Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers

23 nov 2015 20:57 #1 door Erickbnl
Hoi Transalpers!

Ik heb een brandende vraag! In mijn zoektocht naar de juiste zijkoffers voor een middellange en uiteindelijk lange motorreis heb ik een vraag over het gebruik van zijkoffers.
Is het noodzakelijk om aan de uitlaatzijde (standaard uitlaat) een kleinere koffer te gebruiken? Of kan ik volstaan in twee koffers van gelijke groote (en dus gewicht)?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gr. Erik

ps. qua koffers twijfel ik nog...
* Givi Trekker Outback
* Touratech Zega Pro
* Hepco & Becker Alu-koffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2015 21:41 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Hoi Erik  :)

De ongelijke koffers zijn natuurlijk bedoeld om ze aan weerszijde even ver uit te laten steken, zodat het in de totale breedte weer symmetrisch is. Echt noodzakelijk is dit niet, kwa gewicht kun je beide koffers ook zo inpakken dat ze weer even zwaar zijn.

H&B kiest voor dit systeem dmv een ongelijk frame aan weerszijde + dan 2 ongelijke koffers om weer even breed te worden.
Touratech doet dat volgens mij ook zo bij de Zega's
Heavy Duties bijv maakt een gelijk frame, waarbij de niet-uitlaat-kant wat ruimer van de motor af zit + 2 gelijke koffers => geeft dan ook weer gelijke breedte.

Het is maar nét wat je wilt.

Ik heb op mijn Alp een setje H&B look-alikes zitten. Die heb ik ook een tijdje op een andere motor gehad, waar de uitlaat links zat, dus dat gaf een hele brede koffer aan de uitlaatkant en een smalle aan de andere kant. Dubbel a-symmetrisch dus  ;D. Was geen probleem hoor! Het zag er hooguit wat eigenaardig uit.

Overweeg overigens voor een lange reis ook eens soft-luggage. Zéker als je ook wat onverhard wilt doen is dat misschien een betere keuze  :)

Grtz,
René


TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 nov 2015 23:54 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Ik heb de honda koffers en daar heeft de koffer een puist. Waardoor de koffer slecht te pakken is. Maar de ruimte waar de uitlaat niet zit kun je prima een fles smeer olie voor de ketting kwijt.
Overigens is het rek in contouren wel symmetrisch ik denk dat je met een strak passend rek prima gelijke koffers kunt monteren de motor uitlaat steekt niet extreem uit

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2015 10:16 #4 door Sandra
Ik heb op mijn 600 een Givi kofferrek en die staat aan beide kanten even ver van de motor af. Uit m'n hoofd dacht ik 9 cm..aan beide kanten

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2015 10:32 #5 door alain
Op mijn TA600 staat ook een Givi-kofferrek, maar aan de kant van de uitlaat iets verder van de motor af.

Ik heb er twee verschillende koffers aanhangen: een bredere van 45 liter, en een smallere van 35 liter.


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2015 11:00 #6 door PimW
Went vanzelf, maar probeer het zo smal mogelijk te houden. Op vakantie moet je roeien met de riemen die je hebt dus goed over nadenken als je nog thuis bent kan voordeel opleveren. In ieder geval raad ik je aan van te voren te controlen/meten hoever alles uitsteekt. Neem je stuur als referentie, dat scheelt als je ergens doorheen wilt rijden (na een dag rijden kun je koppig en simpel worden: ''dat gaat vast wel'').

Ik rijd ook wel eens met 1 koffertje en zelfs als die leeg is merk ik dat (de koffer zelf weegt 4,5kg). Deels zal dat ook door de rijwind komen, echter op lage snelheid merk ik gewoon dat de motor liever naar rechts dan links wil :)

Als je eenmaal gewicht in beide koffers hebt zal het wel meevallen, het is trouwens knap lastig twee volumes vol te pakken met objecten van verschillend gewicht (bijvoorbeeld slaapzak en gereedschap) en exact in evenwicht op pad te gaan. :P
Ik had van de zomer 5-6l water in de linkerkoffer en die verbruikten we op een dag. Dan begin je mooi in evenwicht en gedurende de dag gaat de motor steeds verder naar rechts trekken (valt wel mee hoor) ;D

Ook leuk: pak je koffers eens vol en demonteer ze dan! Dan weet je pas wat je je motor aandoet (en ook de consequentie als je ze om wat-voor reden dan ook een berg af moet tillen ofzo ;D ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2015 17:59 #7 door luwe
heb twee koffers 45 l per kant wel erg breed oppassen dus
afstand beugels beide kanten gelijk op mijn 700
had liever model wat kleiner was (marktplaats)
ben nu aan kijken naar kleinere 


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 nov 2015 19:59 #8 door alain
Let wel op met brede koffers. Vanaf 120km per uur veroorzaken die bij mij wervelingen waardoor de motor kan gaan zwabberen, mede door het grotere gewicht achteraan. Vermoedelijk speelt ook het feit mee dat ik op de Transalp altijd alleen rij en ook wervelingen krijg tussen mijzelf en de topcase.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 nov 2015 00:20 - 25 nov 2015 00:26 #9 door luwe
als ik vol bepakt ben met  top k en zij k vering wel strakker achter zetten
had ik ook last van met zen tweeën en zware top  koffer 
in de bochten en drempels niet prettig ook niet op de auto baan  boven 120
op mijn 700 kun je dat met een schroevendraaier van de buiten kant stellen 
andere modellen gaat het allemaal niet zo makkelijk weet ik
maar ik rij ook bijna het hele jaar solo met topkoffer en tank tas  :) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2015 17:15 #10 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Idd waar wat Pim zegt; haal voor de gein je koffer er eens af (net voor je trip). En boel mensen proppen er teveel in, en dat beïnvloedt het rijgedrag natuurlijk ook enorm, vooral bij een slechte verdeling.

Vwb Eriks's vraag voor z'n TA650; wij van WC-eend zijn geen voorstander van 2 verschillende maten koffers aan een a-symmetrisch rek.  ;) 
En eigenlijk is dat ook wel logisch, vooral als je bovenstaande reacties leest. Twee verschillende maten koffers = 2 verschillende  hoeveelheden inhoud, ergo verschil in gewicht. Tenzij je heel slim bepakt, en rekening houdt met de verschillende maten....en ik zou ze niet graag de kost willen geven die dat niet doen. Iedereen weet hoe belangrijk een goede balans op 2 wielen is!

De voordelen van een a-symmetrisch rek (met dus 2 verschillende maten koffers) beperkt zich eigenlijk alleen op de totale breedte van het systeem. En als je dan echt gaat meten gaat het vaak maar om een paar centimeters.
Optisch ziet het er van achteren ook .....eh... 'anders' uit, maar da's een kwestie van smaak. Vaak wordt het 'gat' van het kofferrek aan de niet-uitlaatkant benut om er een (al dan niet home-made) gereedschapskistje of rol te plaatsen. Perfecte oplossing vind ik zelf, en het staat nog goed ook.

Toch doen we het soms wel; 2 verschillende maten koffers. Voor de RD07 kun je kiezen tussen een 'normale' symmetrsiche set ( 2 dezelfde maat koffers 39 of 48 liter), of een set waarbij er aan de uitlaatkant een 'hap' uit de (48 liter) koffer is gehaald. Verschil in breedte: 6 cm. Maar zo'n set ziet er van achteren (en van boven) uit alsof er 2 dezelfde maat koffers aanhangt, en is natuurlijk 100% symmetrisch.

Nog even ter indicatie: bij een TA650 is het symmetrische (Heavy Duties)rek 56,5 cm breed. Tel daar dan de diepte van de koffers bij (2 x 22 of 2 x 25 cm) en je hebt de totale breedte van het systeem (100,5 bij 2 x 39 liter koffers op z'n smalst dus).



Zoals je ziet zit er ook aan de rechterkant (de uitlaatkant) een ruimte tussen rek en koffer. Dit is gedaan om je water onderweg niet alvast te laten koken... en om eventueel een ander (breder) uitlaatsysteem geplaatst te krijgen (let op: plaats dan wel een hitteschild!).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 08:44 #11 door Erickbnl
Beantwoord door Erickbnl in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Dank voor al jullie reacties! Zeer nuttig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 12:20 #12 door Jeroen
Maar asymetrisxh rek met gelijke koffers en gelijke belading levert ook een onbalans op; moment is kracht maal arm, je weet tog...

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 13:35 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Bij mijn 600 heeft de 'onbalans' als ik mijn kisten er aan heb hangen weinig met ongelijkheid of verkeerde belading te maken, maar meer met het slappe achterframe  :-\ Eea icm met de uiterst stabiele Mefo's uiteraard  ;)
Of je zou ook kunnen zeggen dat er dan gewoon té veel gewicht in de koffers zit! De ruimte van een 30+40ltr koffer nodigt echt uit tot volstouwen  ;D

Dit jaar een weekend met soft-luggage van 2x20ltr op pad geweest en dan nergens last van  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 14:02 #14 door PimW
Dat idee had ik ook, maar ik moet wel zeggen dat een goede afstelling van de vering een hoop doet wbt stabiliteit.

Heb naar het achterframe gekeken maar ook de achterbrug verdenk ik op zwabber. Met bepakking kan het soms net aanvoelen alsof je een kapot wiellager hebt...

Heeft de Twin eigenlijk een veel stugger achterframe? Heb het nooit vergeleken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 14:42 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Ja Pim, die instabiliteit is idd altijd wel een combinatie van..... Wel/geen duo, (te veel) bagage, verdeling en totaal van het gewicht, het frame, achterbrug, banden, vering/demping en misschien nog wel meer zaken :)

Mijn gevoel zegt dat het, iig bij de 600, toch veel met het achterframe te maken heeft. Met de kisten vol houd het met de mijne bij 90km/u wel op, daarboven word de boel instabiel en begint te waggelen  :-\

Ik denk dat het frame van een RD03/04 niet veel beter zal zijn, want heeft ongeveer dezelfde setup als van een Alp. Van de RD07 zal het wél wat steviger zijn  8)



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 15:15 #16 door PimW
Ik heb tussen afgelopen twee zomers mijn koffers meer naar voren gemonteerd en lager. Daarnaast het kofferframe ook verstevigd.

Dat heeft een hele hoop uitgemaakt en was 200% verbetering (bij wijze van spreken ). Op lage snelheid maar ook hoge maakt dat echt veel verschil en dan hebben we het over hooguit een paar cm verplaatsing.
Mijn rekken zitten daarbij ook nog strakker om de motor dan de commerciele varianten.

Resultaat is wel dat ik met volle bepakking (~25kg per koffer + rol) nog zonder veel narigheid offroad kon rijden (mul zand was wel een beetje naatje).

Ik wist overigens niet dat de koffers zo zwaar waren, niet dat er iets aan te veranderen was, daar kwam ik onderweg achter ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 nov 2015 16:08 #17 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic Assymetrie Transalp 650 (bouwjaar 2005) met zijkoffers
Hoe vreemd het ook klinkt; slappe, wapperende achterframes (of shimming) wordt vaak veroorzaakt door slechte balhoofdlagers. Kan nooit geen kwaad om die eens goed te bekijken. Spaakspanning is ook zoiets.

Bij dubbele achterveren zou je nog de veren nog een beetje in een driehoek kunnen forceren (bekend Harley trucje; de uitvinders van slappe frames...), dus bovenin meer naar elkaar dan aan de achterbrug, dmv vulringetjes.

Maar idd; (te) veel gewicht achterop is funest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2015 12:10 #18 door xrvtuur
door die katalysator word het met je originele uitlaten erg heet, te heet eigenlijk want de pakking in het korte pijpje vanaf achterste cilinder gaat er dus geregeld van kapot, bekend dero probleem. als je aftermarket pijpen zonder kat erop schroeft stromen je uitlaatgassen er makkelijker uit en wordt die pijp niet meer zo heet en is ook gelijk dat pakking probleem opgelost.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 dec 2015 17:52 #19 door Waffie
op mijn pd 10 nergens geen last van
helemaal afgepakt en rijden met duo wat dus betekend +260 kg en gaan als de brandweer  (+ 135 km/h)

en enkel aangepaste vering voor en achter en een bredere achter wiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden