Remklauw transalp '96

22 dec 2015 11:36 #1 door mrpink
Remklauw transalp '96 werd gestart door mrpink
Ik had bedacht om zelf mijn remblokken te vervangen. Bij demontage kwam ik er achter dat er een remzuiger aardig vast zat en niet bewoog. Revisie setje besteld en besloten om de klauw te reviseren, nieuwe remvloeistof en blokken te monteren. Echter, ik krijg 1 zuiger er niet uit.  Er is geen enkele beweging in te krijgen. Perslucht er op zetten, is lastig, want helemaal afsluiten lukt niet.

Hoe krijg ik de zuiger los, zonder dat ik die verniel en een andere zuiger moet kopen?

Andere oplossing is natuurlijk een tweedehands remklauw kopen. Ik zie er 1 online staan, maar weet niet of er een verschil is tussen de 87-93 en mijn motor (1996). www.motorparts-online.com/nl/honda/trans...3/remklauw/201080122

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 12:08 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Remklauw transalp '96
Als hij echt heel erg vast zit en het met perslucht niet lukt: terug monteren aan de hendel, systeem vullen met olie en pompen maar.
Wel even zorgen dat je er een bakje onder hebt staan en subtiel te werk gaan. Met vier handen is dit prima te doen.

Ter illustratie, luchtdruk is meestal max 10 bar. De druk in jouw remsysteem ongeveer 200 bar.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 14:41 #3 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Remklauw transalp '96
Zet een vetspuit op de nippel en druk hem er uit. De spuit kan een paar honderd bar drukken, dan komt ie wel. En heel gecontroleerd. Wel daarna het vet weer uit spoelen. Is even een karweitje. Verschillende keren gedaan, werkt prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 20:36 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw transalp '96
200 bar

zou arjan willen
nee met de rempomp gaat het echt ophouden bij 15 bar , neemt niet weg dat het wel werkt

je hebt er ook speciale remzuiger trekkers voor

waarschijnlijk zit de stofring er tussen en dat gaat het zeer zwaar

je kunt hem naar me op sturen en dan maak ik deze geheel weer gangbaar mits er geen corrosie heeft plaatsgevonden en je remklauw te veel heeft beschadigd

langs komen mag natuurlijk ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 00:04 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Remklauw transalp '96

200 bar

zou arjan willen


Yep!  >:D

Maar je hebt gelijk, de 200 bar komt pas voor bij zo'n kooi op vier wielen met een goede rembekrachtiger. Heb het nagezocht, de gemiddelde motorist trekt met max 12KG aan de remhendel, wat resulteert in gemiddeld 18 bar remdruk.

Grote verschil, olie is (bijna) niet samenpersbaar. Met lucht is dat anders.

Daarnaast, de vetspuit optie kan ook, maar lijkt mij een veel vervelender klusje om weer schoon te maken. Veel vettigheid op een plek waar je eigenlijk alleen remolie wilt hebben. Waarom zou je het dan niet gewoon met remolie doen?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 08:04 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Remklauw transalp '96
Bij de 650 zit er een randje aan de binnenkant van de zuiger. Ik heb een metalen hollewand plug een beetje afgeknipt en de er in laten haken. Hierdoor kon ik aan de zuiger trekken. Mij lukte dit.

Iedere garage en zeker Waffie (=Ad), Rob, Hans zal je wel kunnen helpen denk ik. er bestaan echte stukken gereedschap voor

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 dec 2015 10:00 #7 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Remklauw transalp '96
Allen bedankt voor de tips. Met een vetspuit lijkt me inderdaad een vies werkje worden. Ik denk dat ik maar met de remklauw naar een garage ga (volgende week hopelijk). En anders maak ik graag gebruik van je aanbod Ad :).

De les is wel, dat je de remklauw beter niet kan verwijderen als de zuigers er nog uit moeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2016 12:56 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Remklauw transalp '96

De les is wel, dat je de remklauw beter niet kan verwijderen als de zuigers er nog uit moeten.


Oeps

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2016 21:54 #9 door Manoman12
Beantwoord door Manoman12 in topic Remklauw transalp '96
Mijn tip: Haal ze eerst los van de schijf, en leg er een dunne schroevendraaier over dwars in. Dan knijp je tot de zuigers daar tegenaan drukken. Dan haal je de remleiding los en kun je de zuigers er boven een bakje zo uittrekken. Scheelt wat gesmeer. Meestal komt de ene zuiger namelijk net iets sneller naar buiten  dan de andere, waardoor je er door niet opletten eentje uitdrukt, terwijl de ander er nog halverwege in zit. Maar dan is de remvloeistof al over je schoen gelopen. Zo jammer.

Geldt niet voor de achterklauw, want daar zit maar een zuiger in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 feb 2016 15:31 #10 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Remklauw transalp '96
Zal even vertellen hoe het is afgelopen: ben uiteindelijk met de remklauw naar een motormonteur geweest in Zeist. Hij heeft alvorens er luchtdruk op te zetten, de klauw verhit. Toen kwamen ze er allebei uit. Hij heeft toen ook nog even de zuigers schoongemaakt! Erg vriendelijk.
Ik heb toen zelf de klauw gereviseerd: schoon gemaakt met haakjes en remmenreiniger, gepoetst & gepolijst, revisie setje er in en ingevet. Volgende dag remklauw erop gezet, nieuwe blokken er in (met remmenvet) en gevuld. Op druk krijgen was nog een werkje. Had een speciaal stukje gereedschap (rubber buisje met ventiel) maar er bleef maar lucht uitkomen. Uiteindelijk werkte het goed, toen ik het reservoir (voor de olie die ik er doorheen was gepompt) boven de klauw heb gehouden.
Hendel was nog een beetje sponzig maar nadat ik de hendel heb afgebonden voor twee nachten, voelt het weer goed aan. Vandaag ritje gemaakt en remt weer goed. Ik hoor alleen wel wat gepiep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2016 16:51 #11 door mrpink
Beantwoord door mrpink in topic Remklauw transalp '96
Nog even een "memo to me" (of anderen :) ): ik heb de glijpennen en blokken ook ingesmeerd met remmenvet. Dat is blijkbaar niet de bedoeling en heel slecht, aangezien dat een heel agressief middel is dat ook het rubber aan gaat tasten en er voor zorgt dat de glijpennen gaan vast zitten, aldus vertelde Ad mij. Snel even straks de boel ontvetten en met koperpasta insmeren, was het devies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2016 17:48 #12 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Remklauw transalp '96
even ter aanvulling

Eer zijn revisie setjes in de handel waarin ook een cupje remmenvet (ATE is vergelijk baar) zit,
Dit kun je het beste vergelijken met remvloeistof maar dan in pasta vorm
Dit product dient enkel voor het insmeren van de rubberen seals en rem-cups voor een soepele montage en beslist niet voor de glij pinnen en glij bussen
Door de zeer corrosieve eigenschap van het product tast het deze metalen flink aan in zeer korte tijd,
Voor het smeren van de pennen en glij bussen moet je iets anders gebruiken bijv keramisch vet

Waarom liever ook geen kopervet ?
kopervet bevat koper en dat kan rubbers stuk maken doordat de metaal delen wrijving gaan creeren op de rubber hoesjes
Enkel een dun laagje op de achterzijde van de remblok help  piepen soms voorkomen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.356 seconden