Pair System verwijderen wel of niet doen??

22 dec 2015 13:35 #1 door hewi

Een vraag nu ik alles open heb liggen voor mijn Alp 650  bjr. 2006

Kan ik risicoloos het Pair system verwijderen.

Zijn er voordelen als ik dit doe??

Dank alvast voor de reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 13:57 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Om nog even terug te komen op de werking van het PAIR systeem. Alleen brandstof is niet voldoende om hitte te genereren, je zal altijd zuurstof nodig hebben.

Even de precieze werking van het PIAR systeem. Deze injecteert schone lucht achter de uitlaatkleppen in je uitlaattraject. De O2 sensor zal nu denken dat je motor te arm loopt en extra benzine inspuiten. Dit verklaart ook het hogere brandstofverbruik bij een originele injectie Dero. In de uitlaat zit een katalytische buis. Deze zit vol met kleine gaatjes en zorgt voor tegendruk in je uitlaattraject. Deze ophoping van uitlaatgassen zorgt voor extra hitte in deze katalytische buis, de extra ingespoten benzine, wat deels als brandbare gassen je cilinders verlaat (onvolledige verbranding), plus de extra lucht (PAIR) zorgt ervoor dat deze katalytische buis ontzettend heet wordt en zo de schadelijke uitstoot reduceert om aan de emissie-eisen te komen. Soort van naverbranding..

Klinkt tegenstrijdig, meer brandstofverbruik om een schonere emissie te krijgen

Zonder PAIR, O2 sensor, met K&N filter en sportdempers en een goed afgestelde Powercommander zal de fiets zuiniger lopen met hetzelfde rechterhandje en rijstijl.


Hierboven een zeer duidelijke uitleg over de werking van het pair systeem door HotelMike in een eerder topic.
Heb je nog de originele uitlaat met katalysator dan laten zitten, heb je een aftermarket uitlaat zonder katalysator dan eraf halen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 14:30 #3 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Ik heb aftermarket uitlaat met Katalysator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 20:40 - 23 dec 2015 02:35 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
we moeten de werking van de carb gevoede motor zonder o 2 sensors niet 1 op 1  gaan vergelijken maw de carb transalp 650 is geen dero

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 22:04 #5 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Wel doen?? dan. ??? ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2015 23:14 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 10:21 #7 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
Ikzelf ben heel tevreden over de uitkomst van de operatie. Verbruik is 5-10% beter en duidelijk meer vermogen. Als je een proefrit wilt...

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 23:17 #8 door hewi
Beantwoord door hewi in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Wel zelfde originele sproeier  in de carburateur???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 10:29 #9 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??

Wel zelfde originele sproeier  in de carburateur???


Nee, kleinere, zie bovengenoemd draadje.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2016 18:17 #10 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
De "katalysator" is geen katalysator, de vierkante bak in je uitlaat is een soort demper, een geperforeerde open buis, meer zit er niet in die vierkante "doos".
Dus geen metaalkat of keramische kat, niks van dit alles... ???

Ik heb hem weggehaald en opengeslepen om te kijken wat er in zit...

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2016 20:22 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
Bij een varadero zit de kat net in het voorste gedeelte van het laatste stuk demper, zou dat bij de 650 ook zo zijn? en een 650 heeft een ongeregelde kat, dus zonder lambda sonde. geen idee of zo'n kat er dan anders uitziet. en kan het zijn dat een 650 pas vanaf een bepaald bouwjaar een kat heeft.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2016 21:26 #12 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
Bij mijn Busa zit hij ook in het begin van de demper, waar het eigenlijk nog een "uitlaatbuis" is.

Katalysatoren moeten zo snel mogelijk op temperatuur komen en werken het best bij grote hitte, dus worden ze gemonteerd op een plek waar het zo heet mogelijk is, en waar plaats is voor het ding.  Dit is vrijwel altijd vóór de demper en liefst zo dicht mogelijk bij de cilinderkop.  Bij moderne automotoren zit hij meteen in het spruitstuk, nog vóór de turbo.

Ik denk niet dat het gedurende de bouwjaren van de TA 650 een katalysator is toegevoegd, de uitlaat van één van de eerste 650's ziet er identiek uit dan die van één van de laatste, op de beide "pijpjes" aan het eind na, maar dat is puur optisch verschil.

Het wezenlijke verschil tussen de uitlaat van de laatste TA 600 en al zijn voorgangers, en de TA650 en TA700 uitlaat, is de "vierkante" doos.
Deze "doos" , die tussen de uitlaatpijp en de demper zit, ziet er nagenoeg gelijk uit bij de TA650 en de TA700, Honda heeft het weggemoffeld achter het blok, boven de middenbok.  Je zou toch zeggen dat het een katalysator is, maar ik zie regelmatig katalysatoren, maar dit is gewoon een open buis met volle doorlaat, die kan nooit een katalysator-werking hebben lijkt mij !

Ik heb ook even met een zaklamp in de demper gekeken aan de voorkant, je ziet alleen een plaat vol kleine gaatjes, waar alle uitlaatgassen doorheen moeten, er zit hier ook geen metaalkat of iets dergelijks... ???

'T is mij een raadsel, maar de dik 3 kilo wegende roesvaststalen "doos" is er bij mijn TA650 tussen weg !  :))
Het PAIR heb ik vorig jaar al weg gehaald, en de kleinere sproeiers zitten er ook al een jaar in, dus ik ben heel benieuwd hoe het straks zal rijden, eerst moet de pekel weg !

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2016 21:37 #13 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Pair System verwijderen wel of niet doen??
Oh ja, als je de "doos" weghaalt, dan MOET je het pair-systeem weghalen of uitschakelen, anders is de kans groot dat je motor gaat knallen in de uitlaat.  Vooral met de originele (te grote) hoofdsproeiers, die een (te) rijk mengsel leveren.

Het hete rijke mengsel (dus een rest onverbrande benzine in je uitlaatgassen) samen met de verse lucht-injectie (PAIR) veroorzaakt spontane ontstekingen in de demper, knallen dus. :(

Kleinere sproeiers = minder onverbrande benzine in je uitlaat, PAIR uitschakelen = geen verse lucht in je uitlaat = geen knallen  :)

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden