Koppelingsplaten vervangen

23 dec 2015 21:06 #1 door Radixr
Koppelingsplaten vervangen werd gestart door Radixr
Beste allemaal,

Ik heb van mijn Transalp 650 uit 2002 de koppelingsplaten vervangen, maar ik kom er nu echter niet helemaal uit en heb wat tips nodig.

In eerste plaats ben ik er niet in geslaagd om een nieuwe pakking aan te schaffen. Ik kom deze op internet wel tegen voor de 600, maar voor de 650 niet. Ik ben nu noodgedwongen maar aan de slag gegaan met vloeibare pakking. Ik heb dit zo nauwkeurig mogelijk aangebracht, maar heb toch nog relatief veel weg moeten poetsen na het plaatsen van het deksel. Ik vermoed nu ook overtollig pakking aan de binnenzijde. Kan dit kwaad? Of zal dit wel netjes op z'n plek blijven zitten? Het is hittebestendige vloeibare pakking van Loctite.

Ik heb de nieuwe koppelingsplaten en frictieplaten op correcte wijze gemonteerd. Tweede probleem ontstaat bij het monteren van de nieuwe veren. Ik heb een nieuwe koppelingset geplaatst van TWR Lucas . De nieuwe veren zijn een stuk 'sterker'. Ik heb de release plate (kom even niet op de vertaling) opnieuw gemonteerd, dusdanig zodat ik lichte tegendruk voelde via het koppelingsbeugeltje aan de bovenzijde na terug plaatsen het deksel. Vervolgens het zaakje definitief dicht en de kabel opnieuw gemonteerd. Ik merkte al dat de koppeling erg stroef (met veel meer druk) bedient moet worden, en bij het starten lukte het me niet om goed te koppelen. Na nog iets strakker afstellen van de kabel is deze gebroken. Ik vermoed dat deze toch al slecht was als ik de staat van de kabel bekeek na het verwijderen hiervan.

Heeft iemand tips hoe-nu-verder? of zie ik iets over het hoofd? Ik kan de 'release plate' wat losser monteren, echter moet ik dan met veel druk de koppelingsdeksel monteren. De veren juist strakker aandraaien wellicht? echter komt er dan meer speling op het beugeltje aan de bovenzijde.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 dec 2015 23:24 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsplaten vervangen
de koppelingsdeksel pakking voor de 600 is dezelfde als voor de 650 (zo dat is dan al weer opgelost)

aangaande de vloeibare pakking

dan heb je te veel gebruikt.

de  release plate incl bearing en drukstift dient vastgezet te worden met 11 Nm
het probleem zijn echt de veren

gebruik  originele(nieuwe) veren
deze zijn het beste te doseren
sterkere veren maken de bediening alleen maar onnodig zwaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 00:07 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Koppelingsplaten vervangen
+1

+1

+1

Aanvulling op Waffie, het is natuurlijk voor ons niet vast te stellen wat jij veel vloeibare pakking vind om weg te poetsen. Bedenk wel, sommige oliekanaaltjes zijn vrij krap. Als het overtollige aan de binnenzijde los zou raken, kan het mogelijk een oliekanaal (deels) verstoppen met alle gevolgen van dien. Maar, die silicone is vrij sterk en laat ook weer niet zomaar uit zichzelf los.

Vloeibare pakking altijd zeeeer spaarzaam gebruiken. Mocht je Waffie zijn advies w.b. originele veren opvolgen, schaf dan daarnaast ook een normale pakking aan.

Succes,


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 13:19 #4 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic Koppelingsplaten vervangen
Bedankt voor de info!

Wel heel vreemd dat 'overal' puur de 600 wordt genoemd en nergens de 650.
Als ik dit zo lees dan ga ik toch voor zekerheid en op zoek naar originele veren en pakking (en een momentsleutel).

Dank voor jullie reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 20:19 - 24 dec 2015 20:22 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Koppelingsplaten vervangen
als ik zie dat je uit gouda komt zou ik je dringend adviseren  langs een van de clubdealers langs te gaan
alphen a/d rijn is dan toch net om de hoek

begrijp best dat je iets graag zelf wenst te ontdekken maar  je loopt minder risico en bent beslist voordeliger uit dan eerst op zoek te gaan naar een goed moment sleutel (de kleintjes zijn het duurst).
onder toezicht van zo'n leer meester  gaat er een wereld voor je open


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 21:42 #6 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic Koppelingsplaten vervangen
Ok dat klinkt dan wel als de moeite waard. Wat zit er precies in Alphen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 dec 2015 22:52 #7 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Koppelingsplaten vervangen
Motorbandenzaak van Rob Geelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden