Start Problemen TA650

02 jan 2016 13:06 #1 door Pla
Start Problemen TA650 werd gestart door Pla
Goedemiddag allemaal!

Zoals aangegeven op het introductieforum, ik ben sinds kort eigenaar van een Transalp 650.

Ik heb de motor reeds een paar weken in mijn bezit en ben deze even een "face-lift" aan het geven (USB oplader, handvat verwarming, waarschuwingslampen (work in progress) ect.)

Toen ik de motor kocht starten deze soms wat lastig, echter, na de nodige acties, start deze nog steeds lastig. Met lastig bedoel ik: de startmotor gaat rond, maar na een aantal seconden neemt deze aan intensiteit af en weer wat seconde later gaat het startrelais "zoemen". Soms lukt het om de motor elektrisch te starten (als de motor warm is), maar meestal wordt het eerst een stukje rennen en de motor in zn 2 starten (prima workout).

Het volgende heb ik ondertussen al gedaan (mede dankzij de tips die op dit forum staan):
- nieuwe accu (Motobatt MBTX9U)
- Alle aansluiting op en rondom de accu los gemaakt en gecheckt op corrosie (geen), schoon gemaakt en weer vast gemaakt
- Startmotor los gemaakt, ook hier alle aansluitingen gecheckt. Starter motor nog niet opengemaakt en alles intern gecontroleerd
- Accu spanning: netjes 12,6v, na wat langer door gaan met proberen te starten zakt deze naar de 12,2/12,1v, lager niet, dan gaat het start relais z'n ding doen
- Spanning bij stationair toerental: 14,5v. Met veel vermogen (lampen, groot licht, handvat verwarming) zakt deze naar de 13,5v bij stationair toerental

Motor loopt verder dus prima na het aanduwen! Volgende "probleem" kom ik later mee, na eerst nog even wat onderzoek te hebben gedaan: het stuur staat scheef. Als ik rechtdoor rij en ik zit in het midden op de motor kan ik het stuur niet echt los laten. Voor nu heb ik daar nog geen last van, maar dat komt vast nog wel :P

Iemand ideeën voor mijn startprobleem?

Mvg,

Pla

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2016 13:29 - 02 jan 2016 13:33 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Start Problemen TA650
Nieuwe accu dus daar zal het probleem niet zitten. (of mss toch wel?)
Wat ik zelf zou doen is eerst kijken of er geen corrosie is op de stekkers en aansluitingen tussen dynamo, spanningsregelaar en accu, maar dat heb je al gedaan. Dan zou ik de dynamo of de spanningsregelaar verdenken.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2016 14:25 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Start Problemen TA650
Een goede accu moet veel langer dan een paar seconden de startmotor rond jengelen. Klikken van het relais duid op te weinig prik in de batterij.
Ik heb twee weken terug nog met mijn oude Motobatt een paar minuten staan doorstarten, ik heb geen klik gehoord (ik rijd met een pomp en had de carburateurs schoongemaakt => vlotterbakken leeg) maar de motor sloeg uiteindelijk wel aan.

Nieuwe accu is niet per definitie een goede accu, maar de waarden die je opgeeft schreeuwen niet om problemen.

Het lijkt of de accu sneller dan normaal spanning verliest, heb je de extra electrische foefjes correct aangesloten? Heb je dezelfde problemen met het starten als je ze afkoppeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2016 16:35 - 02 jan 2016 16:42 #4 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Start Problemen TA650
Eens met Pim, op een goede (volle) accu moet je best wel een paar minuten kunnen door starten.
Eerst de accu eens helemaal goed door laden en dan tijdens starten ook de spanning meten.
Als de accu spanning tijdens starten naar 8-9 Volt valt heeft deze waarschijnlijk een defecte cel.


Overigens is er ook nog wat anders aan de hand want bij een goede TA hoef je geen paar seconden te starten. Die lopen normaal na één of twee omwentelingen van de krukas.


Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2016 17:52 - 02 jan 2016 17:55 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Start Problemen TA650
je omschrijft een vaag probleem,

maar  even uit ervaring

Het is bij de 650 het beste om de originele accu te plaatsen ( YTZ 12 S)
gewoon de duurste maar iedere cent waard (sommige rijden al 10 jaar met  nog steeds de orginele
in vergelijk:  de motobatt levert een CCA van 160 terwijl de originele accu er CCA 210 uit trekt

en dat maakt een heel verschil !!!

ik persoonlijk monteer uitsluitend nog een originele omdat het alternatief me te vaak heeft teleur gesteld  en daarmee  ook de eigenaar

nu kan het zijn dat  je motobatt niet goed is maar dat kun je meten

maar nogmaals: probeer eens een goede auto accu en kijk wat er gebeurt met het starten
overigens  is het onjuist om de laadspanning te meten bij stationair toerental
bij 5000 rpm zou je tussen de 13,4-14.5 moeten meten incl verlichting aan
als dit alles geen goed beeld geeft kun je nog een ampère meter gebruiken om vast te stellen of je dynamo goed werkt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 00:26 #6 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Start Problemen TA650
Als ik een paar seconde moet starten is het echt heel koud. Ik zou toch ook je andere motorische delen  eens  na kijken. En start eens met de choke, maakt dat het verschil?

Overigens de eeuwige accu wisseltruc. Na alle verhalen zou ik toch maar de echte kopen mocht het me overkomen ik denk dat af wel weer eens gelijk kan hebben

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 10:25 #7 door Pla
Beantwoord door Pla in topic Start Problemen TA650
Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor jullie input! Leuk om te merken dat dit forum zo levend is met veel betrokkenheid en kennis en kunde!
Helaas zal ik voor nu nog even alleen gebruik moeten maken van andermans kennis en kunde, maar hopelijk over een tijdje ben ik ook in staat om advies te geven!

Maar goed, even terug naar het probleem, vanochtend heb ik het volgende gedaan:
Accu gemeten voor het starten nadat ik gisteren avond 1,5 uur had gereden: 12,6v
Tijdens eerste keer starten (seconde of 2), laagst gemeten: 9,8v (sloeg bijna aan).
Na motor weer uitgeschakeld te hebben: 12,4v
Tijdens 2e keer starten (wederom paar seconde): minder dan 5v gezien, motor startte niet, startrelais ging "zoemen".

Vannacht heeft de "oude" YTZ 12 S Accu die er in zat toen ik de motor kocht aan de druppellader gelegen.
Ik heb de accu na bovenstaande gekoppeld aan de accu die er nu in zit:
Gezamenlijke voltage: 12,6v voor het starten.
Tijdens het starten: laagst gezien, 9,8v en... motor starten na 3 seconden!
Motor uitgezet en opnieuw gestart, wederom sloeg de motor nagenoeg gelijk aan.

Mag ik hierbij de conclusie trekken dat de nieuwe Motobatt accu kapot is?
Tevens: tijdens de "gezamenlijke" start viel het voltage ook terug naar 9,8v, zijn beide accu's dan aan hun eind?

Ik ben sowieso voor het verkooppraatje gevallen: ik dacht dat Motobatt de nieuwe generatie accu's waren die (veel) beter waren dan de originele.. Weer wat geleerd!

Overigens zitten de elektrische foefjes via een relais geschakeld via de voorlamp, zodat niets aan kan staan als de motor uit is.

Mvg,

Pla

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 11:02 - 03 jan 2016 11:04 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Start Problemen TA650
Ik ben op de 600 wél heel erg te spreken over de Motobatt hoor. En met mij nog meer.
Grote voordeel: je trekt em niet snel leeg (op de 600 in ieder geval) en als je hem op zn kop houd komt er geen water/zuur uit :)

Zou niet uit mijn hoofd weten wat de CCA van de originele 600 accu is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 11:10 #9 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Start Problemen TA650
Pla,

Ik sluit mij aan bij Ad waar het gaat om het vermogen van de accu en de verwachting van de koper.
De 650 heeft een goede startaccu met een hoge CCA waarde nodig.
Ik verwacht niet dat de accu defect is maar wel dat het startvermogen niet toereikend is.
Deze accu begint zijn leven met het startvermogen van een "oude versleten" Yuasa accu. ( 160A versus 210A)

Wanneer de startmotor ronddraait en de motor niet aanslaat leent het vaak de moeite om de motor aan te duwen.
Meestal slaat hij dan met twee stappen aan.
Dit heeft te maken dat wanneer de accu minder vermogen heeft de startmotor alle stroom die de accu op dat moment kan leveren verbruikt.
Er blijft dan te weinig voor de ontsteking over om een vonk te produceren.
M.a.w. de motor draait mooi rond maar het mengsel wordt niet ontstoken.

Wanneer je nu de motor aanduwt, is alle stroom voor de ontsteking en met de mooie vonk die je dan hebt slaat de motor vrijwel direct aan zoals gebruikelijk.


@PIM De originele accu voor een 600 heeft een CCA van 165A en de Motobat heeft een CCA van 160A. Dit verschil is dus marginaal en zul je in de praktijk niet merken. Voor de 650 ligt dit anders.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 11:42 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Start Problemen TA650
Kun je hier uit op maken dat motobatt de verkeerde accu voorschrijft voor de 650? Ik was op de AT en nu op de Dero wel goed te spreken over motobatt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2016 15:48 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Start Problemen TA650
In dit specifieke geval schrijft motobatt inderdaad de verkeerde accu voor echter je kunt dat ze niet kwalijk nemen

De accu serie(YTZ) die  Honda gebruikt in de XL 650  is heel specifiek  (je kunt bijna geen duurdere vinden :-\) en daaR heeft motobatt geen antwoord op maar op basis van de afmetingen is dat wel de accu die er volgens motobatt inpast

ik heb ze ook in de transalp 600 en daar functioneren ze beter dan de originele voorgeschreven accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2016 10:40 #12 door Pla
Beantwoord door Pla in topic Start Problemen TA650
Ik heb de leverancier van accu een bericht gestuurd met het verhaal en wacht zijn reactie even af. Een groot voordeel voor nu is dat ik warm op de motor stap omdat ik steeds de motor aan moet duwen..  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2016 21:00 #13 door Pla
Beantwoord door Pla in topic Start Problemen TA650
Nou het probleem is nu opgelost! :)
Na overleg met de leverancier heb ik een accu toegestuurd gekregen (moest iets bijbetalen) met een een CCA waarde van 260.
Vanochtend ontvangen en gelijk aan de druppellader gelegd. Nadat de accu volledig was opgeladen deze gemonteerd op mijn motor en.. de motor startte gelijk, heerlijk!

Leverancier Jaramoto heeft dit wat mij betreft prima opgelost!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden