Bij de PD06 motoren van voor 1994 is het motorblok nog uitgerust met een dubbele opnemer. ( dubbele CDI )
Nu wilde ik een dergelijk blokje gebruiken onder een motor van 1995, die een nieuwer, enkel CDI systeem heeft.
De bekabeling aanpassen is te veel werk, dus de opnemer vervangen is het meest simpele om de boel weer te laten aansluiten op de bekabeling.
De signalen van deze opnemer sturen de CDI aan en de oude en nieuwe systemen werken dus niet hetzelfde.
De verschillen in de bekabeling:
De dubbele opnemer, de 2 zwarte blokjes aan de rechter kant en het vingertje van de roterende gever. Op dit moment precies bij het gele vlakje van de onderste opnemer.
Om dit blok geschikt te maken voor een enkelvoudig systeem dient de opnemer vervangen te worden door een enkel exemplaar en ook de roterende vinger moet aangepast worden.
Deze moet je dus uit het oude blok halen en overzetten.
Op deze foto het verschil tussen de 2 opnemer systemen.
Beide opnemers en ook de vinger worden verwijdert.
De centrale bout wordt hiervoor opgelost en de vinger wordt vervangen door het meervoudige exemplaar.
Je kunt deze niet verkeerd monteren, omdat er een uitsparing zit die de vinger precies op de juiste plek houdt.
De centrale bout dient daarna weer te worden vastgezet met 80-100 nM.
Ook de nieuwe, enkele opnemer zelf wordt geplaatst.
Uiteindelijk klus geklaard en dit blokje is weer geschikt voor een jongere fiets.
Wanneer je een Transalp van voor 1994 wilt ombouwen naar een enkelvoudig CDI systeem moet je behalve de opnemers ook de gehele kabelboom en de bobines vervangen.
Dat is een projectje wat ik nog wel een keer wil uitvoeren en kijken waar de problemen ontstaan.
Van de nieuwere CDI's is bekend dat ze nagenoeg niet stuk gaan en goedkoper en volop verkrijgbaar.