km-stand

20 feb 2016 11:32 #1 door Nick82
km-stand werd gestart door Nick82
Hallo allemaal,

Ik ben al rustig op zoek naar mijn eerste Alp en ik heb super veel informatie via dit forum kunnen krijgen, waar ik erg blij mee ben.
Nu heb ik contact met iemand met een Alp uit 2001 die 143.000 km "woon-werk" heeft gelopen maar wel met een goed onderhoudsgeschiedenis. Nu was ik benieuwd of dit niet een beetje teveel km's zijn voor een Alp.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Alvast bedankt,

Groet Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 feb 2016 13:19 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic km-stand
Heel kort door de bocht is 143.000 km voor een alp niet teveel, mijn transalp heeft momenteel 122.000 op de klok en ik zie mezelf daar de 2 ton nog wel mee halen.

Onderhoud is leuk, maar het gebruik is misschien nog wel belangrijker en dat haal je niet uit bonnetjes. Bijvoorbeeld olieverbruik hangt heel sterk samen met de snelheid die je langere tijd met de motor rijd (veel snelweg?).
Denk ook aan slijtage van bijvoorbeeld kettingspanners, de glijbussen in de voorvork, pro-link zou al eens vervangen moeten zijn (hoeft niet maar die gaan regelmatig kapot). Dat is wat intensiever sleutelen en kan evt. duur worden.

Los daarvan, wat wil jij met de motor gaan doen? Hoeveel km denk je te gaan rijden en waarheen?

20 feb 2016 19:08 #3 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic km-stand
Bedankt pim je hebt een pm

21 feb 2016 09:36 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic km-stand
Het hangt er idd sterk vanaf wat je er mee wilt gaan doen, maar ook hoe handig je zelf bent en natuurlijk van de aanschafprijs  :)

Wij hebben hier een Alp staan met inmiddels dik 170K op het blok. De complete motorfiets, incl het blok, is al eens onder handen genomen (door mezelf) dus ik weet wat de staat is. Ding doet het perfect, maar voor woon/werk bijv gaan we hem niet meer inzetten. Hij maakt nu pakweg 1500-2000 km per jaar en mijn inschatting is dat hij dat nog wel 20 jaar vol gaat houden  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

21 feb 2016 10:59 - 21 feb 2016 11:03 #5 door Nick82
Ik zelf wil hem gebruiken voor dagtripjes en voor woon werk maar dat is maar 12km en dat zal soms over de snelweg zijn en soms binnendoor. Maar ben niet van plan om hem voor offroad te gaan gebruiken of voor verre trips. Hij zegt dat het blok minimaal olie verbruikt. En is altijd goed gepeild. Ik ben zeker wel handig. Doe zelf ook alle onderhoud van de auto dus dan zal het met de alp ook wel lukken. Aanschafprijs zal rond de 1650 zijn

21 feb 2016 11:06 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic km-stand

Aanschafprijs zal rond de 1650 zijn

Veel te veel, er zijn hier intern voor dat geld veel betere Alpen te koop, informeer eens bij Oldtimer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

21 feb 2016 13:55 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic km-stand
Met Cas eens  :) Hou Oldtimer in de gaten  ;) Zomaar ineens komt 'ie weer met een prachtig opgebouwde Alp tevoorschijn voor een héle nette prijs  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

21 feb 2016 14:14 #8 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic km-stand

Ik zelf wil hem gebruiken voor dagtripjes en voor woon werk maar dat is maar 12km en dat zal soms over de snelweg zijn en soms binnendoor. Maar ben niet van plan om hem voor offroad te gaan gebruiken of voor verre trips. Hij zegt dat het blok minimaal olie verbruikt. En is altijd goed gepeild. Ik ben zeker wel handig. Doe zelf ook alle onderhoud van de auto dus dan zal het met de alp ook wel lukken. Aanschafprijs zal rond de 1650 zijn

12 km?! Dan zou ik je eerder een elektrische fiets dan een Transalp aanraden. Geen enkele motor (in auto, bromfiets of motor) vindt het fijn om maar kort gebruikt te worden. Dat ding is nog amper warm zodra je op je werk bent aangekomen.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

21 feb 2016 15:50 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic km-stand
Is idd veel te veel voor die km stand. En als het goed is ga je meer rijden dan je van plan was  ;)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

21 feb 2016 17:50 #10 door Nick82
Nou die 12 km is heel nauw genomen natuurlijk.. maar ik zal oldtimer in de gaten houden en hem anders even benaderen. In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

21 feb 2016 17:53 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic km-stand

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

21 feb 2016 18:47 #12 door Nick82
Bedankt Cas,

Ik zag hem voorbij flitsen inderdaad. Ziet er heel mooi uit. Zal eens informeren. 

Thanks

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.072 seconden