Gasklepsensor TA600 (TPS)

24 feb 2016 22:09 - 24 feb 2016 22:12 #1 door Moto-Purismo
Gasklepsensor TA600 (TPS) werd gestart door Moto-Purismo
Beste forumleden,

Sinds een kleine 2 jaar ben ik in het bezit van een Transalp 600 uit '96. Omdat mijn Transalp wat last had van enkele bekende kwalen (lees rotte velgen e.d.) ben ik de afgelopen maanden bezig geweest verschillende zaken te vernieuwen. Na wat nodige TLC ziet het alles er nu weer een beetje waardig uit.

Omdat mijn carburateurs uit elkaar zijn geweest voor ultrasoon reiniging heb ik tevens mijn gasklepsensor (TPS) gedemonteerd. Bij montage was ik echter wat onoplettend waardoor de plastic opnemer (dat ding wat draait bij verandering gasstand) afbrak. Na wat zoekwerk bleek dat juist dit onderdeel niet (nieuw) verkrijgbaar is en voor een tweedehandse al snel €50,- wordt gevraagd. Gezien ik dit onevenredig veel geld vind ben ik opzoek gegaan naar andere opties.

Zo heb ik voor enkele dollars via Ebay een TPS sensor besteld bedoeld voor een Honda CRX (zo'n hok met 4 wielen). Wat speurwerk op Honda automobiel fora leverde mij onderstaande calibratie informatie op rondom montage van een TPS sensor.

http://honda-tech.com/honda-crx-ef-civic-1988-1991-3/official-honda-tps-wiring-calibration-thread-2830131/

Het voltage wat ik meet op mijn Transalp is gelijk aan de specificaties van de CRX. Ook de weerstand van beide sensoren lijkt nagenoeg hetzelfde. Het probleem is echter dat ik de weerstand van mijn oude sensor alleen in ruststand kan meten gezien de opnemer is afgebroken. De TPS van de CRX zorgt voor een lineaire toename van voltage bij openen van de gasstand variërend van 0.5 volt op stationair tot 4.5 volt bij volledig gas open (lees info in de link voor extra info).Het punt is nu dat ik niet kan checken of dit gelijk is aan de oude sensor. Hierbij vraag ik jullie om hulp:

1. Zou iemand mij willen helpen door het voltage te meten na TPS bij volledig gesloten en volledig open gasstand? Je meet hiervoor het outputsignaal van de rode draad van de gasklepsensor t.o.v. de min pool van de accu. De motor hoeft hiervoor enkel op contact gezet te worden. Zoals boven vermeld denk ik dat het voltage bij gesloten gas 0.5 volt is en bij volledig open 4.5 volt. Het liefst gemeten bij een PD06, maar ik vermoed dat het de PD10 hetzelfde systeem zal hebben.

2. Het is lastig te zien op een digitale meter maar ik ben tevens benieuwd of de toe / afname van het voltage linear verloopt t.o.v. de beweging van de gashendel (dit is namelijk wel zo bij de CRX gasklepsensor).

Een mogelijke wat complexe eerste post maar ik zou erg geholpen zijn een andere liefhebber zijn multimeter even uit het stof kan halen :)

Vriendelijke groet,

Cas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 14:16 #2 door Moto-Purismo
Beantwoord door Moto-Purismo in topic Gasklepsensor TA600 (TPS)
Laat ik bij deze reageren op mijn eigen vraag.

Volledig gesloten 0.5 volt
volledig open 4.0 volt

De TPS sensor van de CRX past prima en werkt naar behoren. Koppel lijkt net zo lineair te zijn als dat het voorheen was, ook het verbruik en de topsnelheid zijn hetzelfde.

Mocht iemand ooit een gasklepsensor nodig hebben:

http://www.ebay.com/itm/Throttle-Position-Sensor-TPS-For-95-04-Honda-Civic-CRX-Accord-Acura-MDX-911-753-/221137025562?fits=Model%3ACRX&hash=item337ccb3a1a:m:mzMpfuFU685mcPrE_XXWz6g&vxp=mtr

25 mrt 2016 23:41 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Gasklepsensor TA600 (TPS)

Bel even met Honda Nederland en vraag naar Eddy, hun technische man.

Bromz

26 mrt 2016 23:16 #4 door Bill
Beantwoord door Bill in topic Gasklepsensor TA600 (TPS)
Waar zit dat ding op de Alp. Denk dat bij mij ook een probleem is namelijk.
Als ik in zijn vrij gas open draai heb ik tot 10.000 toeren. Ga ik rijden kom ik niet boven de 5500 toeren uit.
Heb andere cabarateur erop gezet. (Een die niet uit elkaar is geweest) verschillende luchtfilter gebruikt maar probleem blijft. Zou CDI het kunnen zijn? Niet die van het toerental maar die andere? Of dat TPS ding waarvan ik niet weet waar dat zit?

27 mrt 2016 00:13 #5 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Gasklepsensor TA600 (TPS)
alleen na 1996 zit er een gasklepsensor (TPS) op

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

27 mrt 2016 10:12 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Gasklepsensor TA600 (TPS)

Zoals ook op de AT RD07A's (die typen zijn ook vanaf '96). Aan de rechterkant op een carb.

Was enkel om aan een milieu-eis te blijven voldoen, meen ik.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden