Beste forumleden,
Sinds een kleine 2 jaar ben ik in het bezit van een Transalp 600 uit '96. Omdat mijn Transalp wat last had van enkele bekende kwalen (lees rotte velgen e.d.) ben ik de afgelopen maanden bezig geweest verschillende zaken te vernieuwen. Na wat nodige TLC ziet het alles er nu weer een beetje waardig uit.
Omdat mijn carburateurs uit elkaar zijn geweest voor ultrasoon reiniging heb ik tevens mijn gasklepsensor (TPS) gedemonteerd. Bij montage was ik echter wat onoplettend waardoor de plastic opnemer (dat ding wat draait bij verandering gasstand) afbrak. Na wat zoekwerk bleek dat juist dit onderdeel niet (nieuw) verkrijgbaar is en voor een tweedehandse al snel €50,- wordt gevraagd. Gezien ik dit onevenredig veel geld vind ben ik opzoek gegaan naar andere opties.
Zo heb ik voor enkele dollars via Ebay een TPS sensor besteld bedoeld voor een Honda CRX (zo'n hok met 4 wielen). Wat speurwerk op Honda automobiel fora leverde mij onderstaande calibratie informatie op rondom montage van een TPS sensor.
http://honda-tech.com/honda-crx-ef-civic-1988-1991-3/official-honda-tps-wiring-calibration-thread-2830131/
Het voltage wat ik meet op mijn Transalp is gelijk aan de specificaties van de CRX. Ook de weerstand van beide sensoren lijkt nagenoeg hetzelfde. Het probleem is echter dat ik de weerstand van mijn oude sensor alleen in ruststand kan meten gezien de opnemer is afgebroken. De TPS van de CRX zorgt voor een lineaire toename van voltage bij openen van de gasstand variërend van 0.5 volt op stationair tot 4.5 volt bij volledig gas open (lees info in de link voor extra info).Het punt is nu dat ik niet kan checken of dit gelijk is aan de oude sensor. Hierbij vraag ik jullie om hulp:
1. Zou iemand mij willen helpen door het voltage te meten na TPS bij volledig gesloten en volledig open gasstand? Je meet hiervoor het outputsignaal van de rode draad van de gasklepsensor t.o.v. de min pool van de accu. De motor hoeft hiervoor enkel op contact gezet te worden. Zoals boven vermeld denk ik dat het voltage bij gesloten gas 0.5 volt is en bij volledig open 4.5 volt. Het liefst gemeten bij een PD06, maar ik vermoed dat het de PD10 hetzelfde systeem zal hebben.
2. Het is lastig te zien op een digitale meter maar ik ben tevens benieuwd of de toe / afname van het voltage linear verloopt t.o.v. de beweging van de gashendel (dit is namelijk wel zo bij de CRX gasklepsensor).
Een mogelijke wat complexe eerste post maar ik zou erg geholpen zijn een andere liefhebber zijn multimeter even uit het stof kan halen
Vriendelijke groet,
Cas