Olieverbruik

01 mrt 2016 21:10 #1 door Radixr
Olieverbruik werd gestart door Radixr
Beste allemaal,

Mijn Transalp heeft een hoog olieverbruik, > 1 liter op 1000 km.
Ik wil dit verbruik graag terugbrengen.

Ik heb onder andere op het forum al veel gelezen over het onderwerp 'olieverbruik', maar zou toch graag wat tips willen over hoe de zoektocht naar de oorzaak nu het beste te gaan starten.

Bj is 2002, 67000 km. Onderhoud historie verder onbekend.
Wat zeker is; de motor heeft een tijd lang stil gestaan. Benzinetank is lek geweest, met een hoop water en gorigheid in de tank als gevolg. Ik heb hiermee (kort) op de motor gereden. Na het verwijderen van de carburateurs heb ik bij 1 cilinder een oranje roestige, vettige substantie in de inlaat geconstateerd,vanaf de buitenkant kan ik zien dat ook de kleppen hiermee zijn beslagen.

Ik heb (uitwendig) geen lekkage kunnen ontdekken.
Ik heb geen last van wit/blauwe rook.
Bougies zien er nu OK uit (+- 1500 km geleden vervangen, waren goed op).

Gezien de vervuiling, kunnen de zuigerveren vervuild zijn, en hierdoor de olieschraper niet meer goed zijn werk doen? Kan een flush (icm een valve cleaner) hier mogelijk een verbetering brengen?

Is het wellicht verstandig eerst de compressie te (laten) meten?

Of kan ik het beste 'gewoon' beginnen met het uit elkaar halen en volledig nalopen van de cilinder (kop)?
Wellicht de klepseals vervangen (klinkt dit logisch voor het aantal km?)?

Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 10:13 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Olieverbruik


Olie verbruik is vrijwel zeker te wijten aan de lange tijd van stilstaan.

oranje roestige, vettige substantie in de inlaat geconstateerd


Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar het lijkt erop dat er vocht in de cilinders terecht is gekomen met alle gevolgen van dien.
Vastzittende veren is er een van en ook lekkage van de klepseals en kleppen.

Mogelijk is er ook roestvorming in de cilinders zelf  en ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en de cilinders en koppen demonteren.
Flushen werkt misschien, maar m.i. heeft de motor al veel schade en los je er niks mee op.

Maar er zullen ongetwijfeld meer reacties komen van onze specialisten

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 11:13 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik
ik vind het verhaal nog te vaag,

onder welke omstandigheden is het olie verbruik?
sluip en kruip wegen of onder snelweg kilometers?
je spreekt  namelijk  ook over lange stilstand en  dat er weinig mee hebt gereden .
hoe heb je het olieverbruik dan vast gesteld

ik neem aan dat je het probleem met de tank en carb inmiddels hebt aangepakt
dan zou zonder meer mijn volgende stap een engine flush zijn al dan niet aangevuld met een valve cleaning van forté
een compressie en mogelijk lektest of dit aanleiding geeft voor een mogelijke topeind revisie
zo niet  dan
daarna  verse olie erop en eerst een flink stuk rijden (minimaal 2500 km) en kijken hoe het zich ontwikkeld.

de revisie die je voorstelt zal zeker duurder uitvallen dan de aankoop van olie
dus of topeind revisie of je kiest voor een ander motorblok maar dan is het ook even afwachten
ondanks je vraag zul je zelf moeten beslissen wat je wilt doen maar vooral waar je een goed gevoel bij hebt


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 11:15 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Olieverbruik
Wanneer er 'prut' op de klepstelen te zien is zou ik idd de boel maar open trekken. Het is nu misschien nog goedkoop op te lossen. Het blok blijft lopen ondanks dat er vanalles mis mee is. Dus laat je daardoor niet in de war brengen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 11:38 #5 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic Olieverbruik
Bedankt voor jullie reacties!

Nog wat extra informatie;

Ik heb nu zelf zo'n 1500 kilometer op de motor gereden.

Ik heb de tank gerepareerd, en grondig schoon gemaakt.
Ook de carburateurs heb ik vervolgens heel grondig schoon gemaakt.

Afgelopen zaterdag ben ik heen-en-weer naar Parijs gereden om een wat langere afstand te testen, gemiddeld 110 km/h.
Retour voor mij is 1000 km, en hier heb ik 1 liter olie moeten bijvullen (ging verder perfect).

Ik neig nu inderdaad, ook vanwege kosten perspectief, om eerst een flush (heb ik al in huis van Forté) en valve cleaning uit te voeren, en tevens toch ook een compressie test. Mocht dit gunstig uitpakken kan ik er vanuit gaan dat het probleem voorlopig is opgelost?

Een top end revisie uiteraard liever niet, maar daar zie ik niet echt heel erg tegenop indien nodig. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2016 13:16 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik
ik heb beslist geen olie zuiper maar van orleans naar gent met 130 km /h gaat er toch ook ruim een halve liter smeerolie door heen
ik wijt het 100 % aan de rijomstandigheden
ik denk dat je flush een goed plan is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 00:10 #7 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic Olieverbruik
update;

de flush en de valve cleaner hebben geen groot merkbaar verschil opgeleverd in hoe de motor (hoorbaar) loopt.
ik ben benieuwd of dit nu effect gaat hebben op het olieverbruik zoals bij mij bekend.

FF voor de zekerheid; ik heb 1 bougie gecheckt na de flush, en deze is nu echt pikzwart en vettig. Iemand ervaring met een flush; hoort dit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 02:28 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olieverbruik
hoe heb je de flush gedaan,

je moet namelijk niet vergeten dat je met producten werkt die normaal alleen voor professioneel gebruik zijn
de instructie die daar bijhoort  is normaal niet beschikbaar voor particulieren

samengevat

je doet het product (400 ml) bij de olie en laat deze minimaal 45 minuten draaien waarbij het toerental niet boven de 3500 rpm mag komen
daarna alles aftappen en verse olie erop
eventueel aangevuld met een forté additieven pakket

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2016 10:24 #9 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic Olieverbruik
Hier heb ik me inderdaad netjes aan gehouden.
Ik heb de motor stationair laten draaien voor 60 minuten, en een aantal keer kort het toerental verhoogd tot max 3500rpm.

Vervolgens heb ik de olie ververst, en een nieuw filter gebruikt.

Ik heb uit nieuwsgierigheid een bougie losgedraaid, en zag nu die olieachtige aanslag.
Kan dit te maken hebben met een afwijkende viscositeit door het toevoegen van die flush?
Ik zal ze schoonmaken en het in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden