Banden (alweer)

09 mrt 2016 21:48 #1 door tigger
Banden (alweer) werd gestart door tigger
Mijn TA650 moet binnenkort voor een nieuwe kentekenplaat aangezien ik hier in Zwitserland niet permanent met mijn Nederlandse plaat mag blijven rond rijden. Op zich niet zo'n probleem, maar ze kennen hier ook een import-keuring en daarna elk jaar een MFK(APK). Nu is het zo dat juist bij de import-keuring er extra kritisch naar een voertuig gekeken wordt. Om problemen te voorkomen zal ik eerst zelf een controle uitvoeren en di ook bij een garage laten doen, aangezien zij ook weten wat de bekende controlepunten zijn. Ik weet dat er zeker naar de banden gekeken wordt, niet alleen profiel en algehele staat, maar ook de leeftijd is van belang. Aangezien de huidige banden er al 5,5 jaar onderzitten en zeker voor eigenlijk wel langzaam aan vervanging (rond de 3mm) toe is, is dit het moment om daar toch serieus aan te gaan denken.

Er zijn nu Bridgestone Battlax BT45 gemonteerd, maar ik ben er eigenlijk niet heel erg blij mee. Vooral voor is erg hard gesleten in vergelijking met achter. Ik wil dus wat anders, iets wat ook op een beetje gravel niet gelijk begint te zoeken. Een iets meer dual road georienteerde band, ik zal nog steeds het meeste op de weg zitten, af en to een stukje gravel. Een 90%/10% weg/overig band is de richting die ik op wil.

Ik weet dat banden anders kunnen aanvoelen dus ik zoek hier wat ervaringen/advies.
Wie heeft ervaring met een van de onderstaande banden op een Transalp en kan iets zeggen over wegligging, slijtage, etc? Of heeft een goed alternatief.
- Continental TKC70
- Michelin Anakee 3
- Metzeler Tourance
- Heidenau K60 Scout

Helaas zijn de overige banden-topics niet echt recent meer (ervaringen met de eerste versie van de Anakee), vandaar mijn vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 23:24 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Banden (alweer)
Toch is er wel meer te vinden op het forum  denk ik

Maar honda schrijft de battle wing voor. Ik zou even nagaan of dit het import proces kan versoepelen door die er wel weer onder te leggen.

Ik zelf rij veel en graag op de k60 scout. Maar ga waarschijnlijk nu de k76 monteren zoveel bos en grind ziet mijn motor niet...

Bij haidenau kun je de test rapporten zien waar je keuze wel TUV papieren heeft. Dat is dan wel echt op specifieke banden maat.

Je kunt de k60scout snowtex ook overwegen als je de kans hebt om in winterweer terecht tekomen. Ik weet niet wat daar de regels bij je voor zijn. Dit is een officiële winterband met een zachter rubber. Fantastische grip maar het slijt wel iets sneller

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 23:30 #3 door arne
Beantwoord door arne in topic Banden (alweer)
Ik kan morgen wel de Anakee 2 en 3 vergelijken, maar op een Triumph Tiger en dat is toch anders dan een TA...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2016 23:46 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden (alweer)
ga voor een toegelaten  band.. geeft het minste  gezeik

overigens spreken alle banden fabrikanten over een minimale inzet van 10 jaar voor motorbanden tenzij er dusdanige schade te zien waardoor deze eerder vervangen zou moeten worden

ik zou je van harte de dunlop trailsmart, de tkc 70, de tourance next of zelfs de pirelli scorpion aan bevelen

allemaal toegelaten banden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 01:01 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Banden (alweer)

Dag tigger,


Er bestaat geen band die het op de weg (waar je het meest zit) uitstekend doet, en dan dat ene onverharde padje dat dan ineens neemt, ook nog wel aardig doet. Hoewel je met een wegband op een stevige, maar onverharde weg nog wel prima kan rijden. Veel hangt af van het soort terrein waar je gaat rijden.

Je kunt dan beter denken aan 60/40 of 50/50 bandenprofiel. In beide situaties rij je dan helemaal met een compromis, maar in beide situaties is er voldoende grip om onder de meeste omstandigheden heel aardig uit de voeten te kunnen. Profielbanden slijten wel sneller. Maar, plezier mag een klein prijskaartje hebben, toch?

90/10 is niet realistisch, 60/40 eerder wel. Er zijn legio merken die je dan wat te bieden hebben. Ik heb ook veel onverhard in de bergen gereden. Als je motor het goed doet daar dan heb je meer tijd om je bewust te zijn van je rijplezier en je omgeving!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 07:21 #6 door arne
Beantwoord door arne in topic Banden (alweer)

Er bestaat geen band die het op de weg (waar je het meest zit) uitstekend doet, en dan dat ene onverharde padje dat dan ineens neemt, ook nog wel aardig doet. Hoewel je met een wegband op een stevige, maar onverharde weg nog wel prima kan rijden. Veel hangt af van het soort terrein waar je gaat rijden.

[...]

90/10 is niet realistisch

Ik ben het wel eens met Brom dat onverhard en verhard wel hele andere wegen zijn, maar ik ben het dan weer niet eens met het statement dat 90/10 niet realistisch is. Het ligt er maar aan wat je wilt. Ik had op mijn Transalp de Battleax zitten en ben daarna geswitcht naar een Tiger met de Anekee 2. Met beide banden heb ik zowel asfalt als onverhard gereden. Wel hier in de buurt (dijkjes, gras, zandpaden, grindpaden) en voor mij werkte dat goed. Je moet wel opletten wat je van jezelf vraagt, maar ik kan prima met een 90/10 uit de voeten, dus komt er nu een nieuw setje Anakee 3's op de Tiger, want volgende week rij ik weer 1500 snelwegkilometers Duitsland in en terug.

Op de Alp wil ik wel grover profiel gaan zetten, maar dat is ook meer naast de Tiger en ik hoop dan ook wat meer naast de weg te gaan rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 09:33 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Banden (alweer)
Banden voor onze motoren waarbij de berijder de wens heeft om zowel weg als offroad te gaan rijden (in welke verhouding dan ook) is ALTIJD een compromis !!!!
En dan nog hangt het van de ervaring van de rijder af met welk compromis hij/zij het beste uit de voeten kan.

Maar dat beantwoord de vraag van tigger niet.

De aller, allereerste stap gaat zijn welke banden überhaupt toegestaan zijn in Zwitserland (volgens de keuring).

Daarna is de vraag wat/waar en hoe rij je.
Als je naar 90/10 gaat kijken, houdt het eigenlijk in dat je met name over de geasfalteerde slingerwegen door de bergen rijdt. Dat gravel paadje is dan gewoon even een extraatje wat niet dagelijks voor gaat komen. Dan zou ik, uit het rijtje wat tigger noemt, de anakee III kiezen.

Maar in Zwitserland heb je ook nog wel eens te maken met sneeuw, als je ook van plan bent om lang door te rijden en dus in de sneeuw terecht kunt komen, en niet voor die periode wilt wisselen, dan komt de Heidenau in zicht. Maar houdt rekening dat deze duidelijk harder zal slijten dan de Anakee.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 10:00 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Banden (alweer)
Als je voor band erg hard slijt is het ook een signaal om je remklauw even na te kijken. Hoe makkelijk lost die nog...

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 10:47 #9 door tigger
Beantwoord door tigger in topic Banden (alweer)
Ik snap dat elke band die op twee vlakken moet presteren een compromis is. Ik heb het idee dat de huidige battlax bij alles wat niet vast ligt gelijk een stapje opzij willen zetten, drie korrels zand of een paar kleine kiezels en ik had het idee dat het al een probleem was.
Ik heb voorlopig niet de behoefte of noodzaak om in de sneeuw te gaan rijden.
Ik zal eens gaan navragen of ik aan specifiek de orginele banden vast zit, ik denk het niet aangezien sommige series natuurlijk vervangen worden.
Ik zal wel aan de 90/90R21 en 120/90R17 of 130/80R17 vast zitten, oftewel de orginele banden maten en met voldoende draagvermogen, maar dat lijkt me logisch.
Als ik een beetje over het net surf op zoek naar banden voor een TA of enduro/dual road, dan komen de battle wings eigenlijk weinig te voorschijn. Iemand die daar een verklaring voor heeft?

Dat mijn voorband zo hard gesleten is... mijn voorwiel draait zonder al te veel moeite. Iemand heeft me eens gezegd dat de battlax voor de transalp niet de beste keus zou zijn, in elk geval niet als voorband

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 11:21 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Banden (alweer)
het feit of iets niet geschikt zijn vaak persoonlijke meningen van gebruikers

je houd er van of juist niet
de BT 45 bied je relatief het meeste rij comfort op de verharde weg

als kenner roep ik dus dat  de bt bridgestone  45 een prima band is ,die op de verharde weg uitstekend presteert , .
dat gene wat jij ervaart aangaande weg glijden zou  je ook met iedere andere puur sang straatband hebben
los grind en zand zijn wat dat betreft geen beste onder gronden
overigens zou je dit ook kunnen gebeuren met de TW serie
alles wat het direkt contact met de weg verstoort  zoals zand en ander los spul is verrassend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2016 21:26 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Banden (alweer)

Ik heb het idee dat de huidige battlax bij alles wat niet vast ligt gelijk een stapje opzij willen zetten, drie korrels zand of een paar kleine kiezels en ik had het idee dat het al een probleem was.


Het is normaal dat als je met een wegband, op een spanning voor op de weg bedoeld, over los hard terrein gaat rijden de motor snel 'uitstapt'. Dat komt met name door de keiharde band waarbij los spul onder puntbelasting meestal onder de band wegschiet.

Onverhard krijgen banden betere grip door de spanning wat af te laten. Op die manier vouwt de band zich als het ware om de obstakels die dan meer op hun plek blijven liggen. Het geeft een rustiger rijgedrag omdat er meer grip is. Bedenk dat doelgerichte offroadmotoren met noppenbanden vaak rijden op bandenspanningen van 0,8 tot 1 bar. Dat doen ze niet voor niets. Op de weg is een dergelijke spanning juist onwenselijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 17:06 #12 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Banden (alweer)

Bedenk dat doelgerichte offroadmotoren met noppenbanden vaak rijden op bandenspanningen van 0,8 tot 1 bar. Dat doen ze niet voor niets. Op de weg is een dergelijke spanning juist onwenselijk.


En dat deze klemmen in de velg hebben zodat de band niet gaat draaien in de velg. Want met een dergelijke bandenspanning ligt je band er anders zo af zeggen ze.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2016 09:12 #13 door arne
Beantwoord door arne in topic Banden (alweer)
Of je ventiel breekt af, omdat je buitenband verdraaid op je velg en je binnenband meetrekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 12:46 #14 door tigger
Beantwoord door tigger in topic Banden (alweer)
Na alle goede adviezen hier, besloten om naar een honda dealer hier in de buurt te gaan. Aangezien hier alles toch aan de prijzige kant is, en ik geen zin heb om meer dan een keer voor de import-keuring (lijkt op een MFK, de zwitserse variant van de APK) te gaan.
Ik heb een kleine servicebeurt laten uitvoeren en gelijk een controle laten uitvoeren. Zij vonden de banden nog prima, behalve het weer soepel maken van het gas en het afstellen van de koplamp hoefde er niets te gebeuren.
Het blijkt dat de Zwitserse regels een stuk soepeler zijn dan de Duitse. Bij de Duitse keuring moet er een specifieke band van een maximaal aantal (6?) jaar gemonteerd zijn.
De Zwitserse controle checkt op geluid, verlichting, remmen spelling op het balhoofd, staat van de banden, etc. Behalve het geluid puur veiligheidsaspecten. Ongeveer elke band is toegestaan.
Ik heb dus nog even de tijd om te twijfelen...

@Waffie, ik betwijfel ook niet dat de BT45 geen goede band is, maar ik krijg er niet altijd een fijn gevoel bij. Dat gevoel is natuurlijk persoonlijk en afhankelijk van meer zaken zoals de vering, bandenspanning, etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.108 seconden