problemen na olie en koelvlst verversen

13 mrt 2016 20:25 #1 door denniserens
problemen na olie en koelvlst verversen werd gestart door denniserens
ik heb vandaag de olie ververst en koelvloeistof vernieuwd van mijn transalp 700 van 2008. Maar nu maakt de motor een ratelend geluid bij het blok en tevens slaat hij af bij in de versnelling zetten ook brand opeens het lampje van de abs en loopt de temperatuur op tot over de 100 graden bij stationair draaiende motor . Iemand een idee wat er aan de hand is met mijn motortje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 20:29 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic problemen na olie en koelvlst verversen
Koelsysteem goed ontlucht?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 20:36 #3 door denniserens
Beantwoord door denniserens in topic problemen na olie en koelvlst verversen
ik denk het wel gevuld aan de radiateur en stationair laten draaien met de doppen eraf.Er kwamen geen luchtbellen meer.Is dit de goede manier of had ik het toch anders moeten doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 20:38 #4 door Cas
Beantwoord door Cas in topic problemen na olie en koelvlst verversen
Als de temperatuur bij een Alp zo hoog oploopt denk ik toch aan lucht in het koelsysteem.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 20:42 #5 door denniserens
Beantwoord door denniserens in topic problemen na olie en koelvlst verversen
Hoe kan ik dit oplossen dan? het systeem opnieuw verversen,en heeft mijn waterpomp geen schade opgelopen dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 20:50 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic problemen na olie en koelvlst verversen
ik begin bij het begin,

olie verversen... welke dikte heb je genomen(volg beslist het advies = 10 w 30)
olie filter ook verwisseld
(Ik hoor somes signalen dat er mogelijk  een  luchtbel in het oliefilter kan blijven zitten  en de oliepomp hier slecht  mee om kan gaan, ik he het echter nog nooit meegemaakt)

koelvloeistof. juiste middel zie WPH expensievat ook leeg gemaakt en opnieuw gevuld

De problemen die je omschrijft kunnen misschien een gevolg zijn al kan ik ze niet direct in relatie brengen met je uitgevoerde werkzaamheden.
abs is een ander systeem dat niet van doen heeft met koel vloeistof of olie

misschien zie je iets over het hoofd, iets gedaan hoe klein dan ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 21:10 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic problemen na olie en koelvlst verversen

Dag Dennis,


Ik ga mee met Waffie.


Voorts, normaal gesproken moet via de radiator vullen en de motor warm laten draaien tot de thermostaat open gaat, voldoende zijn. Hij ontlucht zichzelf. Wel moet je naderhand de radiator aftoppen tot de rand.

Het abs-systeem is onderdeel van het remsysteem en daar heb je niks aan gedaan. Misschien tegen een stekkertje gestoten..?

Verder zitten er een aantal start- en wegrij beveiligingen op je Alp. In versnelling zetten met de zijstandaard uit kan bijvoorbeeld niet. In de versnelling starten kan alleen met de koppelingshendel in. Dat soort dingen. Maar die staan allemaal in je boekje.


Heb je nog wat aanvullende info? Als,

- heb je ook het oliefilter vervangen?
- hoeveel olie is er na de wissel weer in gegaan?
- of, hoe hoog is het oliepeil als je nu meet?
- hoeveel koelvloeistof is er na de wissel weer in gegaan?
- hoe hoog staat het peil in de radiator nu?
- heb je het juiste boutje weer terug gezet in het aftapgat voor de koelvloeistof op de pomp?


Groet,

Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 22:43 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic problemen na olie en koelvlst verversen
Temperatuur van de 700 is sowieso heel anders als van de andere transalp varianten. Die loopt zeer snel op bij stationair draaien en/of stads verkeer.

Aanvullend op wat hiervoor al geschreven is...

- Lampje van de ABS brandt altijd zolang je nog niet sneller dan 15 kmph gereden hebt. En als hij af slaat als je hem in de versnelling zet, vermoed ik dat je nog niets gereden hebt ;)
- Afslaan als je hem in de versnelling zet houdt in dat je nog 1 van de andere beveiligingen geactiveerd is. (Zijstandaard ?)
- check opnieuw even olie en koelvloeistofpeil.
- waar heb je de koelvloeistof afgetapt ? Wel juiste aftappunt (is even lastig soms) en heb je een ringetje terug gezet ?  (Weet zo even niet of daar direct de vloeistofpomp achter zit, en je met een te lang boutje (lees geen ringetje) de pomp zou kunnen raken....)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2016 21:36 #9 door denniserens
Beantwoord door denniserens in topic problemen na olie en koelvlst verversen
hallo allemaal,
bedankt voor de tips.
Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.
Ik heb nu voor de 2de keer het systeem geheel leeg gemaakt en opnieuw gevuld via de radiator met draaiende motor met 2.3 liter koelvloeistof blauwe.
Dit kan toch niet goed zijn misschien de waterpomp stuk of is dit toch normaal?
Ik heb de olie ververst met 2.3 10w 40 4 takt olie gehaald bij cycleshop zij hebben dit uit hun systeem gehaald passende bij de honda transalp xl 700 abs bwj 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2016 21:55 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic problemen na olie en koelvlst verversen

Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.

Wat heb je gedaan om het op te lossen ?
Anders gevraagd waar lagen de andere problemen ?

Olie is formeel, zoals Ad ook al eerder aan gaf, 10W30.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2016 22:32 #11 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic problemen na olie en koelvlst verversen
de olie die je er nu in hebt is dus te dik bij hoge temperaturen, maar of de smering nou in het gedrang komt ::)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 05:23 #12 door denniserens
Beantwoord door denniserens in topic problemen na olie en koelvlst verversen
ik heb de sensor schoongemaakt van de zijstandaard nu gaat die weer in de versnelling ,het abs lampje gaat ind. uit bij rijden .
Het ratelende geluid zijn de kleppen deze hebben iets wat speling.
Alleen de temp van de koelvloeistof krijg ik niet opgelost .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 07:01 #13 door Yank
Beantwoord door Yank in topic problemen na olie en koelvlst verversen

de olie die je er nu in hebt is dus te dik bij hoge temperaturen, maar of de smering nou in het gedrang komt ::)


10W 40 kan juist een hogere temperatuur aan, heeft een groter bereik. Dat kun je uitsluiten als een probleem!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 09:42 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic problemen na olie en koelvlst verversen

10W 40 kan juist een hogere temperatuur aan, heeft een groter bereik. Dat kun je uitsluiten als een probleem!


Dat zou ik niet zo snel uitsluiten...  10W30 wordt voor de alp 700 voorgeschreven door Honda. Een 10w30 is op hogere temperatuur dunner als een W40, en is het ook eerder dun. en heeft daardoor een hogere doorstroom snelheid, en geeft daardoor meer koeling. als een blok geconstrueerd is voor dunne olie zou ik er niet zomaar dikkere olie in gooien. 10W40 heeft misschien een groter bereik maar voordat je daar bent gaat je blok kapot omdat je met een koude start steeds te dikke olie hebt.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 12:30 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic problemen na olie en koelvlst verversen
Hoeveel tijd duurt het voordat de temp. meter 110 graden aangeeft bij stationair draaien?
De 10W40 olie is niet als voorgeschreven. Welk merk is het? Is het mineraal, half of vol-syntheet (dit scheelt nogal in viscositeit).

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 13:07 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic problemen na olie en koelvlst verversen
olie  uitdaging is duidelijk

de koelvloeistof

zaak is om te ontdekken waarom de temp oploopt

3 oorzaken

de ventilator slaat niet tijdig aan
de thermostaat staat gaat niet open waardoor er geen stroming kan zijn
of de waterpomp doet  het niet

dit zijn de enige redenen
maar bedenk ook dat onder normale rij omstandigheden je dus rijwind hebt


mijn eerste gedachte gaat naar de ventilator uit (zekering ?)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 15:50 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic problemen na olie en koelvlst verversen

mijn eerste gedachte gaat naar de ventilator uit (zekering ?)


Denk het niet... want:

Bijna alle problemen zijn weg alleen  ik krijg het koelvloeistof systeem niet goed ontlucht denk ik want stationair blijft de temp oplopen tot 110 graden en dan slaat de ven in.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 16:56 #18 door Yank
Beantwoord door Yank in topic problemen na olie en koelvlst verversen

Dat zou ik niet zo snel uitsluiten...  10W30 wordt voor de alp 700 voorgeschreven door Honda. Een 10w30 is op hogere temperatuur dunner als een W40, en is het ook eerder dun. en heeft daardoor een hogere doorstroom snelheid, en geeft daardoor meer koeling. als een blok geconstrueerd is voor dunne olie zou ik er niet zomaar dikkere olie in gooien. 10W40 heeft misschien een groter bereik maar voordat je daar bent gaat je blok kapot omdat je met een koude start steeds te dikke olie hebt.


Het klopt dat een 10w 40 olie op hogere temperatuur dikker is als een 10w 30 maar het is niet zo dat die dan dikker is als hij koud is.
het is namelijk de  w van winter die bepaald hoe dik hij koud is en dat is bij beide 10w. en als Honda voor de 700 10w30 voorschrijft moet je die gebruiken. Maar het is niet zo dat daar direct een motor van stuk gaat.

De trend naar dunnere olie,
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.

Autofabrikanten doen de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting
5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien. En dit zal wel het geval zijn bij de transalp 700 maar of hij er van stuk gaat als je een 10w 40 gebruikt, ik geloof het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 18:21 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic problemen na olie en koelvlst verversen
misschien is het een kwestie van minder lullen en gewoon rijden ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 19:53 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic problemen na olie en koelvlst verversen

Mijn AT heeft es de thermostaat vast gehad. Kan wel hoor..

Vooropgesteld dat de waterpomp schoepen heeft lijkt mij dat nog de enige mogelijkheid. Als je dat ding in een pannetje water op het fornuis zet zie je vanzelf of die het nog doet (krimpt).


Wel een hoop sleutelwerk om bij dat ding te komen  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden