Aspin

13 mrt 2016 23:18 - 13 mrt 2016 23:43 #1 door nico2811
Aspin werd gestart door nico2811
Goedeavond,

Ik ben absoluut niet technisch en stond ik gisteren mooi met een ta die bij stationair draaien na 2 seconden uitviel. Wat een geluk dat 5 meter verderop een anwb meneer bezig was met de deur van een auto.
Hij heeft even kort naar de ta gekeken en concludeerde dat ik toch echt voortaan de brandstoftank helemaal moet legen voordat ik hem netjes voor de winter opberg.
Nu hoorde ik vandaag iemand zeggen dat ik 1 litertje afpin in de bijna lege tank moet doen voordat ik hem in de winterstalling zet.

klopt dit en/of zijn er nog andere tips om dit probleem te voorkomen?

Groet
Nico

Ps: gewoon met zo min mogelijk stoppen thuis gekomen en de brandstof ververst. ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:25 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Aspin
Wat is aspin? :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:30 #3 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Aspin
Ik tank 'm juist volledig vol voor de winterstalling. Toevallig eergisteren weer voor het eerst gestart en dat ging als vanouds. Choke erop, iets langer draaien met de startmotor dan normaal (20 seconden ipv 1 tot 2) en broem... Aan en niet meer uit (totdat ik zelf het sleuteltje omdraaide). Mijn Transalp heeft net revisie gehad, maar daarvoor ging dit precies hetzelfde.

Verder doe ik niets bijzonders bij of met de benzine, behalve dus helemaal vol gooien want anders kan de binnenkant van je tank gaan roesten.

Aspin ken ik trouwens niet, wel eens gelezen over Forte op dit forum.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:38 #4 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic Aspin
wat de ANWB man bedoeld is dit  www.aspen-benelux.nl/nl-nl/
wordt  veel gebruik bij odltimers (nee en niet die uit Duiven :) )

still no angel found who flies at the same speed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:40 #5 door nico2811
Beantwoord door nico2811 in topic Aspin

Wat is aspin?[emoji14]

Haha geen idee, maar ik zie net dat ik wat typfoutjes maak.
Afpin moet het zijn. Als ik het nu wel goed heb. [emoji15]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:47 #6 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Aspin
En wat is afpin????
;D ;D ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:51 #7 door nico2811
Beantwoord door nico2811 in topic Aspin

En wat is afpin????
;D ;D ;D

Ook geen idee, daarom kom ik hier wat navraag doen. [emoji6] [emoji106]
Nu komt het verhaal wel overeen met de link van aspen hierboven.
Dus wie het weet mag het zeggen.
Dan vraag ik het zelf ook nog eens na bij mijn bron.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 mrt 2016 23:55 #8 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Aspin
citaat uit website van aspen benzine :

Ethanol in gewone benzine geeft problemen voor oldtimers
Gewone benzine bevat tegenwoordig ruim 5 % ethanol. Voor voertuigen die elke dag rijden levert dit vrijwel geen problemen op, maar voor oldtimers die lange tijd stilstaan kan de toevoeging van ethanol storingen geven:

Ethanol bindt vocht, de benzine verzuurt hierdoor in de tank
Verzuring veroorzaakt oxidatie van het brandstofsysteem
Een aangetast brandstofsysteem geeft startproblemen


www.aspen-benelux.nl/nl-nl/gebruik/oldtimers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 00:19 #9 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Aspin
Gewoon doorrijden in de winter :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 09:16 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Aspin
Of gewoon geen oldtimer berijden  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 09:27 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aspin
Als je de motor daadwerkelijk in de winterstalling zet zeker NIET met lege tank !
Een volle tank met een 'stabilisator' en heel even een klein stukje rijden zodat de stabilisator door het hele circuit verdeeld is.
(De stabilisator vertraagd het proces van veroudering van de benzine)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 12:01 #12 door nico2811
Beantwoord door nico2811 in topic Aspin

Als je de motor daadwerkelijk in de winterstalling zet zeker NIET met lege tank !
Een volle tank met een 'stabilisator' en heel even een klein stukje rijden zodat de stabilisator door het hele circuit verdeeld is.
(De stabilisator vertraagd het proces van veroudering van de benzine)

Oke, bedankt.
Forte is bijvoorbeeld zo'n stabilisator?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 13:16 #13 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Aspin
Diverse producten beschikbaar, waaronder inderdaad ook Forte.
Zelf heb ik momenteel de putoline stabilizer .

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 19:36 #14 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Aspin
Ik ken wel Aspen. Is een schonere brandstof en wordt veel gebruikt bij motorzagen omdat de rook minder schadelijk zou zijn bij inademen.

Heb zelf eigenlijk nooit last met 2 takt (crossmotor, motorzaag, bosmaaier) en 4 takten (AT en auto) na een seizoen stilstand.
Wel altijd vol tanken ivm condensvorming.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 22:54 #15 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Aspin
Andere reden om vol te tanken is dat de vloeistof veel minder gevaarlijk is dan de damp  (gas)

Verder heb ik er geen ervaring mee omdat ik Door rij ::)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mrt 2016 23:43 #16 door kees
Beantwoord door kees in topic Aspin

Aspin  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 21:17 #17 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Aspin
Ik tank altijd de pemium benzines bij de pomp. Deze bevatten over het algemeen minder ethanol. Vooral bij oldtimers met carburateurs is dit aan te raden. Niet alleen voor de winterstalling, maar ze rijden er gewoon beter op. Voor injectie motoren maakt het niet uit.

Met een oude Moto Guzzi altijd carburatie problemen tot er premium benzine in ging

Toevoegingen voor de winterstalling zijn zeker ook aan te raden. Volle tank ook, want dat geeft minder damp.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 23:06 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Aspin

Over dat winterstallen he, ik begrijp van meerdere kanten dat voltanken prima is, maar dan de kraan dicht en de vlotterkamer(s) aflaten.

Waar geen benzine zit, vormt zich ook geen gom..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2016 23:33 - 16 mrt 2016 23:35 #19 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Aspin
En injectie Varadero's lopen ook beter op premium benzine (lees: Ron 98) Tango en BP leveren dit bijvoorbeeld.

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2016 00:09 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Aspin

Ik heb weinig ervaring met injectiemotoren, maar, hebben injectoren geen last van vergomming? Hoe ondervang je dat anders bij zo un tiepje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.598 seconden