bedrading Transalp 600V '97

19 mrt 2016 18:16 - 19 mrt 2016 18:35 #1 door JessicaB
bedrading Transalp 600V '97 werd gestart door JessicaB
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over bedrading. Ik ben bezig handvat verwarming te monteren op mijn transalp 600V '97. De verkoper zei dat ik hem het beste kon aansluiten op de bedrading van het stadslichtje (op dimlicht zie je anders steeds een stroomdipje bij inschakelen wat niet zo mooi is. En het werd me sterk afgeraden om het rechtstreeks op de accu aan te sluiten want de kans dat je het vergeet uit te zetten is aanwezig en dan kom je zeker een keer stil te staan.

Mijn vraag is nu, ik heb de kappen even los gehaald en de bedrading van het stadslicht bloot gelegd maar ik kan niet ontdekken wat de plus en min is. Ik heb een spanningzoeker erop gezet maar allebei geven ze aan dat het min draden zijn. De kleur van de bedrading is groen/bruin. Het ziet er naar uit dat dit de standaard bedrading is dus weet iemand mij te vertellen welke de plus en welke de min is?

Alvast bedankt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mrt 2016 19:33 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic bedrading Transalp 600V '97
hallo jessicaB

het is de bruine draad maar je kunt ook de stroom aftakken van de + draad naar de remlicht schakelaar op de voorem
deze wordt vaker in de praktijk gekozen
is makkelijker te bereiken

succes

19 mrt 2016 19:46 #3 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic bedrading Transalp 600V '97
als de draad van de remlichtschakelaar gebruik dan is de zwarte draad de plus
de groene draadden is massa/de min draad

still no angel found who flies at the same speed

19 mrt 2016 22:12 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic bedrading Transalp 600V '97
De remlichtschakelaar onderbreekt alleen maar de plusdraad. Na de schakelaar is de zwarte draad groen/wit geworden om ze uit elkaar te houden en heeft alleen spanning als je de remhendel bedient. De massa (donkergroen) zit direkt aan het remlicht.

Aan de remlichtschakelaar is de zwarte dus de (contactgeschakelde) plus die je moet hebben.

Maar, alle draden voor- en na de zekeringbox zijn bijvoorbeeld ook contactgeschakeld. Er is zat keuze..

19 mrt 2016 22:44 #5 door JessicaB
Beantwoord door JessicaB in topic bedrading Transalp 600V '97
Dank jullie wel allemaal! Inmiddels de bedrading aangsloten (stiekem even getest met een lampje of de bedrading echt klopte  ;) ) en straks even testen... Het is alleen weer een heel gedoe om de handvaten erop te krijgen, aan de gashendel iets te ruim en aan de andere kant te krap  ::) Te ruim is wel op te lossen dmv lijm denk ik maar te krap moet ik toch even over nadenken wat te doen...

19 mrt 2016 22:55 #6 door kees
Je bedoelt het handvat op het stuureind te schuiven?

Zowel het stuureind als de binnenzijde handvat moeten absoluut schoon en vetvrij zijn, anders zit het handvat niet goed vast en gaat het misschien draaien tijdens gebruik.

Met alcohol 96% (Kruidvat) kun je dat ontvetten. Als je daarna dan het handvat gaat monteren, maak de binnenzijde van het handvat nat met diezelfde alcohol en dan schuift hij er zó op. De alcohol verdampt er tussenuit en hij zit muurvast.

20 mrt 2016 00:17 #7 door JessicaB
Ja daar zit denk ik wel een probleempje... het linker handvat is heel erg krap en schuift er, met nat maken niet eens tot de helft erop, dan zit hij muurvast  ::) Op de gashendel zit hij juist te los, teveel ruimte dus... en dat is juist het handvat dat in beweging is...

Ik ga zeker proberen die tip met alcohol :) Nu nog even iets bedenken op die ruimte die te groot is... Ik zag wel dat het oude handvat er ook met lijm was vast gezet dus ik denk dat dat de enige optie is.

Maar het werkt wel allemaal  ;D Heb zojuist ook mijn zumo bedrading aangesloten en weg gewerkt dus straks is het touren heen :)

Lekker hoor als je warm kan sleutelen in de woonkamer ;D

20 mrt 2016 01:05 #8 door kees

Misschien kun je ze omdraaien..  ::)

20 mrt 2016 01:27 #9 door JessicaB
ha ha ha, was het maar zo simpel ;) maar dat had ik al geprobeerd!

Ik zat nog wel te denken om een plankje tegen het uiteinde van het handvat te plaatsen en dan met een hamer het handvat op zn plek tikken maar ik weet niet of ze daar tegen kunnen en of de verwarming er niet van stuk gaat...

20 mrt 2016 09:36 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic bedrading Transalp 600V '97
klein truukje

gewoon aanzetten
de warmte laat het handvat uit zetten,  dan er op schuiven en zit na afkoeling  goed vast

succes

20 mrt 2016 11:57 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic bedrading Transalp 600V '97
''Smeren'' met lucht werkt ook goed. Moet je wel een compressortje en luchtpistool hebben.

Los je het diameter verschil niet mee op. Wel vreemd want over het algemeen hebben gasbuizen dezelfde diameter toch?

20 mrt 2016 12:59 #12 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic bedrading Transalp 600V '97
Ik kreeg mijn oxford stuurverwarming links ook niet gemonteerd, paste echt niet.
Met de vijl een half uur aan het vijlen geweest, toen lukte het net.

'99 TA

20 mrt 2016 21:29 - 20 mrt 2016 21:37 #13 door JessicaB
Bedankt weer voor de tips :)
Maar hm hm, ik heb eerst het metaal goed glad geschuurd en schoon gemaakt, de handvatten aangezet en het leek er op dat het ging lukken want ging in eerste instantie vrij soepel :) Maar ik moet nog een ruime 3 cm en er is geen beweging meer in te krijgen haha  :o

Nu maar even laten voor wat het is en morgen maar weer verder kijken. Dan hoop ik dat het gelukt is want ik wil er dinsdag toch echt mee rijden (als het droog is, ivm restanten pekel enzo...)

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden