Transalp frame poedercoaten

20 mrt 2016 14:14 #1 door Arjen
Transalp frame poedercoaten werd gestart door Arjen
Voor een "herbouw"-project, wil ik graag een Transalp frame opnieuw strak in de coating laten zetten.

Het frame was erg vies, maar na een paar busjes remmenreiniger en een bezoek aan de hogedrukspuit ziet het er allemaal weer schoon uit. Wel veel oppervlakkige roestplekken, dus: poedercoaten.

Ik heb nu overal "weggooi" boutjes ingedraaid, zodat het schroefdraad veilig is.

Echter, nu zit ik nog met een paar vraagjes:

- moet ik iets doen met het ingeslagen framenummer op het balhoofd, of blijft dit na parelen en coaten zichtbaar?
- wat doe ik met het typeplaatje? Afplakken, zoja waarmee?
- waarmee plak ik de twee buitenschroefdraden af waar de spanningsregelaar normaal aan vast zit? Schilderstape?

Wie is hier ervaringsdeskundig?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 14:38 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp frame poedercoaten
Heb je al overlegd met de coater?

Typeplaatje zou ik verwijderen en naderhand weer terug monteren.

Als je mazzel hebt kan chef-poedercoat van de club je wel wijs maken  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 14:56 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Transalp frame poedercoaten
Op schroefdraad zou ik dan wegwerp moeren draaien...

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 15:59 #4 door stijnstijn
Beantwoord door stijnstijn in topic Transalp frame poedercoaten

Op schroefdraad zou ik dan wegwerp moeren draaien...


Ja dat is ook het eerste wat in mij op komt.... Lijkt me het meest logische en beschermt het beste!

Honda XL600V Transalp '96

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 16:29 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Transalp frame poedercoaten
Framenr in balhoofd geen probleem! Dat blijft gewoon zichtbaar na stralen/parelen en coaten  :)
Typeplaatje zoals gezegd er af halen en naderhand opnieuw er op met popnagels.
De coater heeft speciaal tape om schroefdraad af te dekken. Even met hun overleggen wat zij nog moeten doen, maar goed, zélf een paar moertjes er op draaien doet het trucje ook wel  :)

En verder: beperk je niet tot het frame. Indien mogelijk álle metalen delen gelijk laten doen. Dan is het allemaal weer netjes, maar je moet sowieso rekening houden met kleurverschil, dus als dan al het grijs weer dezelfde kleur grijs is valt het niet op  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 17:27 #6 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Transalp frame poedercoaten
Wat kun je t beste doen en  gebruiken om wat roestputjes bij te werken van t frame.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 17:56 #7 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Transalp frame poedercoaten
Ik heb de originele boutjes er weer in gedraaid en dan minimaal zover erin wat ze normaal ook zitten.
Type plaatje moet eraf inderdaad.

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 18:15 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp frame poedercoaten
Dank voor alle reacties. Ik ga de andere onderdelen ook klaarleggen.

Iemand toevallig ervaring met poedercoaten van spaakwielen? Zaken om rekening mee te houden?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 19:38 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp frame poedercoaten

poedercoaten van spaakwielen


Volgens mij heeft Zeegie zo'n projectje gedaan. Maar heeft wel nieuwe velgen en spaken gezet.
Maar ik zou inderdaad ook alles tegelijk doen. Achterbrug zowieso en de rest van het metaal wat gelakt is.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 19:41 #10 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Transalp frame poedercoaten

Volgens mij heeft Zeegie zo'n projectje gedaan. Maar heeft wel nieuwe velgen en spaken gezet.
Maar ik zou inderdaad ook alles tegelijk doen. Achterbrug zowieso en de rest van het metaal wat gelakt is.


Klopt, velgen coaten en rvs spaken van De Haan.
Als je de naven ook wilt doen kun je het beste de lagers eruit halen.

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 20:44 #11 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Transalp frame poedercoaten
Ik lees dat er hier en daar nog wat roest zit. Dan zou ik het frame eerst laten stralen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 22:23 - 20 mrt 2016 22:26 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp frame poedercoaten

Ik lees dat er hier en daar nog wat roest zit. Dan zou ik het frame eerst laten stralen.


Jep, waarschijnlijk glasparelen

Klopt, velgen coaten en rvs spaken van De Haan.
Als je de naven ook wilt doen kun je het beste de lagers eruit halen.


De vraag is meer of ik gewoon een gespaakte velg kan laten poedercoaten, dus met de spaken erbij in.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 22:29 #13 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Transalp frame poedercoaten
Tijdje terug was er iemand die het geprobeerd heeft dacht ik, ik meen dat het niet kan ivm de oven waarin de gepoedercoate delen in gebakken worden. De spanning in het wiel gaat dan niet goed volgens mij.

:)
De vraag is meer of ik gewoon een gespaakte velg kan laten poedercoaten, dus met de spaken erbij in.


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2016 22:32 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Transalp frame poedercoaten

De spanning in het wiel gaat dan niet goed volgens mij.

Een flinke slag in het wiel inderdaad!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2016 09:09 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp frame poedercoaten

Een flinke slag in het wiel inderdaad!


Dat klinkt ergens wel logisch, laten we dat dus maar niet doen :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2016 19:20 #16 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Transalp frame poedercoaten
wat het schroefdraad aangaat de meeste coaters hebben van die hitte bestendige hoesjes om erover te schuiven in diverse maten. mocht je het zeker willen weten dan geef me de maten stuur ik je wel een aantal per post op. en ik zou de lagerzettings afplakken met hittebestendig plakband dat is een groen plakband speciaal voor coaters in verschillende maten verkrijgbaar. ander plakband is geen optie. je coater zou het moeten hebben of kennen. anders bij het coaten schoonblazen dat deed ik vroeger altijd. en zoals gezegt alles in een keer coaten is beter dan apart. succes er mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 15:37 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp frame poedercoaten
Ik kreeg het advies van dezen en genen, om even de lagers uit de achterbrug te tikken.

Nu vraag ik me af: hoe gaat dit het meest makkelijk? Iemand dit ooit gedaan? Tips en trucs?

Punt is dat er in iedere poot twee lagers zitten. Dus even een dop erin leggen en eruit tikken gaat niet makkelijk (lijkt mij).

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 15:42 #18 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp frame poedercoaten
Vanaf de andere kant eruit tikken met een drevel. Het zijn drawn cup naald lagers dus die moet je vervangen, beschadigen heel snel.

Alternatief is een speciale trekker.

Nieuwe lagers terugzetten het mooiste met een lange bout of draadeind en dan een bus of dop die goed op de buitenring steunt. Het beste is nog een bus die in het lager valt en op de rand steunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 16:02 #19 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp frame poedercoaten
Hmm, is het niet handiger om die openingen af te dekken zoals het balhoofd (2 plaatjes, draadeind)?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mrt 2016 16:10 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp frame poedercoaten
Dat moet je sowieso doen, maar als het spul de oven in gaat loopt het vet eruit en dat is nergens goed voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden