verlaagd zadel of niet?

21 mrt 2016 18:55 #1 door ben
verlaagd zadel of niet? werd gestart door ben
jullie kennen het vast wel, na een flinke rit pijn aan de kont geen zin om te stoppen dan maar linker been strekken vervolgens rechterbeen strekken om vervolgens op de steunen staan om ze beide te strekken. dan gaat het weer tot je moet stoppen om te tanken.
nu ben ik mij af aan het vragen welk zadel ik heb. standaard is de zithoogte 843mm  ,die van mij is ongeveer 810mm (motor staat met beide wielen haaks op de grond). dit kan ook aan de vering liggen dacht ik zo maar dat weet ik dus niet. wie van jullie kan mij vertellen of dit een verlaagd zadel is of niet want voor mij is het net wat te laag (ben zelf 1.89m).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2016 19:00 #2 door Cas
Beantwoord door Cas in topic verlaagd zadel of niet?
Of het wel of geen verlaagd zadel is weet ik niet Ben. Wat ik je wel kan vertellen: zadelpijn is een kwestie van wennen (zitbotjes), hoe meer je rijdt hoe minder last, ik kan 10 uur op de motor zitten zonder last maar uiteraard wel met de nodige rustpauzes.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

21 mrt 2016 21:02 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic verlaagd zadel of niet?
Hallo,
Bij een vrij ''bol'' zadel krijg ik ook pijn aan mijn billen. Mijn zadel is eigenhandig verlaagd en in het midden wat vlakker/platter geworden. Volgens mij zit em hier het wel/niet pijn krijgen aan je achterwerk...bij mij dan...
Hier in de buurt , Didam om precies te zijn zit iemand die je zadel weer naar wens kan maken, voor weinig +/- 40,-. Heb wel eens gehoord dat je er ook op kan wachten..dus..

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

21 mrt 2016 22:00 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic verlaagd zadel of niet?
Dit lijkt mij een normaal zadel voor een 650 Ben. Verder denk ik dat Sandra wel een punt heeft vwb het bolle zadel  :-\ Persoonlijk trouwens ook al heeeeel snel een zeer achterwerk op de Alp (600 in mijn geval) zowel met origineel zadel als met 'verbouwde' exemplaren  :-\ Zitcomfort is niet het sterkste punt van de Alpjes  ::)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

21 mrt 2016 23:02 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic verlaagd zadel of niet?
Volgens mij is hij wel verlaagd, tenminste, dit lijkt heel erg op een verlaagd zadel dat ik eerder heb gezien.

Daarnaast hoort een 650 op 84cm hoogte te staan. Het verlaagde zadel uit Duitsland (wat sprekend op deze lijkt) is 3cm lager. Dus dat zou ook wel kloppen ongeveer.

Ik kreeg op een 600 wel een zere reet (op het standaard zadel). Heb daar nu een Corbin op. Kost een paar centen, maar zit ongeveer als een Chesterfield bank. Op de 650 kreeg ik op het standaard zadel trouwens veel minder zere reet.

“Never Stop Exploring”

21 mrt 2016 23:28 - 22 mrt 2016 15:03 #6 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic verlaagd zadel of niet?
Als ik de foto's zie lijkt het me inderdaad een origineel verlaagd zadel van de 650. Is niet alleen lager, maar ook smaller aan de voorkant, zodat korte pootjes eerder bij de grond komen.

Over het zitcomfort kan ik alleen speculeren. Rij zelf (1,94) een verhoogde 600, dus voel me een pigmee op de verlaagde 650 met zelfde verlaagde zadel van mijn ega.

Quote van motorfreaks : " Zoals bij de meeste allroads is de zithoogte van de Transalp vrij fors (843mm). Met het verlaagde zadel gaat niet alleen de zithoogte met 30mm naar beneden, ook is het wat smaller. Honda heeft voor deze extra accessoire gekozen om mensen met kortere benen (met name voor het groeiende aantal motorrijdende vrouwen) de mogelijkheid te bieden om (veilig) op een Transalp te kunnen rijden. De onderkant en bevestiging van het verlaagde zadel zijn identiek aan het originele zadel, waardoor deze probleemloos te verwisselen zijn."

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

22 mrt 2016 13:56 #7 door Sandra

Dit lijkt mij een normaal zadel voor een 650 Ben. Verder denk ik dat Sandra wel een punt heeft vwb het bolle zadel  :-\ Persoonlijk trouwens ook al heeeeel snel een zeer achterwerk op de Alp (600 in mijn geval) zowel met origineel zadel als met 'verbouwde' exemplaren  :-\ Zitcomfort is niet het sterkste punt van de Alpjes  ::)

Met het zadel verlaagd en dus een 'platter' zit gedeelte, heb ik totaal geen last...gelukkig... :)

22 mrt 2016 20:37 #8 door ben
Beantwoord door ben in topic verlaagd zadel of niet?
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag een ander origineel zadel besteld om te kijken of deze beter is. Zo niet dan kan ik die gebruiken om aan te passen en later de " verlaagde " verkopen. ;D Ik meld me weer als ik het zadel heb ontvangen en getest.

22 mrt 2016 21:29 #9 door Sandra
Succes!

25 mrt 2016 20:48 #10 door Radixr
Beantwoord door Radixr in topic verlaagd zadel of niet?
Beste Ben,
Waar heb je een 'normaal' origineel zadel besteld?

28 mrt 2016 21:36 #11 door ben
Het zadel heb ik bij offroadcenter besteld

09 apr 2016 09:56 #12 door ben
zo, het heeft even geduurd maar het zadel is binnen. het zadel is iets hoger maar veel harder zodat ik er niet in zak zoals bij die oude lekker comfortabel , het stof is wel wat gladder maar dat is niet zo erg. ik kan niet beoordelen of het "nieuwe"zadel origineel is of dat er ooit eens een ander schuim is gebruikt maar dat maakt verder niet uit  hoofdzaak is dat mijn bibs er blij mee is en gewoon door kan rijden zonder die vervelende pijn .
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden