defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?

24 mrt 2016 23:43 #1 door koen.borsboom
Gisteren op de A12 is (naar wat nu blijkt) mijn voorste drijfstanglager eruit gelopen.
Vandaag blok gedemonteerd en nu op zoek naar de beste optie.

Andere transalp krukas/drijfstang etc (nieuw te krijgen?)

Ander transalp blok (op marktplaats vaak rond de €600)

Ander blok honda hawk nt650 alleen blok ophanging bij startmotor anders?

Ander blok honda deauville ntv650, maar dan cardan carter eraf en kettingcarter overzetten?

Wat zijn jullie ideeen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 09:04 #2 door xrvtuur
krukas en drijfstang zijn wel nieuw te koop maar onbetaalbaar. ligt het blok al uit elkaar? misschien is het voldoende om alleen de lagerschalen te vervangen. Maar ik lees in een ander topic dat je blok al 160000 heeft gelopen. Ik zou dan als ik voor 600 een goed blok met weinig km kon kopen voor die optie gaan. En hoe is de rest van je motor? Misschien in onderdelen verkopen en een frisse alp kopen. succes  ermee.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 11:12 #3 door PimW
Weet je ook de oorzaak van het kapotlopen van dat lager? Heb je al een idee van de bijkomende schade na het stuklopen?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 12:15 #4 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?

En hoe is de rest van je motor?


voor de rest bevalt hij me prima (en hij heeft me maar €750 gekost, dus nog wel wat budget voor revisie)

Weet je ook de oorzaak van het kapotlopen van dat lager? Heb je al een idee van de bijkomende schade na het stuklopen?


nee nog niet, dit weekend blok splitsen en ik wil nog kijken of zuiger geen klep geraakt heeft
zo op het eerste gezicht zien zuigers, cilinders en koppen er nog netjes uit
ik heb volledige historie van eerdere eigenaar erbij en blok is nooit open geweest

ik ga kijken voor goedkoop blok en dan kijken of ik krukas over kan zetten
€600 tot €800 voor een compleet blok kan ook, alleen weet je dan ook niets over olieverbruik, staat koppeling en bak etc etc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 12:59 #5 door Waffie
hallo,

ik  heb mogelijk een  betaalbare oplossing voor je,
want ik heb een prima blok echter daar is wel iets mis mee (tand afgebroken van de versnellings bak echter nog niet open willen maken)
kwestie van uitwisselen en in elkaar zetten

ik heb er geen tijd voor

stuur me een pm

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 23:32 - 25 mrt 2016 23:37 #6 door kees
M.a.w., enkel jouw goede tandwiel(en) overzetten in dat blok van Waffie. Kost je enkel een pakkingset en wat sleutelwerk.

Een drooggelopen drijfstang lager is bad news.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 22:54 #7 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
de voorlopige schade.........
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 22:55 #8 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
zuigers, koppeling en versnellingsbak zien er nog goed uit voor de 160.000 km
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 10:08 #9 door kees

zuigers, koppeling en versnellingsbak zien er nog goed uit voor de 160.000 km


Je stelt het precies goed. Want dit blok is in dat licht bezien niet meer de moeite om opnieuw op te bouwen. Dat gaat je handen vol geld kosten en de succesfactor is hoogst onzeker.

Een ander gebruikt blok is in deze situatie de beste optie met de hoogste garantie om weer als vanouds kilometertjes te kunnen vreten.


Afscheid nemen en de kliko lief aankijken  :-\

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mrt 2016 11:46 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
Mooi te zien dat je het zo voortvarend aanpakt Koen  8)
Succes met de operatie verder  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 17:24 #11 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
kleine update:

Plan A: optie op een deauville blok genomen en daar krukas en drijfstangen uithalen en met nieuwe lagers etc in mijn blok zetten.
(ik wil wel eerst lager passing krukashoofdlagers nameten en passen met een nieuw besteld lager aangezien ik iets schade zie)

Plan B: blok van Waffie/Ad overnemen en daar mijn versnellingsbak inzetten
(waarbij ik eigenlijk stiekem wel met zo veel mogelijk delen uit mijn huidige blok verder wil, als is het maar om door te borduren op de 160K......)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:05 #12 door Waffie
samengevat1 x nieuwe drijfstang 1 x krukas en nieuwe lagerschalen

moet  toch lukken

ps je kunt de krukas ook opnieuw laten slijpen en een drijfstanglagerset op maat maken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2016 13:27 #13 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
update 2:

Een nieuw lager zit mooi strak in de lagerpassing (het definitieve lager zal ik voor de zekerheid met loctite borgen)
Volgende actie, deauville blok met 70.000 km ophalen en daar krukas en drijfstangen uithalen.
Krukas, drijfstangen en carters opmeten en juiste lagers selecteren, onderdelen bestellen bij Goedhart en weer samenbouwen.

Huidige koppen vacuum gezogen alles dicht nog perfect af en geen klepinslag.
Koppelingshuis niet ingeslagen en alle platen nog op dikte.
Distributie kettingen nog controleren.
Waterpompkeerring voor de zekerheid wel vervangen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 14:47 #14 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
Update 3:

Donorblok opgehaald en open hart operatie uitgevoerd ?
Maandag krukas, drijfstangen en eigen carters nameten en juiste maat lagers bestellen.

Als iemand nog intresse heeft in Deauville carter, waterpomp en haakse overbrenging zijn ze gratis af te halen of te versturen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 11:49 #15 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
Update 4:

Krukas, stangen en carters nagemeten, lagers en de nodige pakkingen besteld bij Goedhart (€295)
Hoofdlagers voor de extra zekerheid voorzichtig gelijmd met loctite.
Eigen versnellingsbak weer terug (die van Deauville is iets anders)
Oliepomp gecontroleerd, geen schade, dus weer terug, alleen aandrijfketting en tandwiel van Deauville blok.
Koppelingskorf van Deauville gebruikt (had iets minder speling op as)

Eigen zuigers, cilinder en cilinderkoppen wil ik terugplaatsen zien er met 160K veel beter uit als die van de Deauville met 80K.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 13:35 #16 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
Erg leuk om te zien deze vorderingen! Hou ons op de hoogte Koen, vinden we leuk  :)
Ben jij een beetje thuis in de motorenrevisie?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 17:22 #17 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic defect voorste drijfstanglager TA650, wat is wijsheid?
ons bedrijf zit in onderhoud van grote aardgas en biogas generatoren, die vaak opgesteld staan bij tuinders, ziekenhuizen en waterzuiveringen.
al zijn de onderdelen daar veel groter (tot 6000cc per cilinder en dan een V20......), het principe blijft gelijk  :)
bijgaande foto geeft vergelijk aan met een transalp drijfstang (prijsidee voor de grote drijfstang bijna €3500/stuk)
verder heb ik zelf nog 2 honda crossers (CR125 en CRF450) en een broer met een harley dus regelmatig met revisie bezig  ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 18:18 #18 door Cas

ons bedrijf zit in onderhoud van grote aardgas en biogas generatoren, die vaak opgesteld staan bij tuinders, ziekenhuizen en waterzuiveringen.
al zijn de onderdelen daar veel groter (tot 6000cc per cilinder en dan een V20......), het principe blijft gelijk  :)
bijgaande foto geeft vergelijk aan met een transalp drijfstang (prijsidee voor de grote drijfstang bijna €3500/stuk)
verder heb ik zelf nog 2 honda crossers (CR125 en CRF450) en een broer met een harley dus regelmatig met revisie bezig  ;)

Wauw, die drijfstang van die Varadero ziet er mooi uit! :D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 19:33 #19 door alain

Wauw, die drijfstang van die Varadero ziet er mooi uit! :D


Ja, maar het is dan wel van een Varadero XL120000V, en bovendien vervaardigd uit unobtanium.



XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 19:47 #20 door kees

Ja, maar het is dan wel van een Varadero XL120000V


Gelukkig is het geen 'kicker'  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden