koelvloeistofreservoir stroomt over

28 mrt 2016 19:41 #1 door TransValp
koelvloeistofreservoir stroomt over werd gestart door TransValp
Sinds een tijdje heb ik het probleem dat het koelvloeistofreservoir van mijn TA uit '87 overstroomd.
Ik heb van alles onderzocht, maar kan nog geen oorzaak vinden. Misschien kent iemand hier het probleem en weet raad.

Vanuit het idee dat er ergens een verstopping zit, waardoor er te veel druk en te veel vloeistof in de radiatoren terecht komt heb ik het volgende onderzocht:
- De thermostaat: opent bij ongeveer 90 graden en is ongeveer 5mm open bij 95 graden. Dat is wat te laat en te weinig, maar het probleem is er (in ergere mate zelfs) ook als ik zonder thermostaatklep de motor gebruik.
- De pomp werkt: met het bovenste kapje van de thermostaatklep verwijderd komt er snel koelvloeistof in het huisje als ik iets gas geef (dat was dus even oppassen om het niet over de vloer te krijgen),
- De leidingen zijn niet verkeerd aangesloten: afgekeken bij een andere Alp, en bij blokrevisie, ongeveer 1000km geleden, goed vastgelegd hoe alles weer gemonteerd moest worden.
- Radiatoren heb ik eraf gehaald en doorgespoeld en doorgeblazen. Hier lijkt geen weerstand te zijn.
- Het koelsysteem in de cilinders en kop heb ik per cilinder doorgespoeld.... ook hier geen weerstand.
- Het hele systeem is hartstikke schoon, er is geen roest.
- Blaas ik door de radiator-overloopslang naar het reservoir of van de overloopslang van het reservoir naar de radiator, dan merk ik wat weerstand, maar niet veel.
- Toen de problemen begonnen heb ik het reservoir steeds leeg geheveld tot iets boven het minimum niveau en de vloeistof terug gestort in de radiator en die afgevuld tot de vulopening.

Het probleem lijkt steeds erger te worden.
Zou het aan de vuldop kunnen liggen?
Heeft iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 19:50 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Zit je systeem niet gewoon te vol?

Radiateurs vullen, motor laten draaien tot het niveau zakt en dan het reservoir op peil bijvullen?

Je hebt er wel koelvloeistof in en geen water?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 19:50 #3 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Het kunststof reservoir heeft ook een ontluchting. Deze loopt langs het blok naar beneden en dan langs de achterbrug. Zit die niet verstopt?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 20:49 #4 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Dank voor de reacties.
De radiator afgevuld en het reservoir tot iets boven het minimum gevuld zit er ongeveer 2L in. Na de laatste keer afvullen en 40km rustig rijden heb ik het systeem leeg gemaakt en er 1,7L vloeistof uit gehaald.
Lijkt mij niet te veel, toch?

De ontluchting van het reservoir zit niet verstopt. Ik kan door het reservoir blazen vanaf de aansluiting bij de radiator (reservoir is dan zo goed als leeg). En andersom werkt dit ook. Dus blazen vanaf de ontluchting van het reservoir. Ik voel hierbij wel een beetje weerstand, maar dat is niet veel en heeft er wellicht mee te maken dat deze slangen een stuk dunner zijn dan die in de rest van het systeem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 21:15 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
2 liter klinkt als normaal.
Thermostaat opent bij 95 graden maximaal 8mm, dus dat klinkt ook in orde.

De vraag is hoe je het systeem hebt laten leeglopen, kan je dit beschrijven?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 21:26 - 28 mrt 2016 21:28 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Zou het aan de vuldop kunnen liggen?


Ja, daar ligt het aan.
Kijk even of je radiateur dop wel goed is. Deze hoort overdruk te compenseren.
Als deze niet werkt krijg je de overdrukl in de expansie
Je blaast dan de boel gewoon leeg

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:09 #7 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Het systeem heb ik leeg gemaakt door de aftapbout links onder bij de pomp los te draaien en de vuldop op de radiator open te draaien voor een vlottere doorstroming.

Voordat ik het complete systeem heb leeg gemaakt heb ik de thermostaatklep verwijderd na een rit waarbij er veel vloeistof in het reservoir was gegaan en het niveau in het systeem dus ver was gedaald. Toen heb ik dus de werking van de pomp kunnen checken, de thermostaatbehuizing weer dichtgemaakt, zonder klep en de boel weer gevuld tot de vulopening.

De vuldop..... net nog even getest: alle in-/uitgangen dichtdrukken en op één aansluiting met de mond druk opbouwen. Ik merk dat er dan een beetje lekkage is langs de vuldop. Klopt dit? Kan ik zo al genoeg druk maken voor het openen van de vuldop??? Of is wellicht de rubber afsluiting van de dop te ver versleten? Er zit een duidelijke rand in dit rubber gedrukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:19 #8 door kees
Beantwoord door kees in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Dag Valp,


Ik begrijp uit je verhaal dat je steeds de radiateur vult tot de rand, vervolgens de radiateurdop erop draait tot de eindaanslag en daarna het expansievat vult tot tussen min. en max.

En dan op een gegeven moment als de motor draait, loopt het niveau in het expansievat zo hoog op dat het deze via de overloopslang uiteindelijk aan de onderkant bij de achterbrug je motor verlaat?

Je stelt dat je in dat geval het expansievat leegt, en dit teveel weer terugdoet in de radiateur. Is op dat moment het niveau in de radiateur zo laag dat dat er weer bij past?

Het koelsysteem is vrij simpel: Vanaf de waterpomp gaat afgekoelde vloeistof via de cilinders naar de koppen. Daar verlaat het de motor en via de thermostaat loopt het via de bovenste slangen de beide radiateurs in om af te koelen. Aan de onderkant van de radiateurs gaat de afgekoelde vloeistof naar de waterpomp en is de cyclus rond.

Vraag: als de motor loopt, borrelt het dan in de radiateur of in het expansievat? Een lekkende koppakking zou dit ook kunnen veroorzaken..


Overpeinzing: stel de radiateurdop sluit niet goed af (veer slap/kapot). Dan wordt het expansievat onderdeel van het circulatiesysteem..  ::)


Benieuwd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:26 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Ok, systeem heb je ook op de juiste manier leeg laten lopen.
Volgens de specificatie moet de dop op de rechter radiateur openen tussen 0.9 en 1.25 bar druk.

Als hij te makkelijk opengaat, mis je druk opbouw en zet de koelvloeistof heel fors uit --> overloop.

Andere mogelijkheid zou een defecte koppakking kunnen zijn, waardoor druk uit je blok in je koelsysteem naar buiten wil. Compressietest kan daar uitslag over geven.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mrt 2016 22:49 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Als Valp het ventiel in de radiateurdop op longdruk opengeduwd krijgt.. is best wel een sterke veer hoor!

Je zou bijna zeggen dat de doorloop van de thermostaat naar de linker radiateur verstopt zit en de waterpomp het gewoon rechtsaf drukt naar het expansievat. Maar dat kan niet eensch, want er zit een by-pass tussen beide radiateurs. Tenzij die linker radiateur zelf verstopt zit of één van de 2 retouren naar de waterpomp.

- verzeker je nogmaals dat alle slangen en doorlopen vrij zijn. Ook knikken.
- Wissel van radiateurdop indien mogelijk
- controleer op dichtheid koppakking

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 10:49 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Als Valp het ventiel in de radiateurdop op longdruk opengeduwd krijgt.. is best wel een sterke veer hoor!


Eens. Ook met de rest.

Maarrrr... in de beginpost staat iets over een blokrevisie 1000km geleden. Ik vind de dop dus net zo verdacht als de koppakking.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 14:49 #12 door Yank
Beantwoord door Yank in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Wat geeft de temperatuurmeter aan? Je zegt dat je de thermostaat hebt verwijderd en dat kan normaal gesproken niet! De thermostaat gaat normaal pas open als het blok een bepaalde temperatuur heeft en stuurt dan een gedeelte van de koelvloeistof naar de radiateur. Zolang als de thermostaat dicht is gaat het via de bypass terug naar de pomp. Dus als de thermostaat er niet in zit zal de koelvloeistof de makkelijkste weg nemen naar de pomp en kan hij te warm worden en zo stoom veroorzaken waardoor hij te veel overdruk krijgt. Maar de temperatuurmeter zit in de radiateur hé. Merk je niet dat het blok te warm wordt? Zomaar een gedachte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 18:36 #13 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
@ Brombeer:

Je stelt dat je in dat geval het expansievat leegt, en dit teveel weer terugdoet in de radiateur. Is op dat moment het niveau in de radiateur zo laag dat dat er weer bij past?

Klopt. Bij één van de ritten zelfs zo laag, dat er niet voldoende vloeistof meer was voor de koeling en de thermometer tot in het rood kwam te staan.

@ Arjen:

Andere mogelijkheid zou een defecte koppakking kunnen zijn, waardoor druk uit je blok in je koelsysteem naar buiten wil. Compressietest kan daar uitslag over geven.

Dat zou dramatisch zijn. Vooral ook voor mijn eigenwaarde  >:D want ik heb net 1000km geleden het hele bovenblok weer netjes opgebouwd en dacht dit toch goed gedaan te hebben.... laat het de vuldop zijn  :angel:

@ Brombeer:
Beide radiatoren heb ik eraf gehaald en daar stroomt water en lucht met gemak doorheen. Aanvankelijk had ik ook het idee dat het daar een verstopping in het systeem zou zijn. Maar uit de testen met de leidingen en radiatoren blijkt van niet.

@ Yank:
De thermostaat heeft een kleine bypass, maar deze stuurt de vloeistof via het gewone circuit door naar de radiatoren en niet direct naar de pomp. Ook in de manuals staat dat de thermostaatklep beter verwijderd kan worden wanneer deze vast zit in de dicht-positie. Ideaal is het niet, want bij een koude motor is de flow dan te groot en de vloeistof komt dan niet snel genoeg op temperatuur.
Zonder thermostaat heb ik om die reden heel voorzichtig gereden en ik merk dan dat de temperatuur nauwelijks toeneemt.

Inmiddels heb ik een nieuwe vuldop besteld.
Deze week zet ik alles weer in elkaar en hopelijk is de dop binnenkort binnen en kan ik zien of het probleem hiermee is opgelost..... óf dat het blok weer onder handen genomen moet worden. Ik laat in ieder geval weten wat de resultaten zijn.

Veel dank voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:57 #14 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

De vuldop..... net nog even getest: alle in-/uitgangen dichtdrukken en op één aansluiting met de mond druk opbouwen. Ik merk dat er dan een beetje lekkage is langs de vuldop. Klopt dit? Kan ik zo al genoeg druk maken voor het openen van de vuldop??? Of is wellicht de rubber afsluiting van de dop te ver versleten? Er zit een duidelijke rand in dit rubber gedrukt.


Nee dat klopt niet. Radiateurdop moet goed afsluiten zodat het systeem druk op kan bouwen. Die 0,9 bar waarbij de dop moet gaan openen blaas je niet met je mond.
(Als je dat wel lukt hoef je nooit een bandenpomp mee te nemen  ;D )
Eerst de dop dus maar eens vervangen.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 20:10 #15 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
ik wik zeker geen roet er vegen maar ik vrees dat je in de verkeerde richting zit

ik ben er bijna van overtuigd dat er eerder een montage fout zit dan een defect onderdeel alszijnde doppen etc

eerste vraag is eigenblijk.. wanneer is het begonnen
welke actie's zijn gewijzigd

en ik vind het nog steeds vaag

waarom gaat iets koken maw druk opbouw

simpel,  als er iets te heet wordt krijg je  druk opbouw en die kan maar 1 kant op= is expansie vat (en dat het je gemerkt

waarom,
onvoldoende koeling door een defect, verstopping en of andere blokkering en mogelijk hangt dit samen met je topeind revisie tenzij jij gaat roepen dat  het probleem daarvoor ook al aanwezig was
ben je zeker dat alle slangen exact  op de juiste plaats zitten
ben je zeker dat je pomp  niet defect is (afgebroken schoepen komt voor, afgebroken aandrijving komt voor)

het zijn maar vragen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 22:24 #16 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Dank voor de vragen Waffie.

De loop van de slangen heb ik gefotografeerd bij demontage en met de foto's weer opgebouwd. Verder heb ik deze gecontroleerd met die van een andere Alp uit 88. Ik ben ervan overtuigd dat deze goed zitten (altijd link om zo zelfverzekerd te zijn weet ik :-\)
De pomp heb ik opengemaakt en is niet defect: alle schoepen zijn heel en er is een koppeling met het motorblok. Ik had op het forum al gelezen dat deze ook kapot kan gaan.

Het probleem is ontstaan na 800km inrijden na de cilinder- en koprevisie. Verder valt op dat het probleem steeds erger is geworden. Het begon met een lichte stijging van de vloeistof in het reservoir. Maar ik heb, toen het begon, dus wel regelmatig die dop er af gehaald om vloeistof bij te vullen in de radiator.

Wellicht dat deze foto's de verdenking van de vuldop wat ondersteunen:





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 23:38 - 29 mrt 2016 23:44 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Ik zit te denken he, gewoon, logica en natuurkunde. Hydraulieke gedraging.

Het koelsysteem is gevuld en vrij van lucht (vacuum). Dat ventiel zit erop om de vloeistof gedwongen te laten circuleren. Vloeistof zet uit o.i.v. temperatuur. Als de vloeistof uitzet vloeit het grotere volume via het ventiel naar het expansievat. Koelt de vloeistof daarna af, dan vloeit het tekort terug in de radiateur omdat het volume krimpt en sluit het ventiel zich. Dit is een normale gedraging.

Maar als jij na openen en sluiten van het ventiel toch de radiateur moet bijvullen, dan is er vloeistof vervangen door lucht. Via het het expansievat en ventiel is dat onmogelijk want is het is tot en met het expansievat een luchtledig systeem.

Waar komt die luchtzak vandaan..  ::)

In de radiateurdop zitten 2 rubbers: die van het ventiel en die tussen de dop en radiateur zelf. Theoretisch kan het ventielrubber geen lucht doorlaten, enkel vloeistof. Het rubber in de dop zelf houdt de buitenlucht buiten..

Dat, of een koppakking die het vacuum verstoort..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 09:51 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Ben dus benieuwd als de nieuwe dop is gemonteerd.

Grobbekuiken had vorig jaar bij de oostrit hetzelfde probleem. Ik had een dop liggen en het probleem was opgelost.
Volgens mij rijd hij er nog steeds mee rond.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 18:40 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Lekke koppakking is idd een mogelijkheid, maar het is niet zo dat de Alpen daarom bekend staan. Ik ken iig geen gevallen  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 21:00 #20 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Lekke koppakking is idd een mogelijkheid, maar het is niet zo dat de Alpen daarom bekend staan. Ik ken iig geen gevallen  :-\


Als je goed leest, zie je in de beginpost dat 1000km terug een blokrevisie is uitgevoerd. 1 en 1 is....

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden