koelvloeistofreservoir stroomt over

30 mrt 2016 22:31 #21 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Dat heb ik gelezen Arjen  :). Maar is het zo dat lekke koppakkingen slechts voorkomen na een blokrevisie dan?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2016 22:33 #22 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Als je goed leest, zie je in de beginpost dat 1000km terug een blokrevisie is uitgevoerd. 1 en 1 is....

Ik mag toch hopen dat de kans op een lekke koppakking hierdoor een heel stuk kleiner is geworden  :o

Maar als jij na openen en sluiten van het ventiel toch de radiateur moet bijvullen, dan is er vloeistof vervangen door lucht. Via het het expansievat en ventiel is dat onmogelijk want is het is tot en met het expansievat een luchtledig systeem.

Inderdaad.... waarlangs komt er lucht in het systeem?

Het rubber in de dop zelf houdt de buitenlucht buiten..

... misschien niet helemaal?

Lucht in het systeem is wel het probleem. Water zet 3% uit bij verwarming van 10 naar 80 graden. Koelvloeistof zal vergelijkbaar zijn. Gas (lucht) zet veel meer uit en drukt de koelvloeistof harder naar buiten. Hoe meer lucht er in het systeem zit, hoe meer vloeistof en damp er wordt weggedrukt, als dit voor de "uitdrukopening" naar het expansievat zit. Maar waarom de vloeistof dan niet weer wordt opgezogen uit het expansievat??? Hopelijk ook weer door de onvoldoende afsluitende vuldop, als één rubber daarvan slecht is, kunnen ze natuurlijk ook allebei hun beste tijd hebben gehad.

Als de vuldop niet de oplossing blijkt dan ga ik een compressiemeting doen.

30 mrt 2016 22:42 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Ik heb wel es gehad dat door 10 miljoen keer die dop eraf draaien, dat omgezette randje eraan (die grijpt in de hals van de radiateuropening) uitgelubberd was.

Ik heb dat toen simpelweg weer wat terug gebogen zodat hij weer lekker strak zat.

30 mrt 2016 23:18 - 30 mrt 2016 23:25 #24 door kees

Kopbouten op het verkeerde moment (Nm) aangetrokken. Kopbouten op gevoel aangetrokken (te vast, te los).
Pakking niet goed gemonteerd. Oude pakking hergebruikt. Viezigheid tussen pakking en cilinder/kop. Zomaar wat zaken die tot en lekke kop kunnen leiden.

..of een niet-vlakke kop terug monteren.

Maar, uit zijn posts valt op te maken dat Valp niet helemaal op z'n achterhoofd gevallen is. Als je in de buurt van het moment zit, is het al gauw goed. Het zijn maar 300 cc'tjes die je onder de hoed moet houden. En onze clubbies hebben daarnaast ook geen giga-compressieverhouding.

Maar goed, als ik nog even over die dop door filosofeer, als er lucht langs dat rubber naar binnen kan, kan er ook vloeistof langs eruit. Moet te zien zijn dan.

30 mrt 2016 23:31 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

uit zijn posts valt op te maken dat Valp niet helemaal op z'n achterhoofd gevallen is.

Dat gevoel had ik ook ja  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

31 mrt 2016 06:37 - 31 mrt 2016 08:00 #26 door gert
Beantwoord door gert in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

Ben dus benieuwd als de nieuwe dop is gemonteerd.

Grobbekuiken had vorig jaar bij de oostrit hetzelfde probleem. Ik had een dop liggen en het probleem was opgelost.
Volgens mij rijd hij er nog steeds mee rond.

Marien,

het kuiken heeft geen druppel vloeistof meer verloren na de montage van jouw dop. aan zijn oude dop was niets te zien maar toch liep zijn systeem er door leeg.

01 apr 2016 21:58 #27 door TransValp

Maar goed, als ik nog even over die dop door filosofeer, als er lucht langs dat rubber naar binnen kan, kan er ook vloeistof langs eruit. Moet te zien zijn dan.

Misschien gebeurt het volgende: stel beide rubbers van de dop lekken. Vloeistof wordt langs het onderste rubber naar buiten gedrukt maar vindt daarna vooral of alleen zijn weg naar het reservoir. Als er onderdruk onstaat, lekt er lucht langs het buitenste rubber en wordt er niets uit het reservoir gezogen. Bijzonder hypothetisch vind ik, maar zou kunnen.

Pas volgende week vrijdag verwacht ik de nieuwe dop binnen te hebben. Dus helaas nog even wachten. Hopelijk met net zo veel succes als Grobbekuiken  :)

02 apr 2016 00:48 #28 door downunder
Beantwoord door downunder in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Om maar mee te hypothiseren :) want ik ben wel benieuwd wat die nieuwe dop gaat brengen..
Ik heb moeite me voor te stellen dat de dop wel lekt maar alleen lucht naar binnen zuigt terwijl heet water via het expansievat ontsnapt. In mijn hoofd gaat die logica nog niet op maar dat kan ook heel goed aan mij liggen :).
Nieuwe dop testen of desnoods 1tje lenen is de meest eenvoudige en goedkope stap, zou ik ook doen :)

02 apr 2016 17:31 #29 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Je mag van mij een dop lenen.
Stuur naar PM.
Ben benieuwd wie gelijk krijgt  :-X

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

02 apr 2016 21:07 #30 door chaos
Beantwoord door chaos in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
de dop ver genoeg op de radiator gedraaid? komt vaak voor dat ze tot de eerste aanslag draaien maar daar moet ie net over heen. als u begrijpt wat ik bedoel.

06 apr 2016 21:01 #31 door TransValp

de dop ver genoeg op de radiator gedraaid? komt vaak voor dat ze tot de eerste aanslag draaien maar daar moet ie net over heen. als u begrijpt wat ik bedoel.

Yes, ik heb gemerkt dat het een "twee-traps" sluiting is.

Bedankt voor het aanbod om een dop te mogen lenen. Ik wacht nog even tot aankomende vrijdag, dan heb ik een nieuwe binnen als het goed is.

09 apr 2016 22:00 #32 door TransValp
De vuldop is binnen en getest...... helaas loopt het reservoir nogsteeds te ver vol.
Dus toch maar "even" het blok eruit gehaald en de koppakking bekeken (echt waar Arjen  ;)):

Dit is dan een nieuwe koppakking van Athena, na 1000km. De ontbrekende stukjes zitten niet aan de cilinder of kop, dus ergens anders in de motor....
En ja, er kan natuurlijk veel fout gedaan zijn bij een demontage en montage. Maar het loslaten van de verschillende lagen van de pakking, het opbollen van één van de lagen en afbrokkelen vind ik toch wel bizar.

Heeft er iemand ervaring met Athena pakkingen voor de Transalp?
Mijn plan is om een andere voet- en koppakking te monteren, maar dan nu van Saito. Heeft hier iemand ervaring mee of kan iemand mij nog een andere set adviseren?

09 apr 2016 22:20 - 09 apr 2016 22:22 #33 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
ik heb gewoon goede ervaringen met athena in het algemeen
Athena maakt een breed assorti voor v ele type ,merken en modellen
waarom gaat en koppakking lek

misschien al beschadigd geraakt vooraf
of de motorfiets is zelf te heet geworden en daarmee een kokende motorfiets
je mist  metaal stukjes door cavitatie werking
kleine explosies door opbouwende druk !
maar aangaande de pakking ..by twijfel origineel honda

10 apr 2016 03:01 - 10 apr 2016 03:04 #34 door kees

(echt waar Arjen  ;)):

Een lekkende koppakking zou dit ook kunnen veroorzaken..

Andere mogelijkheid zou een defecte koppakking kunnen zijn

For the record.

Dit is dan een nieuwe koppakking van Athena, na 1000km.

+1 met Waffie.

Athena niks mis mee. Is een algemeen gebruikt merk pakkingsets, met name bekend in de crosswereld.

Laat, nu het toch weer los is, controleren of de kop wel voldoende vlak is. Daarna, zorg dat je je aanhaalmomenten respecteert.

10 apr 2016 09:21 #35 door downunder
Beantwoord door downunder in topic koelvloeistofreservoir stroomt over
Sow die pakking heeft zijn beste tijd wel gehad... kan me maar moeilijk voorstellen dat de kwaliteit van die pakking dusdanig slecht is dat dit het resultaat is na 1000km. Succes met alle controles en herstel. Misschien is het een idee om de momenten van de kop bouten met een 2e sleutel te controleren :)

10 apr 2016 11:50 - 10 apr 2016 11:54 #36 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic koelvloeistofreservoir stroomt over

For the record.

Haha, ik kan je verzekeren dat we de reactie gelijktijdig hebben geschreven. Maar je was inderdaad de eerste die gepost had. Dat gezegd hebbende, winnaars moeten trakteren. Waar en wanneer kan ik een stukje rijstevlaai komen scoren?  :P :P  ::)

Het is wél heel fijn om te horen dat nu duidelijk is wat het euvel was. Helaas wel een kakwerkje om weer op te lossen... snel sleutelen voor het écht mooi weer wordt! :)

“Never Stop Exploring”

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden