Transalp carburateur lekt benzine na winter

29 mrt 2016 14:54 #1 door MaxXL650V01
Transalp carburateur lekt benzine na winter werd gestart door MaxXL650V01
Hier een kersverse transalp rijder. Motor aantal maanden in bezit maar heeft stilgestaan aangezien ik mijn rijbewijs pas vorige week gehaald heb.

Bij het ophalen van mijn motor, hij stond niet bij me thuis, lekte er benzine uit de carburateur over het blok. Ik heb hem daarom laten staan en slechts kort laten draaien. Mijn vraag is nu hoe ik dit probleem het beste kan verhelpen? Ik heb een carburateur cleaner gekocht dus die wil ik als eerste gebruiken en mocht dat niet helpen moet ik de tank denk ik loshalen om goed te kunnen zien waar hij lekt. Als de carburateur cleaner niet helpt is dan een volledige revisie van de carburateur nodig? En zo ja is dat voor een beginnende sleutelaar een mooi project?

Heb ook nieuwe bougies, filters en olie besteld om hem weer even te verwennen na een verwaarloosde winter maar denk dat ik dat het beste pas kan doen als de carburateur problemen verholpen zijn.

Groeten Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2016 19:17 #2 door TransValp
Beantwoord door TransValp in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter
Ik vermoed dat er een vlotternaald vervuild of versleten is. Als de kraan dan wat blijft doorlekken stroomt de carburateur over omdat die zijn toevoer niet goed kan afsluiten.
Carburateurs eraf halen om ze van binnen netjes schoon te maken is het mooiste. Maar misschien lukt het om alleen de vlotterbakjes aan de onderkant eraf te schroeven zonder de carbs te verwijderen (ik weet niet of je makkelijk bij de schroeven kunt). Dan kun je eventueel vuil uit de bakjes halen en de vlotternaalden schoonblazen.
Ook de benzinekraan zou ik openmaken om deze schoon te maken en eventueel een versleten membraan te vervangen.
Heb je enig idee of er veel vuil onderin de tank zit?

En zo ja is dat voor een beginnende sleutelaar een mooi project?

tja, je moet ergens beginnen... ;D

29 mrt 2016 19:18 - 31 mrt 2016 18:24 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter
de vlotternaald is verantwoordelijk voor deze  lekkage  en vuil is meestal de oorzaak

een revisie hoeft niet nodig te zijn maar wel een poetsbeurt van de vlotterbak en vlotternaald
je zult wel de carb toegankelijk moeten maken
want  je kunt zeer slecht bij de schroeven
heb je twijfels zoek dan ervaren hulp
zeker binnen de TCN is die voldoende aanwezig

31 mrt 2016 15:24 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter
Omdat het nog niet genoemd is:

De cleaner gaat met zéér grote waarschijnlijkheid dit probleem niet oplossen.

Als je niet helemaal sleutel zeker bent, dan kan je een bezoekje brengen aan Rob (Alphen a/d Rijn) of Hans (Elburg). Die helpen je graag en hebben veel kennis, gereedschap, etc.

“Never Stop Exploring”

31 mrt 2016 21:20 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter
Is het niet zo dat als de vlotternaald met vakantie is, de benzine via het overloopbuisje in de vlotterkamer door het slangetje onder bij de achterbrug de motor verlaat..?

Als het vanuit de carb zo over het motorblok loopt, mist òf het slangetje wat aan het tuitje onderaan de vlotterbak hoort (die ik hierboven eerst noemde), òf het boutje om de vlotterbak te legen (zijkant, onder de vlotterbak) zit los/o-ring beschadigd o.i.d.

Even goed kijken of je het wáár kunt zien lekken..

05 apr 2016 07:18 #6 door MaxXL650V01
Beantwoord door MaxXL650V01 in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter

Bedankt voor de hulp. Was er even een weekje tussenuit maar dit weekend ga ik er eens naar kijken. Mocht het me niet lukken dan ga ik dan hulp inschakelen maar wil het eerst even zelf proberen.

Nogmaals bedankt!

05 apr 2016 07:45 #7 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Transalp carburateur lekt benzine na winter
Brom heeft wel een punt. Probeer eerst duidelijk te krijgen waar hij lekt.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden