Electrisch Start probleem TA 650

06 apr 2016 09:04 #1 door life030
Electrisch Start probleem TA 650 werd gestart door life030
Beste TA'ers,

Ik heb sinds oktober 2014 een TA 650 uit 2005, en ik heb hier al 18.000 km op zitten waarvan 2 vakanties. Heel erg tevreden, maar heb nu voor het eerst een echt probleem. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Ik kan hem uiteindelijk gewoon naar een Garage brengen, maar ik vermoed dat ik dit gewoon kan oplossen, en ik wil het gewoon zelf doen :)

Nadat ik 2 maanden niet gereden had in de winter wilde mijn TA niet meer starten. Eerst vermoedde ik het brandstof systeem want de startmotor draaide, maar de motor sloeg niet aan. Maar nadat ik de bougies tegen het blok aan ging starten zag ik geen enkele vonk, niks. Dus ik vermoedde het elektrisch systeem. Dus ik chek de tweede boegie, die deed het ook niet. Dus het moest iets zijn daarvoor concludeerde ik.

- Toen alle zekeringen gechekt, die waren allemaal goed. Ook die van het Startrelais.
- Accu opgeladen, voltage op 12,8 zo ongeveer. Een Gel accu van 1,5 jaar oud. Helemaal opgeladen. Heb nog een tweede liggen, nog niet mee getest.
- Ik heb de bedrading bekeken en ik kan op het oog geen beschadigingen vinden. Behalve, een draad wat van het startrelais loopt, na een splitsing, richting een soort draad-veer dat verticaal naar beneden loopt, wat ik vermoed functioneert als een soort aarde. Dit electrische kabeltje hiernaartoe was iets gesmolten, maar bij inspectie niet beschadigd.

Ik concludeer dat het niet de zij-standaardschakelaar is, de koppelingsschakelaar, of het contact is, omdat de startmotor wel aangaat en het hele zaakje in beweging komt. Als die schakelaars het systeem onderbreneken dan doet hij dat niet de starmotor starten, toch?

Met de dodemansknop doet het systeem wel die startmotor gebruiken, dus ik dacht ik chek die. Hoe moet dat? Ik moet eerst die hele gashandel losmaken voordat ik hem eraf krijg. Dus, ik heb een draad wat eruit komt, naar een soort zekering/relais/oid doorgemeten op beide pooltjes, en beide pooltjes staat spanning a 11v. (zie foto) Echter weet ik niet of ik de dodemansknop hiermee goed heb doorgemeten.

Daarnaast is het zo dat het startrelais, die dikke kabel die eruit loopt, dat daarvan de rechter/bovenste pin sterk ge-corrodeerd is (zie foto). Deze foto is na het schoonpoetsen ervan.

Dus ja, ik kom dan tot de conclusie dat het wellicht het CDI is. Maargoed, er zijn wellicht nog veel andere zaken die ik kan chekken.

PS: Als je aangeeft dat ik de een bepaalde schakelaar zou moeten controleren, zou je dan ook aan willen geven Hoe ik die schakelaar moet controleren. Ben redelijk een beginner op het gebied van electra.

Groeten, Marius
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 09:16 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Electrisch Start probleem TA 650
Kan nog niet zo 1-2-3 zeggen wat het zou zijn, maar:

= kan met je HISS te maken hebben.

= Gecorrodeerde stekkers sowieso goed schoonmaken !!



In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 09:24 - 06 apr 2016 12:59 #3 door life030
Beantwoord door life030 in topic Electrisch Start probleem TA 650
Thanks! ik ga dan sws vanmiddag met mn andere sleutel proberen te starten. Wat ik lastig vind van die gecorrodeerde stekker is nl: het mannetje is makkelijk schoon te poetsen/schrapen etc. Maar het vrouwtje, ja daar krijg je niks in. haha. Maargoed, ik ga dat nog eens goed uitpulken.

Ohja, en PS: de accu is een orginele Yuasu 125 oid. Maar ik zal die oude ook nog eens proberen vanavond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 21:05 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrisch Start probleem TA 650
Je cdi heeft een plus nodig, een constante min, een extra min en helaasss heb je HISS.

Stekker cdi:
- de plus krijgt hij via de 'run'-knop (zwart-wit). [deze 'run'-plus komt van zekering E (zwart-rood)]
- de vaste min krijgt hij via het frame (groen).
- in vrijstand, extra min via de neutraalschakelaar (lichtgroen)(die via diode dan ook de min voor het startrelais is (groen-rood)
- in versnelling, extra min via zijstandaard (ingeklapt) (groen-wit)

op startrelais:
- plus via 'start'-knop (ingedrukt)(geel-rood)
- min, in vrijstand, via neutraalschakelaar (groen-rood)
- indien in versnelling, min via zijstandaard, dan langs koppelingswitch (bij koppeling in)(groen-rood)


Hieruit moet je in principe alle tests kunnen halen om de voorwaarden om de cdi te laten werken, te controleren. Als enige nog daarnaast, het HISS.  Daar weet ik niets van, helaas.


Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2016 22:02 #5 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Electrisch Start probleem TA 650
Wanneer je de sleutel in het contact steekt en in de "on" stand draait, dan moet het HISS lampje op het dashboard (die groene met het sleuteltje) ongeveer 2 sec. branden en vervolgens uit gaan. (Het lampje gaat uit als de sleutelcode correct is ontvangen).

Als het lampje blijft branden en niet uitgaat, heb je een probleem met HISS.

Wat (soms) helpt, is gewoon op het contact zetten, wachten tot lampje uit gaat en weer van het contact af als dat niet gebeurt en opnieuw proberen. Ik heb het na het wassen eens gehad, dat wel 5x-10x nodig was. Daarna ging het weer prima.

Ik concludeer dat het niet de zij-standaardschakelaar is, de koppelingsschakelaar, of het contact is, omdat de startmotor wel aangaat en het hele zaakje in beweging komt. Als die schakelaars het systeem onderbreneken dan doet hij dat niet de starmotor starten, toch?


Dit hoef je niet te vragen, want kan je natuurlijk zelf heel eenvoudig testen  ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 00:19 #6 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrisch Start probleem TA 650


Ik concludeer dat het niet de zij-standaardschakelaar is, de koppelingsschakelaar, of het contact is, omdat de startmotor wel aangaat en het hele zaakje in beweging komt. Als die schakelaars het systeem onderbreneken dan doet hij dat niet de starmotor starten, toch?


Nou ja, je starmotor gaat rond, dus iets doet het.

Maar, je aanname klopt niet. I.i.g. niet als je zo weinig info daaromtrent meegeeft.

In vrijstand levert de vrijstandschakelaar de min die de cdi nodig heeft om te starten. Via een diode loopt hij over het koppelingsswitch circuit (die overbrugt hij zo) en levert min aan het startrelais. Plus wordt daar geleverd door de 'start'-knop. Dan kan de startmotor ronddraaien en de cdi klaar voor gebruik. Maar de cdi heeft wel meer nodig dan een min..

Wil je weten of het zijstandaard (min voor cdi) / koppelingsswitch circuit (min voor startmotor) werkt, zul je de motor in versnelling moeten zetten, koppeling inknijpen en op de startknop drukken.

Het ligt er dus aan hoe je wat gedaan hebt. Zoals je het hebt neergeschreven lijkt het op een aanname gebaseerd op een onvolledige test.

Alle voorwaarden, zoals ik al eerder tipte, zijn simpel na te meten. Arjen geeft aan, begin bij vraag 1: gedraagt HISS zich normaal?

Daarna kan wellicht een stap 2 komen  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 00:28 #7 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Electrisch Start probleem TA 650
ik zet mijn centjes op de HISS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 07:32 #8 door life030
Beantwoord door life030 in topic Electrisch Start probleem TA 650
Wooow, wooow, wooow,

Even een ochtend fire momentje. Het is "voorlopig" de HISS. Ik stak de sleutel erin. Lampje ging niet uit. Ik pakte mijn reserve sleutel, lampje ging uit. Ik starten, accu leeg van het steeds probere de hele tijd eergisteren.

Oke, ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Accu opladen en starten. Ik ga daar van uit. Yeah!

Super bedankt gasten. maar ik houd jullie nog even op de hoogte! Bam! Yeah!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 10:16 #9 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Electrisch Start probleem TA 650
Tip van Flip:

Nu je nog één werkende sleutel hebt, is het zaak om een tweede werkende sleutel te krijgen. Dit kan, door bij de Honda dealer een sleutel bij te laten maken/te laten programmeren.

Wanneer je in de situatie komt dat je géén werkende sleutels meer hebt, wordt het meteen erg kostbaar!

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 13:01 #10 door life030
Beantwoord door life030 in topic Electrisch Start probleem TA 650
Bam, ik heb meteen gemaild. thanx! Ik laat nog ff weten hoe het is gegaan na t opladen van de accu.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 22:24 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Electrisch Start probleem TA 650
Nou dat klinkt hoopvol!

Nou wil ik geen spelbreekster zijn, maar motoraccu's kunnen slecht tegen vergaande ontlading. Als inderdaad blijkt dat straks je motor start, ga dan een flinke rit maken. Minimaal een half uur.

Meet daarna de laadspanning (met lopende motor dus) over de accupolen. Die moet tussen 14 en 15V zijn.

Is dat in orde, laat dan de motor 24 uur, of liever langer, staan, en meet dan weer de actuele spanning over de polen zonder dat de motor sindsdien gelopen heeft. Die moet minimaal 12,6V zijn, of een pietsie hoger (12,67 bijv.). Rustspanningen van 12,4V of een tiende lager lijken OK, maar in feite heeft de accu in dat geval helaas zijn beste tijd gehad. In nde zomer kom je ermee weg, maar zodra het kouder wordt in het najaar geeft-ie de geest.


Start nóóóóóit de accu leeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2016 20:03 #12 door roko68
Beantwoord door roko68 in topic Electrisch Start probleem TA 650
Komt me bekend voor, waarschijnlijk het HISS systeem. Ik heb twee sleutels bij mijn TA 650 waarvan er slechts één werkt. Het groene lampje moet inderdaad persé na 2 á 3 seconden uitgaan anders kun je starten totdat je een ons weegt.

TA 650 RD11A - 2005 / CRF 1000 L - SD04 Africa Twin - 2016

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2016 07:18 #13 door life030
Beantwoord door life030 in topic Electrisch Start probleem TA 650
Hoi Brombeer,

Thanx voor de input. Ik wilde dit inderdaad even checken, maar nog niet aan toe gekomen. Ik ga morgen op vakantie dus het word daarna. Ik ga dat goed bekijken. Toen ik de motor weer in elkaar zette was hij eerst nog verzopen. Cillinders laten uitluchten, toen startte hij direct. Wel heb ik nog een rullend geluid dat uit m'n motor komt (net zoals je motor loopt zonder tank en luchtfilter). Volgens mij moet ik die mudguard nog maar monteren en kijken of het weg is, wellicht is het de geluidsweerkaatsing. Anders is het denk ik het luchtfilterbehuizing wat misschien niet aansluit, maargoed, ik kan me dat niet voorstellen.

Ik ga met die accu aan de slag, hartstikke bedankt voor de input. Op die HISS sleutel was ik zelf echt niet opgekomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.247 seconden