Fuse box (wat mist er?) en hoe beveilig ik die. En vraagje over 12v aansluiting

07 apr 2016 13:27 - 08 apr 2016 19:38 #1 door zenfox
Hola,

Gisteren heb ik langzaam maar zeker mijn motor voor de eerste keer uit elkaar gehaald.
Ik wil namelijk een 12v aansluiting aansluiten. Tijdens dit avontuur heb ik ook de fuse box los gemaakt.
Dit ging nogal stroef en toen hij eindelijk open was hoorde ik twee dingen naar beneden vallen. Die zitten nu ergens in mijn motor.
Nu is de vraag, wat ontbreekt er? (zie foto) Alles werkt nog steeds. Het kapje zit wel een stuk losser.

Ook wil ik dit kapje wat beter beveiligen. Zodat je het er niet zo makkelijk af krijgt. Ik dacht om er gewoon een schroef doorheen te jassen. Of anders een gaatje boren en er een slotje doorheen hangen. Maar misschien heeft hier iemand al wel de geniale oplossing?

Tot slot las ik dat je het beste één punt v/d de 12v aansluiting op het licht kunt aansluiten. Dit ivm het leeglopen van je accu. Maar waar zit de licht unit. En welke moet ik precies hebben? Op de 12v aansluiting die ik gekocht heb zit een aan/uit knop en heeft z'n eigen zekering. Mocht dat nog uitmaken.

Vriendelijke groet,
Joris

Honda Transalp XL600V (PD06) '95
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 apr 2016 14:32 #2 door Joost
Is wat je hoorde vallen niet wat plastic (zoals die lipjes die het dekseltje op z'n plaats houden) wat is afgebroken?

Ik heb mijn 12V aansluiting op het contact geschakeld zodat je niet persee het licht hoeft aan te doen om bijv. je band op te pompen, wellicht is dat een idee? Ik heb dit overigens wel met een relais gedaan. In je werkplaatshandboek kun je in het schema zien welke draad je moet hebben.

XL600V PD10 1999

07 apr 2016 17:28 #3 door downunder
Misschien een reservezekering die is gevallen. Soms zitten ze heel los in het plastic geklemd.

07 apr 2016 21:30 #4 door Mirko
Wat je mist zijn de reservezekeringen. Je kan zien of er aansluitingen onder zitten of niet. Acculader rechtstreeks op de accu. Als je een 12v aansluiting bedoeld dan over het contact. Anders loopt je accu leeg.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

07 apr 2016 22:17 #5 door zenfox

Is wat je hoorde vallen niet wat plastic (zoals die lipjes die het dekseltje op z'n plaats houden) wat is afgebroken?

Je bedoelt wat hier (zie foto) normaal hoort te zitten? Het ziet er in ieder geval niet afgebroken uit. Is dit onderdeel te koop of te vervangen met iets?

Ik kwam er net achter dat er gewoon aan de binnenkant van mijn fuse box een stickertje zit waarop staat welke zekering waar hoort. ;D
Ik mis dus inderdaad wat reserve zekeringen.

Acculader rechtstreeks op de accu. Als je een 12v aansluiting bedoeld dan over het contact. Anders loopt je accu leeg.

Ik bedoel inderdaad een 12v aansluiting. ;D

Thanks for the replies!

Bijlagen:

08 apr 2016 00:04 #6 door Arjen

Als je een 12v aansluiting bedoeld dan over het contact. Anders loopt je accu leeg.

Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Als je niets aansluit op je 12V aansluiting loopt je accu niet leeg. Er is geen stroom.

Lees heel veel verhalen en adviezen over het schakelen van die aansluiting. Persoonlijk kies ik er bewust voor om dit niet te doen. Ik vind het bijvoorbeeld heel handig, dat ik mijn telefoon kan opladen op de camping, zonder dat mijn motor op het contact hoeft te staan.

Het is dus maar net wat je prettig vindt, maar dat je accu per definitie leegloopt is onzin.

“Never Stop Exploring”

08 apr 2016 06:39 - 08 apr 2016 06:43 #7 door alain
De twee versies zijn juist. De accu hoeft niet leeg te lopen, maar het kan wel.

De koperen contactjes kunnen oxideren, en de oxidatieprut kan een brug vormen tussen beide polen, zodat de accu zachtjes leeg loopt.
Ook zoutpartikels kunnen neerslaan en tussen de electroden een brug vormen.

Ik doe het nochtans net zoals Arjen, dus niet geschakeld, maar ik controleer en reinig de stopcontactjes regelmatig, en breng met een wattenstaafje een beetje vaseline aan op de koperen contactjes. Zo kan ik zonder contactsleutel wat stroom afhalen ofwel mijn druppellader aansluiten. Ook boor ik een gaatje van 4mm onder in het stopcontact, zodat het (regen)water dat er in geraakt is kan weglopen.

Alain

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

08 apr 2016 06:58 #8 door TransAlpGhost

Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Als je niets aansluit op je 12V aansluiting loopt je accu niet leeg. Er is geen stroom.

Lees heel veel verhalen en adviezen over het schakelen van die aansluiting. Persoonlijk kies ik er bewust voor om dit niet te doen. Ik vind het bijvoorbeeld heel handig, dat ik mijn telefoon kan opladen op de camping, zonder dat mijn motor op het contact hoeft te staan.

Het is dus maar net wat je prettig vindt, maar dat je accu per definitie leegloopt is onzin.

Let er op dat de nieuwe schakelaar beetje van kwaliteit is. En dat deze geen lampje heeft, licht=stroom = lege accu

En precies om de camping reden had ik een 12volt in de top koffer gemaakt die direct op de accu zit. super om.even een telefoon of de cardo op te laden. En telefoons kun je dan rijdend ook prima opladen.

Ik heb van de politie ook nog een aansluiting bij de achterremcilinder meegekregen. Ik rij veel dus nooit aan de lader gehad. Met een zelf gemaakt snoer heb ik zelfs stroom in de tent 8) ook deze zit voor het contact.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

08 apr 2016 08:20 #9 door alain
De stopcontactjes koop ik in de bootshop in Breskens: goed zeewaterbestendig spul, met een automatisch sluitend klepje.

08 apr 2016 11:00 #10 door arne
Een automatisch sluitend klepje. Dat is wel heel netjes. Ik heb op de Tiger ook een aansluiting zitten rechtstreeks op de accu. Bevalt mij prima. Dan kun je ook handig de lader inpluggen.

08 apr 2016 11:52 #11 door Arjen

De stopcontactjes koop ik in de bootshop in Breskens: goed zeewaterbestendig spul, met een automatisch sluitend klepje.

Dat is best wel een goed idee eigenlijk. Hebben ze een webshop, linkje?

“Never Stop Exploring”

08 apr 2016 12:30 #12 door kees

Ik vind het bijvoorbeeld heel handig, dat ik mijn telefoon kan opladen op de camping, zonder dat mijn motor op het contact hoeft te staan.

En precies om de camping reden had ik een 12volt in de top koffer gemaakt die direct op de accu zit. super om.even een telefoon of de cardo op te laden. En telefoons kun je dan rijdend ook prima opladen.

+1.

Ik heb een simpele gitaarplug met schroefdopje en rubbertje in het dashboard. Direkt op de accu, via een reserve zekering plek in de fusebox.

Zo heb ik es urenlang met me meisje liggen bellen op de motoraccu vanuit mijn luie tentje. Toen ben ik alsnog bij haar langsgegaan  :)

08 apr 2016 12:46 #13 door alain
Geen webshop zover ik weet.

In bijna gans Nederland vind je wel winkels met bootmateriaal.

Je vindt daar ook veel andere spullen die zoutbestendig en UV-bestendig zijn. Dus ook nuttig voor je moto.

Snuisteren maar. Je komt nooit met lege handen thuis.

08 apr 2016 15:10 - 08 apr 2016 17:06 #14 door zenfox
Oke, ik heb de 12v aansluiting aan de accu gehangen. Gewoon om eerst maar eens te testen.
Maar dat werkt natuurlijk niet. Wat doe ik verkeerd? Ik heb de aansluiting gewoon aan de + en - gehangen.
Ik heb alles al 3x nagelopen, de kabel, de aansluiting, de zekering etc..
Of is dit een gevalletje goedkoop is duurkoop? De aansluiting komt namelijk uit China.

Er zat een 15 amp zekering in, deze heb ik vervangen door een 10 amp. En nu werkt alles gewoon :o

En ik heb mijn fuse box beveiligd met twee tie rips, dat moet voldoende zijn  8)

08 apr 2016 20:35 - 08 apr 2016 20:39 #15 door Mirko
Niet kort door de bocht, want dat doe ik alleen op de Alp.  :)

Maar misschien niet duidelijk wat ik bedoelde. Had ik anders neer moeten zetten. Wat ik bedoelde met niet direct op de accu is een12v aansluiting met USB aansluiting, zoals velen op hun motor zetten.. Die verbruikt namelijk een beetje stroom voor de omzetting naar 5v. En de meeste hebben ook nog een led er in zitten en dan gaat het nog sneller.

Als je regelmatig rijd is dat geen probleem, maar bij langer stilstaan wel. Hier is al eens wat over geschreven op dit forum. Geloofde ik ook niet, maar mijn accu ging wel leeg.

Een gewone aftakking zonder verbruiker, zoals bv een aansluiting voor een sigaretten aansteker of laadksbel voor de druppellader  kan natuurlijk wel direct op de accu en dat kan idd wel makkelijk zijn.

Nu we toch bezig zijn heb ik nog een vraag: Verbruikt een houder van een Zumo 550 stroom, zonder Navi er in ?

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

09 apr 2016 21:38 #16 door TransAlpGhost
www.nauticashop.nl/1204-diverse-stopcontacten

Andere shop en als je het snel nodig hebt zou ik ff bellen om de voorraad en levertijd te chekken.

Dat is best wel een goed idee eigenlijk. Hebben ze een webshop, linkje?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

10 apr 2016 09:03 #17 door alain

Bijlagen:

11 apr 2016 21:14 #18 door ben
nl.aliexpress.com/item/New-Waterproof-12...08-a48f-ae364aae81ce

hier is die goedkoper en gratis verzending ;D

Ps.
Joris ,omdat er een schakelaar tussen je stopcontact zit zou ik hem gewoon rechtstreeks op de accu zetten. Heb je stroom nodig zet je hem aan, heb je geen stroom nodig zet je hem uit . Win win situatie ;D

11 apr 2016 22:01 #19 door TransAlpGhost

Ps.
Joris ,omdat er een schakelaar tussen je stopcontact zit zou ik hem gewoon rechtstreeks op de accu zetten. Heb je stroom nodig zet je hem aan, heb je geen stroom nodig zet je hem uit . Win win situatie ;D

Dat ga je dus echt een keer vergeten  :P

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden