Start probleem Honda transalp xlv 600 87'

10 apr 2016 19:58 #1 door Jasper
Beste lezers,


Vorige jaar heb ik mijn eerste Transalp gekocht en uiteraard nog nooit zo tevreden gereden.
Mijn vader leek het ook wel wat en heeft besloten ook één te kopen! Dat is natuurlijk fantastisch.

Via een collega kon ik zeer goedkoop een Transalp kopen. De motor heeft 32.000 gelopen en is van de derde eigenaar. Prachtig in de lak en allerlei accessoires erbij, nieuwe banden en van een vrouw op middelbare leeftijd. Top dus. Nadeel was dat de motor 3 jaar stil stond.

Bij thuis komst wou mijn vader de motor starten met nieuwe olie en benzine. Ik gaf aan dat de accu ook droog was en dus gevuld moest worden. Na de accu gevuld te hebben draaide wij de knop om (met de dode mans knop aan). Zodat we eerst konden horen of de motor ook ''rond ging''. Dit deed de motor niet maar de accu maakte een hard brommend geluid. Oftewel de accu was dood. Mijn vader had geen accu liggen en dacht de motor eerst even te starten met de accu van de caravan. Die veel meer AH heeft uiteraard... Eerst hebben wij op motorforum gekeken en gelezen dat het in principe voor de motor geen kwaad kan als de motor op deze accu wordt aangesloten.

Toen hij de zwarte kabel van de motor tegen de accu deed was het vonk, en toen deed de motor helemaal niks meer. Ook de lampjes van het dashboard branden zelfs niet meer.

Wij denken aaah! het kon dus niet. Toen hebben wij alle zekeringen gecheckt maar geen één zekering is doorgebrand..?

Wie o wie weet wat het probleem kan zijn?


Bij voorbaat dank!


Met vriendelijke groet,


Jan Eppe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 20:14 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Hoofdzekering ook gecheckt? Die zit bij het startrelais, achter de rechter kap onder het zadel, een 30amp zekering  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 20:19 #3 door Robin66
Beantwoord door Robin66 in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Wilde ik met posten, headless!!!

Hoi Jan, leuk dat je op het forum verschijnt!! Moet eigenlijk wel he met al een tweed Alp in de familie....

Iedereen is erg behulpzaam en aardig hier dus blijf vooral posten...

En is het de hoofdzekering??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 20:23 - 11 apr 2016 12:55 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
...en meteen een les voor de volgende keer:

De massa (zwart) wordt altijd als éérste laatste aangesloten en bij het weghalen als láátste eerste eraf.
(Net zoals bij startkabels).

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 20:47 #5 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
dacht dat het juist andersom was.
bij plaatsen accu eerst de + en als laatste de - (massa)
bij het verwijderen van de accu, eerst de - (massa) en als laatste de +

dit om kortsluiting te voorkomen bij het sleutelen en je gereedschap tegen het frame aan komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 20:51 #6 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Woow!

Wat tof dat jullie direct reageren (had ik niet verwacht). De hoofdzekering is nog niet gecheckt! Dat ga ik deze week doen. En Arjan bedankt voor de tip! Ik hou jullie op de hoogte in de topic.

Met vriendelijke groet,


Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 21:51 #7 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'

dacht dat het juist andersom was.
bij plaatsen accu eerst de + en als laatste de - (massa)
bij het verwijderen van de accu, eerst de - (massa) en als laatste de +

dit om kortsluiting te voorkomen bij het sleutelen en je gereedschap tegen het frame aan komt.


Klopt. Altijd eerst de massa losmaken

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 22:29 #8 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Nu wordt het uitdagend.

Net mijn vader gebeld en verteld dat hij de hoofdzekering moet gaan checken. Dit heeft hij gedaan en belde mij terug en verteld dat de hoofdzekering intact is..

Zijn er nog andere dingen die deze symptomen kan veroorzaken?

Of hebben jullie een werkwijze om erachter te komen wat het probleem is (ik las in een ander topic een stapsgewijze manier van doormeten van onderdelen in het elektrisch circuit)

Alvast bedankt!


Met vriendelijke groet,


Jan


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 01:09 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
ik vrees dat hij tegen de reserve zekering aan heeft gekeken

de zekering waarover gesproken wordt zit onder de stekker verbinding die op het start relais zit

ben er haast zeker van dat die stuk is,

de reden kan zijn dat de accu  zelf oorzaak van de kort sluiting is of dat er toch een aansluit fout is gemaakt

verwijder de oude accu en  plaats gewoon een nieuwe

want ik ga er vanuit dat een accu die 3 jaar droog heeft gestaan zijn beste tijd wel gehad heeft

het water is al lang  verdampt maar daarmee stijgt het zuur gehalte (het zwavelzuur verdampt dus niet)waardoor intern veel oplost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 10:06 #10 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Hoi Waffie,

Bedankt voor je reactie.
Wij gaan kijken of we het kunnen vinden en oplossen. Je hoort nog van ons.
Alvast bedankt voor je hulp!


Met vriendelijke groet,


Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 12:56 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'

dacht dat het juist andersom was.
bij plaatsen accu eerst de + en als laatste de - (massa)
bij het verwijderen van de accu, eerst de - (massa) en als laatste de +

dit om kortsluiting te voorkomen bij het sleutelen en je gereedschap tegen het frame aan komt.


Je hebt volledig gelijk, kwam er erg beroerd uit. Heb mijn post aangepast *schaam*

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 20:01 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Zie het als verstrooidheid. Overkomt moi ook zo vaak  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 20:47 #13 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'

Zie het als verstrooidheid. Overkomt moi ook zo vaak  :)


Zo is dat!  We maken allemaal wel eens een foutje toch. Kan er van mijzelf ook wel een paar opnoemen hoor ;-)

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 18:58 #14 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Start probleem Honda transalp xlv 600 87'
Beste lezers!!


Het probleem is opgelost! Het was inderdaad de zekering waarover Waffie heeft geschreven!

Super bedankt allemaal!!


Met vriendelijke groet,


Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden