Probleem met aandrijving alp650

12 apr 2016 16:14 #1 door Nick82
Probleem met aandrijving alp650 werd gestart door Nick82
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende ik heb alp650 en de laatste tijd begint de aandrijving steeds meer te hakken en onregelmatig te worden. De aandrijving begint ook meer te rammelen op dit moment en ben bang dat er iets vast slaat dus motor staat nu in de schuur. motor zelf schakelt en rijd verder prima. Ik heb er een filmpje van gemaakt zodat jullie een wat beter beeld ervan kunnen krijgen.  "Let niet op hoe het gefilmd is. Alvast bedankt voor het meedenken.

Film: [youtube]5S1_n8TBrvQ[/youtube]

Groetjes Nick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 16:25 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Probleem met aandrijving alp650
Als smeren en afstellen niet meer helpt wordt het tijd voor een nieuw kettingsetje

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 16:36 #3 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic Probleem met aandrijving alp650
Dit kettingsetje zit er nu 20.000 op maar zit nog lang niet aan zijn maximale afstelling. Hij klinkt op het filmpje een beetje droog omdat ik hem opnieuw moet invetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 16:47 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Probleem met aandrijving alp650
Dat filmpje is met motor in versnelling en stationair toerental (gas dicht)?

Dat zal sowieso een beetje bokkig lopen.

Mijn ketting ligt er nu 23.000km om (Tsubaki met JT tandwielen) en heeft een paar stroeve schakels die ik ook met schoonmaken niet meer goed loskrijg. Onder het rijden bij bepaalde snelheid hoor ik dat ook tikken.
Tijd voor een nieuw setje in mijn geval.

Je kunt even de ketting controleren op juiste spanning, goed schoonmaken en nieuw in het vet zetten.
Overigens, hoe defineer jij maximale afstelling? Dat stickertje op je achterbrug is geen indicatie. Even je ketting in het midden omhoog drukken naar de achterbrug toe en op de achterkant van het achtertandwiel kijken hoever je de schakels van het tandwiel kunt trekken. Als dat meer dan een paar mm is, is je ketting op.

Als je tandwielen verslijten krijgen ze een haaientand profiel, daar loopt de ketting ook niet mooier op rond. Kun je ook even controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 16:48 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Probleem met aandrijving alp650
KMstanden en de 'indicatie sticker' zeggen niets.

Dingen om nu even te controleren :
1) hoe ziet je voortandwiel er uit ? (Foto)
2) kun je de ketting aan de achterkant van het achtertandwiel van de tanden af trekken ?
3) zoals al hierboven beschreven, kijk even of er schakels in een stand blijven 'hangen' m.a.w. te vast zitten.
4) ketting spanning... hoe staat het, en hoe meet jij ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 17:12 #6 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic Probleem met aandrijving alp650
In ieder geval al bedankt voor jullie reakties.
Ik heb ook tsubaki ketting en jt tandwielen. Ik heb deze motor nog niet zo lang. Ketting was wel erg vies. Heb de ketting eraf laten lopen en inderdaad zijn de schakels best stroef. Voor nu even flink ingesputen met kettingvet. En de schakels proberen wat soepeler te krijgen. Zo niet dan bestel ik wel een nieuw kettingsetje. De ketting afstellen doe ik op de zijstandaard en meet ik in het midden van de balk of er ongeveer 40mm speling in zit.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 17:27 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Probleem met aandrijving alp650
Dit is voor een Tsubaki ketting heel normaal en wordt veroorzaakt door de O-ringen die heel strak tussen de schakels zitten. Natuurlijk heb ik de schakels hier opzettelijk zo gezet maar je ziet bij een Tsubaki ketting altijd een zigzag patroon.

Overigens de ketting goed rijkelijk inspuiten met WD40 en goed schoonmaken met een doek.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 17:44 #8 door koen.borsboom
Beantwoord door koen.borsboom in topic Probleem met aandrijving alp650

Zo niet dan bestel ik wel een nieuw kettingsetje


stuur mij je "oude" setje dan maar  ;) , mankeert niet veel aan de tandwielen zo te zien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 18:11 #9 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic Probleem met aandrijving alp650
Nee inderdaad er is niets mis met de ketting. Ik heb een nieuw filmpje gemaakt hierop kun je zien dat de ketting als een malle springt en en hoor je geklak en gerammel in de aandrijving.  Het lijkt erop dat er een tandwiel of ketting in het blok soms overspringt.... ben al opzoek in mijn haynes maar kan daar weinig over vinden.

Filmpje: [youtube]ks76m2Gv2go[/youtube]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 19:04 #10 door Nick82
Beantwoord door Nick82 in topic Probleem met aandrijving alp650
De motor zelf loopt als een zonnetje. Ik heb mijn motor aan het plafond hangen met een dikke sjorband dus dat net even getest en ik moet zeggen dat hij je er boven de 2500 toeren niet veel van merkt. Het zit het hem meer in als je gas geeft dat je wat hoort rammelen/klapperen.  Ik kan de olie aftappen en het koppelingshuis demonteren en kijken hoe het er daar uitziet . Zal dat een optie zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 19:14 #11 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Probleem met aandrijving alp650
Zoals Mike al zegt, de ketting hoeft geen inspanning te doen en gaat dan makkelijk klapperen, en de ketting "klappert" altijd wel een beetje. Mijn Dero heeft al een paar keer op de Dynobank gestaan, je weet niet wat je ziet. Eerst die ketting eens goed schoonmaken en goed afstellen en dan zal het tijdens het rijden best wel meevallen. Ik neem aan dat ketting en tandwielen als set zijn gekocht, de tandwielen zien er nog prima uit dus zal de ketting ook nog prima zijn.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 19:29 #12 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Probleem met aandrijving alp650
Ook heeft je ketting met het achterwiel van de grond meer speling,en dus meer ruimte om te klapperen.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 19:32 #13 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Probleem met aandrijving alp650

Ook heeft je ketting met het achterwiel van de grond meer speling,en dus meer ruimte om te klapperen.


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden