Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

02 mei 2016 18:30 #21 door Joxer
Beantwoord door Joxer in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Als ik jouw wensen zie dan blijft er uit jouw rijtje 1 band over:

Dunlop Trailsmart


Ik deel de visie van Hans volkomen: ze liggen er bij mij nu 3 maanden en op: niets dan lof.
Nat weer genoeg gehad maar ze hebben geen moment in de steek gelaten.
Je kunt wel komen proefrijden in Zaandam als je in de buurt bent.

Honda Varadero XL1000VA (2004)
Vroeger: Honda Transalp XL650V RD11 (2005) Honda Transalp XL650V RD11 (2006)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2016 13:44 #22 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Ik deel de visie van Hans volkomen: ze liggen er bij mij nu 3 maanden en op: niets dan lof.
Nat weer genoeg gehad maar ze hebben geen moment in de steek gelaten.
Je kunt wel komen proefrijden in Zaandam als je in de buurt bent.


Bedankt voor het aanbod, ik heb inmiddels zelf ook de Trailsmart onder de motor zitten. Ik ben benieuwd hoe ze zich gaan houden de komende tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 10:59 #23 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Voor de liefhebbers een update m.b.t. de Dunlop Trailsmart.

Ik heb er nu 4000 km mee gereden. Er tevreden over de grip, zowel bij nat en droog weer geen moment van twijfel gehad. Ze plakken aan de weg en bochtenwerk gaat er uitstekend mee.

Een probleem; de achterband zit nu al op de slijtindicatoren. Terwijl de voorband nog wel 2 a 3 keer zolang mee kan. Ik heb er voornamelijk mee rechtdoor gereden en ik had al begrepen dat deze banden qua slijtage niet al te hoog scoren maar 4000 km op de achterband vindt ik wel erg weinig.

Precies hetzelfde had ik met mijn vorige banden (TR91 voor, Anakee 2 achter). De band is achter vrij plat afgesleten, wat m.i. te verwachten is met voornamelijk rechtdoorrijden. Bandenspanning altijd rond 2.5 en 2.9 gehad.

Het zou kunnen dat de ketting, de vering achter of de achterrem niet goed zijn afgesteld maar zou dit dan niet zorgen voor onregelmatige slijtage?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 12:29 #24 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
hallo,

Een dergelijke slijtage is beslist niet te verwachten en ook niet bij enkel alleen rechtdoor
gangbare verwachting voor een achterband is  + 12.000 km.
Maar ik vrees dat jouw probleem  toch in de banden spanning zit.

Te hoog !!!
en ik zou ook nog eens gaan twijfelen aan de gebruikte banden spannings meter
bedenk dat  Honda slechts 2 bar voor en 2.25 bar achter voorschrijft (enkele rijder)
nu mag je best wat harder gaan (0.1-0.3 bar)maar dat zorgt wel  voor een kleiner contact vlak  op het weg dek.
en in jouw geval is dat ook zichtbaar namelijk je middendeel zit op de slijtage nokken
zoals je zelf ook aangeeft

enige oplossing is een nieuwe bandenset en je bandenspanning aanpassing


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 12:55 #25 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Bedankt voor de reactie. Ik had zelf altijd verwacht dat te hoge bandenspanning geen kwaad kon voor wat betreft slijtage, ik had de gedachte dat hoe harder de banden zijn, hoe minder de slijtage...even simpel gezegd.

Is de reden van de vele slijtage achter en de geringe slijtage voor dat er op de achterband sowieso meer gewicht zit dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 14:53 #26 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Het achterwiel is aangedreven en zoals Ad al schrijft geeft een hogere bandenspanning een ronder loopvlak wat een kleiner contactvlak geeft met de weg.

Het vermogen moet van de motor naar de straat en dat verloopt via het contact van de band met de weg.
Rijd je met erg zachte banden dan neemt de vervorming weer toe, daardoor warmte opbouw en wrijving waaroor de slijtage ook weer toe zal nemen.

De gewichtsverdeling is dynamisch: in rust volgens mij meer op de voorkant maar tijdens het optrekken en afremmen verschuift de balans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 okt 2016 22:58 - 25 okt 2016 23:05 #27 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Een paar geleerde heren, Boyle en Gay-Lussac hebben ooit eens wat onderzoek gedaan naar ademstof. Die kwamen erachter dat een ademstof in afgesloten ruimte ongeveer 10% toeneemt, bij een toenname van 27,3 graden (temperatuur). Dikke kans dus dat jouw achterband in de warme zomerdagen eenmaal op temperatuur vrolijk rond de 3,3bar zat.

Het enige wat je bereikt met hele harde banden is afname brandstofverbruik. De rest is alleen maar nadeel: hardere slijtage, ook van je motorpak als je op die natte rotonde op je muil gaat met je harde achterband. Langere remweg (minder contactvlak) zeker met een keiharde achterband zeer grote kans op blokkeren (wederom slijtage motorpak). Daarnaast is het de vraag of de afname van het verbruik opweegt tegen de kosten van de banden.

Ik denk dat er genoeg over gezegd is, lekker wat druk aflaten en op de voorgeschreven spanning gaan rijden en lekker verder genieten :)

Is de reden van de vele slijtage achter en de geringe slijtage voor dat er op de achterband sowieso meer gewicht zit dan?


Diameter van voor- en achterband is niet gelijk, noch de breedte, dus niet echt te vergelijken. Ja, op het achterwiel rust relatief gezien meer gewicht tijdens een normale rit (de bestuurder zit bv achter het zwaartepunt), daarom is die band ook wat dikker. De echte reden voor die dikkere achterband is dat hij je motor helpt verplaatsen, de aandrijving zit erop. Dit geeft frictie en dat zal de voornaamste reden zijn dat hij sneller slijt, het gewicht speelt een kleinere rol.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 01:10 #28 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Heldere verhalen, bedankt. Kan het voor wat betreft de achterband ook nog liggen aan bijvoorbeeld het wiel dat er niet recht in zin of dat de vering verkeerd is afgesteld? Of zou dit niet zorgen voor een 'nette vlakke en snelle slijtage'?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 02:30 #29 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
ER zijn maar 2 factoren die grip geven

de wrijving van je banden zelf  zijn een vast gegeven echter het gewicht erop verhoogt wel de wrijving
en doordat het inderdaad gewicht van de motor en zijn berijder zich constant verplaatst  tussen de voorband (remkrachten) en tractie(achterband) zo  verandert dus ook de grip en daarmee de mogelijke slip
en het zijn juist de rem en tractie krachten die je banden laten slijten.
Om het vermogen van de motorfiets om te zetten in voorwaartse beweging  heb je een frictiemateriaal nodig met een gegeven oppervlak om dit met zo weinig mogelijk slip te doen
jouw slip is met name door de hogere bandenspanning erg groot en daardoor slijt je band sneller




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 12:20 #30 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
En vandaag weer wat geleerd  :) .
Ik zorg(-de) er voor dat voor en achter altijd op 2.4~2.5 bar staan en zo te lezen is dat net iets te veel. Ga dus nu naar 2.0 en 2.2 bar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 23:15 #31 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Als je achterband er zo scheef in zit dat je band met 6000km kaal is, heb je ook andere issues met bijvoorbeeld de ketting. Checken is makkelijk: pak een schuifmaat en meet links en rechts bij de stelblokjes in de achterbrug. Meet tussen het pijltje en het achterste randje.

Verder mag je best een beetje extra druk hebben, niet iedere band heeft hetzelfde karakter bij flinke belading. Maarrr max +0,3bar zou de bovengrens moeten zijn.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden