Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

20 apr 2016 20:30 #1 door TA02
Binnenbandjes / buitenbandjes TA650 werd gestart door TA02
Beste,

Sinds kort in het bezit van een Transalp 650, uit 2002. De bandjes zijn toe aan vervanging, en ik ben van plan om de Conti Trail Attack 2 erop te zetten.

- Nu heb ik hier en daar begrepen dat deze TA binnenbanden heeft. Kan iemand vertellen welk type binnenband erin moet (met welke maten wordt er gemeten en zijn hier nog verschillende types in)?

- De CTA2 heeft voor de voorband wel een TT versie, voor de achterband niet. Is het mogelijk om een TL band met binnenband te plaatsen? Of moet ik opzoek naar een ander merk/type band?

- In de manual staat 54H (voorband) en 65S (achterband), zouden 54S (voor) en 64S (achter) ook voldoen?

Vriendelijk dank alvast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2016 21:26 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
hallo,

Ik hoop dat jij naar een banden specialist gaat (dat is wat anders dan een motorzaak)  want die heeft alle kennis en ervaring om jouw prima van dienst te zijn.
Als je daarin tegen je heil zoek in de online shopping wereld is het weer wel grappig dat jij deze vraag stelt aan die zelfde banden specialisten waar jij misschien helemaal niet naar toe wilt gaan
Maar vooruit.. dit is een leuk forum en we helpen graag ook al worden we er direkt  nog niet beter van
toffe kerels daar bij de transalpclub ;)
op jouw vraag aangaande de binnen band

ja , we hebben synthetische binnenbanden en we hebben natuur rubber binnen banden in verschillende diktes die dan weer wel of juist niet zijn toegelaten op de openbare weg

het feit of een tubeless of tube type band gemonteerd kan worden hangt eigenlijk af van het feit of we een WM of een MT of MT2 velg hebben maar gangbaar is in een wiel met spaken een binnenband wenselijk en dan maakt het niet uit of we een TT of TL band hebben.
de codering voor de binnenband:

F 17 TR 4
D 21 TR 4

het juiste ventiel op de juiste plaats op de binnenband (off set of rubber ventiel of haaks of een recht ventiel etc) is wel belangrijk

Een S snelheid codering is ruim voldoende maar het kan zijn dat de band genoemd in de handleiding er enkel is in H
En zo zie je dat je vragen je alleen maar meer vragen op kunnen leveren en vandaar.  ga gewoon naar een kenner en ga niet zelf alles uit liggen zoeken want ik kan er een boek over schrijven waardoor jij de weg helemaal kwijt kunt gaan raken 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2016 22:49 #3 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Bedankt voor de reactie.

Dan zijn alle vragen toch al aardig beantwoord.

Nu zou er in het handboek de maat; 130/80-17 staan maar is dit in de loop veranderd naar 120/90-17. Ik heb begrepen dat beide maten prima passen maar is er verschil te merken in de slijtage snelheid of de rij eigenschappen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2016 23:09 #4 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Fijn te horen dat Ad een paar vragen heeft beantwoord.
Tegelijk zie ik in jouw reactie de vervolgvraag alweer komen, de breedte van de band.

Een andere heel belangrijke afweging is om een band te kiezen die bij jouw rijstijl en ervaring en rijbeleving past.
Elk merk type heeft twee dingen gemeen; zwart en rond.
En daar houdt het dan ook gelijk mee op.

Dan sluit ik mij aan bij Ad, je kunt banden halen waar je wilt maar het is bijna niet uit te zoeken wanneer je er niet in zit.
De ervaringen die andere rijders hebben moet je zien te vertalen naar jouw situatie en dat valt niet mee wanneer je niet weet wat je van de verschillende banden kunt/ mag verwachten.

Dussss.... zoek een bandenspecialist die een advies op maat geeft en de band van jouw keuze besteld en monteert.

Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2016 23:46 #5 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Twee van de drie specialisten hebben gesproken, ik zou bij een van hen langs gaan.

Zelf heb ik ook juist wel zitten zoeken in webshops en ben ik de buitenband gaan bestellen. Binnenband is pas Vervangen toen bij ad de ventielen in de velg achterbleven...

Als je weet dat je deze buiten band wilt proberen dan kun je wel nog wat prijsjes opvragen. Maar veel zal het elkaar niet ontlopen.

Als je eerst op index klikt en dan zoekt op band zul je genoeg lees voer vinden

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 10:40 #6 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650


Zelf heb ik ook juist wel zitten zoeken in webshops en ben ik de buitenband gaan bestellen. Binnenband is pas Vervangen toen bij ad de ventielen in de velg achterbleven...


Wat bedoel je precies met bovenstaande?

Ik vind het geen probleem om bij een bandenspecialist langs te gaan, ik wilde in eerste instantie zelf het e.e.a. uitzoeken. Leuk om te doen en je leert er wat van.

Het enige wat ik mij nog afvraag is het verschil in de maten 130/80 en 120/90. Verder ben ik er wel dacht ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 11:59 #7 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Ad en Hans lijken de filosofie uittespreken dat er specialisten zijn en dat de thuis klussen niet alles hoeft uit tezoeken... en zoals je zelf al merkt het is geen raket wetenschap maar er komen wel een heel hoop codes om de hoek.

Ik ben zelf juist wel de thuis klusser. Bovendien kon de garage waar mijn motor stond mijn gewenste band toen niet leveren, en ze wilde hem wel monteren.

Er is hier toch veel geschreven over banden maten. Als voorbeeld De k60scout wordt niet in 120 geleverd en dus is het de 130 die volgens hun TUV papieren op de Alp mogen. En de 140 kan op de twin. Die past dan weer niet (op elke alp)

Ik kan je niet echt adviseren.

Maar een smallere band zou wel een prettiger bochten gedrag moeten geven.


Ps ik rijd nu zelf Op de CTA2 en vind ze eigenlijk dood eng. Ik heb steeds het idee dat ik omval in de bocht. De K60scout kon en durfde ik veel meer mee :-[

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 12:07 #8 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Ps ik rijd nu zelf Op de CTA2 en vind ze eigenlijk dood eng. Ik heb steeds het idee dat ik omval in de bocht. De K60scout kon en durfde ik veel meer mee :-[


En welke bandenmaat heb jij achter? En houdt dat ook in dat je met de K60 platter door de bochten durfde, of gaf het gewoon een 'steviger' gevoel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 12:25 #9 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Op de k60 had ik het gevoel dat ik met de motor plat ging. Nu is het meer de motor die met mij plat gaat. Niet onderuit hoor. Ik heb het gevoel dat ik met de scout zelf meer controle had.

Maar bij droog weer reed ik de stepjes meer dan eens ook met duo aan de grond.
Maar dit is zo subjectief als dat ik spruiten echt ranzig vind >:D

Even de maat gekeken... 130 80 17 op een alp 650 uit 2003

En welke bandenmaat heb jij achter? En houdt dat ook in dat je met de K60 platter door de bochten durfde, of gaf het gewoon een 'steviger' gevoel?


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 12:38 #10 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Op de k60 had ik het gevoel dat ik met de motor plat ging. Nu is het meer de motor die met mij plat gaat. Niet onderuit hoor. Ik heb het gevoel dat ik met de scout zelf meer controle had.

Maar bij droog weer reed ik de stepjes meer dan eens ook met duo aan de grond.
Maar dit is zo subjectief als dat ik spruiten echt ranzig vind >:D

Even de maat gekeken... 130 80 17 op een alp 650 uit 2003


Ik snap het. Het is en blijft allemaal heel persoonlijk. Ik ga de bandjes in ieder geval wel proberen.

De band die jij eronder hebt zitten is dus breder dan de 120/19 en jouw band zou (in theorie) dus 'moeilijker' door de bochten gaan. Klopt dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 17:50 #11 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Vandaag een uurtje test gereden en met de zon op het asfalt een erg fijne band! Bij dit weer!

Dat over de banden breedte is een eerder betoog van Ad geweest en klinkt wel logisch.

Voordeel is wel dat de motor een stuk zuiniger rijdt dan op een afgesleten k60

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 18:00 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

dat ik spruiten echt ranzig vind >:D

In de koekenpan, spekkies, sojasaus en een beetje sambal erbij en nog wat kruiden, lekker opbakken..........heerlijk! ;D >:D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 18:33 #13 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Ik snap het. Het is en blijft allemaal heel persoonlijk. Ik ga de bandjes in ieder geval wel proberen.

De band die jij eronder hebt zitten is dus breder dan de 120/19 en jouw band zou (in theorie) dus 'moeilijker' door de bochten gaan. Klopt dat?

Ik ben bezig met de 3e set conti Trail Attack en ze bevallen erg goed, je kunt platter dan plat door de bochten
en zowel met droog als nat weer geen klachten. Ze gaan ook nog eens lang mee!
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 18:36 #14 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
ps achter heb ik 130 gemonteers is ietsss lager...elke cm is voor mij meegenomen ivm korte pootjes ;)

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 18:55 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

je kunt platter dan plat door de bochten

Dezelfde ervaring met de Conti road attack 2 EVO en de band geeft ook meer vertrouwen dan de MPR4.
Maar wat zijn jouw ervaringen met deze banden op hogere snelheid 130+?
Op hogere snelheden blijft mijn voorkeur toch naar de MPR4 gaan, wat bochtenwerk betreft zeker niet.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 19:18 #16 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Ik had vandaag mijn voorvork naar Honda orgineel niet doorgestoken terug gebouwd en dit voelt wel gewoon vertrouwd( geen extreem verschil). Dat met de regen vind ik raar volgende taak is eens zien hoeveel lucht robgoesdakar er ingepompt heeft. Met welke spanning rijd jij?

Maar voorlopig hoop ik dat het droog blijft ::)

Ik ben bezig met de 3e set conti Trail Attack en ze bevallen erg goed, je kunt platter dan plat door de bochten
en zowel met droog als nat weer geen klachten. Ze gaan ook nog eens lang mee!
Succes!


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 apr 2016 19:39 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650

Ik had vandaag mijn voorvork naar Honda orgineel niet doorgestoken terug gebouwd en dit voelt wel gewoon vertrouwd

Mijn Dero is zowel voor als achter 3 cm verlaagd. Hierdoor wordt de wielbasis iets korter dus volgens mij, iets scherper door de bocht maar iets minder rechtuit stabiliteit. Ik ga de Dero ook eens op originele hoogte terugbrengen om te kijken wat het verschil is t.o.v. nu.
De originele hoogte is echter wel te hoog voor mij :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 17:15 #18 door TA02
Beantwoord door TA02 in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Beste mensen,

De afgelopen tijd nog het een en ander uitgezocht en contact gehad met MSD bandenservice.

Indien mogelijk zou ik graag nog wat extra informatie over onderstaande banden qua rijgedrag / ervaringen:

- Continental Conti Trail Attack 2
- Dunlop Trailsmart
- Bridgestone BT 45
- Michelin Anakee 2 (wordt volgens mij niet meer verkocht?)

Ik rijd voor 99% gewoon op de weg en vindt het belangrijk dat de band goede eigenschappen heeft op zowel nat als droog wegdek.

Zijn er nog andere vergelijkbare banden? Ik snap dat het een persoonlijke keuze blijft maar ik vind het prettig om het e.e.a. aan verschillende banden tegen elkaar af te wegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 20:03 #19 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Als je een echte straatband wilt BT45
Trailattack vond ik de 21" voorband niet geweldig, werd na verloop van tijd instabiel. Had ik met 19" op mn Elefant helemaal geen last van.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 17:46 #20 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Binnenbandjes / buitenbandjes TA650
Als ik jouw wensen zie dan blijft er uit jouw rijtje 1 band over:


Dunlop Trailsmart


Deze band kwam vorig jaar als tweede uit de testen.


De nummer 1 Pirelli Scorpion Trail 2 is ( nog) niet leverbaar in de achterbandmaat voor de Alp.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden