Hoge(re) ruit

24 apr 2016 20:51 #1 door Jan B
Hoge(re) ruit werd gestart door Jan B
Hej!

Ik ben benieuwd of er hogere ruiten bestaan voor mijn Transalp 650 uit 2000. Mijn huidige ruit meet vanaf het plaatwerk onderaan de ruit tot aan de bovenrand 48 cm. Omdat mijn zadel hoger is dan standaard steek ik er nogal bovenuit. Ook ben ik benieuwd of iemand ervaringen heeft met een hogere ruit en hoe dat beviel.
Ik stel de vraag hier, omdat ik op internet niet veel wijzer wordt.

Ik houd me aanbevolen voor tips.

Gr,
Jan B

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 05:05 #2 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Hoge(re) ruit
Ik kan het straks na meten. Maar er zijn hogere ruitjes. En ik heb daar weer een MRA x screen opgezet. Ik.heb gewoon gaatjes geboort. Maar je kunt ook en klem bevestiging mee bestellen

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 16:22 #3 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic Hoge(re) ruit
Hier Greenbike
Ik heb de originele Hoge Honda ruit ,maar ik ben wel maar 1,70 meter en 70 kg. Ik heb wel twee lucht gaten( ovaal moeten zagen) want bij volle wind van voor is er niet mee te rijden onstabiel slingerde van links naar rechts bij 130 km/uur( nu geen probleem tot 150 km/uur
een bekende  van mij heeft met mijn motor gereden  en is 1.85 meter. Deze kreeg geen lucht doordat zij buiten de wind kwam te zitten
Gr Greenbike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 17:28 #4 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Hoge(re) ruit

Hier Greenbike
Ik heb de originele Hoge Honda ruit ,maar ik ben wel maar 1,70 meter en 70 kg. Ik heb wel twee lucht gaten( ovaal moeten zagen) want bij volle wind van voor is er niet mee te rijden onstabiel slingerde van links naar rechts bij 130 km/uur( nu geen probleem tot 150 km/uur
een bekende  van mij heeft met mijn motor gereden  en is 1.85 meter. Deze kreeg geen lucht doordat zij buiten de wind kwam te zitten
Gr Greenbike


Heb je daar en foto van?
Ik ben namelijk ook nog steeds niet helemaal tevreden over de turbulentie van mijn motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 21:07 #5 door SAH
Beantwoord door SAH in topic Hoge(re) ruit
Ik heb ook de hoge standaard ruit op mijn TA650. Ik ben 1,85 en heb ook wat last van de turbulentie, onbestuurbaar vind ik hem niet en ik krijg lucht genoeg maar ideaal is het (nog) niet. Ik denk dat een verstelbaar opzet ruitje een betere optie is dan alleen een hogere ruit. Ik wil er nog eens eentje gaan testen, dat kan bij MDI geloof ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van de oplossing van Greenbike.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 12:02 #6 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Hoge(re) ruit

Ik houd me aanbevolen voor tips.


De beste tip is om zoveel mogelijk uit te proberen. Nu kan dat heel lastig zijn. Jouw vormgeving, die van jouw eigen motor (grotere zithoogte), samen met wat jij als prettig of juist minder prettigt ervaart is heel erg subjectief en persoonlijk:

Ik ben ongeveer 1.85m. Op de Transalp 600 vond ik de verhoogde MRA X-screen erg fijn. Met standaardruitje vond ik druk op de schouders net iets teveel op de snelweg. Met die verhoogde MRA X-screen vond ik het prima toeren.

Op de Transalp 650 had ik veel moeite met de standaardruit. Zat met mijn kop precies in de turbulentie en dat werd irritant >70km/h.

Gaat het om "herrie" dan kan je ook eens kijken naar je helm of oordoppen.
Gaat het om "turbulentie" kijk dan ook vooral of je bijvoorbeeld veel snelwegkilometers maakt, of juist helemaal niet. Een schuddende kop door de turbulentie kan je ook beperken door je ruit te verlagen!

Uittesten is het slimst. Bestellen via internet in een Nederlandse shop, netjes monteren, testen en schoon terugsturen binnen 14 dagen is altijd een optie (herroepingsrecht), zolang je de verpakking een beetje normaal behandelt.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 14:41 #7 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hoge(re) ruit
De meest vervelende turbulentie voor een motorrijder ontstaat  vlak achter het scherm, rondom de helm. Dit komt omdat er achter het scherm een lagedrukgebied ontstaat. De wind die over en rondom het scherm komt, wordt hierdoor beinvloed en begint te wervelen. Zelfs handkappen en spiegels kunnen turbulentie veroorzaken.
Als ik eens op de snelweg door de harde wind ploeg en er komt weer zo'n naked bike voorbij fluiten die ogenschijnlijk helemaal geen last heeft van de wind dan roept dat weer vragen op. Een grotere ruit, een kleinere of helemaal geen ruit? Of misschien een opzetruitje?
Zonder ruit heb je in ieder geval geen turbulentie en de volle winddruk op het lichaam. Dit is overigens niet vervelend en je went er snel aan.
Wel een ruit dan wordt het experimenteren om de oplossing te vinden die de minste overlast geeft, helaas gaat dat experimenteren door totdat je stopt met motorrijden want je blijft zoeken naar een oplossing met nog minder overlast. ;D
Ik heb weer geëxperimenteerd met de originele Varaderoruit (helaas alleen bij harde wind) maar kan geen verschil bemerken met de MRA ruit zonder spoiler.
Voor mij blijft het de MRA ruit met (zelfgemaakte) spoiler voor de binnenwegen en zonder spoiler voor de snelwegen, alleen grote afstanden uiteraard.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 22:01 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Hoge(re) ruit

Zonder ruit heb je in ieder geval geen turbulentie en de volle winddruk op het lichaam. Dit is overigens niet vervelend en je went er snel aan.


Jij hebt zeker ook geen voorruit in de auto?  ::)

Zullen we het erop houden dat het subjectief is en het voor iedereen anders voelt?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 apr 2016 23:10 #9 door arne
Beantwoord door arne in topic Hoge(re) ruit

Met die verhoogde MRA X-screen vond ik het prima toeren.

Heb jij een foto of linkje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 07:32 #10 door ChristianG
Beantwoord door ChristianG in topic Hoge(re) ruit

De meest vervelende turbulentie voor een motorrijder ontstaat  vlak achter het scherm, rondom de helm. Dit komt omdat er achter het scherm een lagedrukgebied ontstaat. De wind die over en rondom het scherm komt, wordt hierdoor beinvloed en begint te wervelen. Zelfs handkappen en spiegels kunnen turbulentie veroorzaken.
Als ik eens op de snelweg door de harde wind ploeg en er komt weer zo'n naked bike voorbij fluiten die ogenschijnlijk helemaal geen last heeft van de wind dan roept dat weer vragen op. Een grotere ruit, een kleinere of helemaal geen ruit? Of misschien een opzetruitje?
Zonder ruit heb je in ieder geval geen turbulentie en de volle winddruk op het lichaam. Dit is overigens niet vervelend en je went er snel aan.
Wel een ruit dan wordt het experimenteren om de oplossing te vinden die de minste overlast geeft, helaas gaat dat experimenteren door totdat je stopt met motorrijden want je blijft zoeken naar een oplossing met nog minder overlast. ;D
Ik heb weer geëxperimenteerd met de originele Varaderoruit (helaas alleen bij harde wind) maar kan geen verschil bemerken met de MRA ruit zonder spoiler.
Voor mij blijft het de MRA ruit met (zelfgemaakte) spoiler voor de binnenwegen en zonder spoiler voor de snelwegen, alleen grote afstanden uiteraard.


Zonder ruit beter? Als er verder ook geen kuip zit misschien wel. Echter heb ik een stuk gereden zonder ruit op mijn AT en dat is gewoon niet te doen :(

Heb ook al van alles geprobeerd, hoger MRA ruitje, daar weer een x-creen op. Originele ruit stapsgewijs inkorten, het is het allemaal niet.

Als laatste poging nu en Ermax ruit besteld, deze staat wat rechter op dan de mra, en krijgt veel lof in de reviews. Hoop echt dat dit het gouden ei is.
Want het verpest gewoon het motorrijden zo.

Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 11:59 #11 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Hoge(re) ruit
Ik heb ook een ermax ruit op mijn ta, en het is inderdaad beter dan al het andere wat ik ook
geprobeerd heb.
Maar heb nog steeds last van turbelentie.
Dus ik ben ook nog niet uit geexperimenteerd. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 13:01 #12 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hoge(re) ruit

Zonder ruit beter? Als er verder ook geen kuip zit misschien wel.

Zonder ruit bedoel ik de "naked Bike" maar die term bestond vroeger nog niet toen werden alle motorfietsen zonder kuip verkocht, die bestonden toen nog niet. Dus altijd vol met het lichaam en de neus in de wind en van turbulentie had geen enkele motorrijder ooit gehoord. Zelfs de eerste 6 cilinders die toen op de markt kwamen, zoals de Kawa Z1300, hadden geen kuip. Op lange, koude, natte tochten kropen we gewoon weg achter onze hoge tanktassen ;D
Rickman en Windjammer waren de eersten die met kuipen en stroomlijnen op de markt kwamen voor verschillende typen motorfietsen. Op mijn laatste motorfiets uit die periode, mijn 2e Goldwing, heb ik een Windjammer gemonteerd, niet vanwege de wind maar omdat ik het mooi vond. Mij viel meteen op dat ik op de snelweg zowat de kuip ingezogen werd door het vacuum achter de ruit maar van wind of turbulentie was geen enkele sprake, alleen een beetje pendelen op hoge snelheden. Deze ruit was echter zeer hoog en zeer breed dus niet te vergelijken met de lage smalle ruitjes waar wij nu mee rijden.
De Rickman stroomlijnen waren vaak bijzonder lelijk zoals de witte op de foto.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 13:12 #13 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Hoge(re) ruit
Een echtuh Vetter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 13:14 #14 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hoge(re) ruit

Een echtuh Vetter?

Nostalgie ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 13:59 - 27 apr 2016 14:10 #15 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Hoge(re) ruit

Heb jij een foto of linkje?


Tuuurlijk ;)

Het ruitje zelf is qua maatvoering bijna gelijk aan het origineel. De "spoiler" steekt er een stukje bovenuit en is in (heel veel) standen verstelbaar. Je kunt hem hoger en lager zetten met de pootjes, maar ook platter of juist rechterop.

Het gekke spoilertje neemt praktisch alle turbulentie weg (en ook druk van de schouders).

Je kunt het spoilertje los kopen, maar ook een complete ruit met spoiler. Dat heb ik destijds gedaan, omdat mijn ruitje al een heel leven achter de rug had. De complete unit heet MRA X-Creen-Touring "XCT".

Voor jouw Transalp 650:
www.mrashop.de/com/selection-by-model/ho...-xct-2000?c=90004627

Je krijgt dan een nieuw standaard maat ruit, met deze unit erop:


“Never Stop Exploring”
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 14:04 #16 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic Hoge(re) ruit
Hier Greenbike
Ik ben aanwezig op het jubileum weekend dan kunnen jullie dit zien  en cq zelf veranderen aanpassen,mooier maken
Op de foto is dit moeilijk te zien, maar ik kan deze week wel een foto maken en kijken of ik deze kan plaatsen
Gr Greenbike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 apr 2016 16:26 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Hoge(re) ruit
Op YouTube staan veel filmpjes over de X-Creen en de ervaringen zijn redelijk positief.


Er zijn er ook die het weer anders doen ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden