Motor houdt in / vermogensverlies

29 apr 2016 10:17 #1 door Behaarde Viking
Motor houdt in / vermogensverlies werd gestart door Behaarde Viking
Goedemorgen krijgers,

Sinds een dag of tien in het bezit van mijn rijbewijs en een witte honda transalp uit 1987.

Wat zijn de symptomen:
De motor start ik met de choke. Gaat prima. Soms treed het probleem al direct op maar soms pas na een km of vijf. De motor houdt dan opeens in, ik kan het gas vol open draaien maar ik ga in z'n twee niet harder dan 30. In z'n drie red ik net de 50/60. Het geluid uit de uitlaat klinkt dan ook anders.

Ik ben zo technisch als een stoeptegel dus ik weet niet of hij op 1 cilinder loopt of dat de motor verzuipt of juist te weinig benzine krijgt.

Dit prachtige forum al vele malen afgespeurd.

Ik heb het zadel eraf gehaald (ik ben zo technisch) en de stekkers van de cdi's omgewisseld. Toerenteller bleef het doen. Zag wel dat het nog op de oude manier was bevestigd dus ik zal ergens zo'n nieuw ophangrubber moeten bestellen zodat ik die stekkers niet kapot druk met m'n afgetrainde billen.

Ook heb ik de tankdop gedeeltelijk uit elkaar gehaald maar alles zag er schoon uit. Beetje gepoetst en wat siliconenspray erop. Dop weer netjes met het pijltje naar voren gemonteerd. Ik zag dat het vacuumslangetje dat van de benzinekraan loopt, gescheurd was. Deze ingekort en opnieuw vastgezet.

Hoopte eigenlijk dat dat het probleem was maar helaas. Stukje wezen rijden en na een km of 5 weer verlies van vermogen. Even langs de kant gezet en na een tijdje klonk de motor weer normaal en kon ik wegrijden.

Ik heb het idee dat als de motor eenmaal goed warm is, het probleem zich niet voordoet. Gebeurt gelukkig niet op de snelweg.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Ik rijd er nog even mee verder maar na de meivakantie breng ik m naar de monteur. Ik kan namelijk niks met bobines/bougies/carbs/vlotters en dat soort units. Maar wellicht dat de monteur gericht kan zoeken naar de oorzaak van dit probleempje.

Tot zover. Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 11:36 #2 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Dag Viking. Het zou te maken kunnen hebben met een chokekabel die blijft hangen. Of met een vervuilde carburateur.

Zie je dat je uit Breda komt, dus is Sprundel om de hoek. Ik zou dan naar Ad (MSD Motorbandenservice) rijden. Met Ad ga je daar zeker uitkomen!


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 apr 2016 16:04 #3 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Welkom Viking! Interessant verhaal en zou heel veel oorzaken kunnen bedenken, maar die vereisen allemaal wat "techniek".

Daarom hetzelfde advies als Voorstad: bezoekje aan Ad brengen.

Zijn website: msd-motorbandenservice.nl/

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2016 10:09 #4 door Behaarde Viking
Beantwoord door Behaarde Viking in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Top! Ga ik daar even langs. Ik zal de uitkomst posten. Bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2016 14:35 #5 door Behaarde Viking
Beantwoord door Behaarde Viking in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Gisteren langs Ad geweest, hele motorclub aanwezig met pan

Kennis gemaakt met 'oldtimer', samen naar de Alp gekeken. Leuk man.

Van Ad twee werkende cdi's met nieuw ophangrubber meegekregen om zo te testen of het aan m'n cdi's ligt. Maar ik heb de laatste drie dagen helemaal geen last meer van de storing. Apart. Misschien dat het dan toch aan het vacuumslangetje lag. De monteur die dat slangetje had ingekort, had ook aan het dingetje gedraaid om het tourental te regelen. Die stond eerst op 2000 stationair, nu 1500.

Af en toe ploft m'n uitlaat nu als ik in z'n 3 of 4 bij een verkeerslicht stop.

Ik heb ook een flesje spul in de tank gegooid die het een en ander reinigt.

Deze week een paar flinke ritjes voor de boeg, blijf nog even rijden zonder de cdi's van Ad. Kijken of het probleem nog terugkomt. Zo ja dan die cdi's erin.

Heb wel een nieuw ophangrubbertje besteld voor m'n cdi's zodat ik ze niet kapot druk.

Hou u op de hoogte. Groetjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2016 20:13 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Dat is goed nieuws! Hopen dat het niet meer dan dat slangetje was. Prima weer om veel te testen de komende week  ;)

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2016 20:44 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Motor houdt in / vermogensverlies

Kennis gemaakt met 'oldtimer


Tja, ik had me van een behaarde Viking toch iets anders voorgesteld.
Meer zoiets.



Maar........ je valt niet tegen hoor  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 mei 2016 20:48 #8 door Behaarde Viking
Beantwoord door Behaarde Viking in topic Motor houdt in / vermogensverlies
;D Hahaha ja, had de dag ervoor net m'n baard getrimd. Ga die nu weer lekker laten staan, nog bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 21:43 #9 door Behaarde Viking
Beantwoord door Behaarde Viking in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Gisteren vanaf Breda, via Amsterdam over de afsluitdijk gegaan, door Friesland, Flevoland en via Utrecht weer terug. Na een kop koffie langs de snelweg hield de Alp weer in. Stuk over de vluchtstrook en toen deed ie het weet goed. Verder geen last van gehad, tot vandaag, al een paar keer gereden maar vanavond weer dat inhouden.

De cdi's van Ad erin gezet (met het nieuwe ophangrubber).

Ik ga ze de komende twee weken testen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 22:15 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Dag Meneer Viking,


Jouw probleem kan vele oorzaken hebben. Het zijn soms eindeloze zoektochten. Wat jammer is, is dat je in eerste instantie een aantal zaken tegelijk hebt veranderd. Daarna is het heel moeilijk om terug te beredeneren waar het nou precies aan lag, of nu dus misschien nog wel ligt, maar jij wel al afgestreept hebt. Je hebt bijvoorbeeld de cdi's gewisseld van plek, maar met een rotte cdi gaat gewoon het andere stel bougies rottig doen.

Probeer zoveel mogelijk één ding tegelijk, en vervolgens dat testen.

Zoals gezegd, er zijn verschillende oorzaken voor een slecht lopende motor. Het feit dat het zich in jouw geval sporadisch voordoet, maakt het lastiger. Maar, er zijn veelvoorkomende oorzaken die betrekkelijk simpel zijn en die je wel achter mekaar door kunt controleren.

- zitten de accupolen goed vast?
- is het contact van de hoofdzekering op het startrelais schoon en goed?
- zijn de contacten in de zekeringbox schoon en goed?
- zijn de verschillende stekkerverbindingen goed?

- is het contact in de zijstandaard schakelaar goed?

Deze laatste is namelijk (naast de vrijstandschakelaar, maar dan alleen indien in vrij) de massa voor de cdi's!

Dus, als er iets mis is met de zijstandaard schakelaar, doen de cdi's het niet of niet goed.


Bromz






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 22:22 #11 door Behaarde Viking
Beantwoord door Behaarde Viking in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Hoi brombeer,

Inderdaad, ik kan beter dingen 1 voor 1 doen, besefte ik me pas later. Bedankt voor de tips, ik zal met Google in de hand al die punten zoeken en afgaan. Kan ik wd40 gebruiken om stekkertjes/contacten in te sprayen als een soort van contactspray? Of is dat niet nodig.

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2016 23:21 #12 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor houdt in / vermogensverlies
Mja WD40 laat weer een residu na en dat geeft weer viezigheid. Meten met een multi-meter is het beste, maar dan moet je er a) ene hebben en b) weten hoe dat ding werkt en c) hoe je effectief iets meet. Je zegt dat je een technische mossel bent. Dat is i.i.g. al iets technisch  ;D

De bekendste elektriek oorzaken zijn losse accupolen en rotte zekering contacten. Jouw motor heeft naast de gangbare zekeringen in de zekeringbox, ook nog een aparte hoofdzekering op het startrelais zitten.

Wat je ook kunt proberen is, als je rijdt en je motor geeft dat vervelende probleem.

1) draait de motor dan slecht als hij in vrij staat (groene lampje brandt)? Of alleen onder het rijden?
2) als je stil staat, draait de motor slecht in versnelling, maar met de koppeling in? En als je in die situatie met de zijstandaard rommelt?


Ga eerst even die primaire elektrische contacten na  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden