startprobleem

10 mei 2016 14:50 #1 door scrambler
startprobleem werd gestart door scrambler
Ik ben net (versneld) terug gekomen van een tochtje. Onderweg even gestopt en toen startte de TA niet meer. Gelukkig in gang kunnen lopen.
De batterij is enkele weken geleden vervangen, deze had toch al zijn leeftijd. Nu denk dat de spanningsregelaar defect is . Aan de batterij kon  ik net  11,80 V meten, te weinig om te starten denk ik.
Na een kwartiertje aan  de lader kon ik al 12,3 V meten en startte de alp meteen . Daarna aan de batterij terug 11,8V
op 4500 toeren... . Zou normaal boven de 13V moeten zijn dacht ik .Wat is jullie gedacht?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 14:54 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startprobleem
spanningsregelaar....,
maar controleer voor de zekerheid ook nog even alle stekkers van/naar spanningsrgelaar en accu.
Even goed schoonmaken, misschien heb je geluk....

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 15:05 #3 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Ik vrees er voor :-[  . Hij start zonder probleem als de batterij is opgeladen. Eens rondhoren bij de sloopbedrijven in de buurt of ze iets hebben liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 18:16 - 10 mei 2016 18:19 #4 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startprobleem

Hij start zonder probleem als de batterij is opgeladen


Dat heeft niets te maken met de spanningsregelaar of de slechte contacten zoals Rob zegt.
Het advies is om de contacten schoon te maken zodat je een goede overgang krijgt tussen regelaar en accu.
Slecht contact kan slecht laden betekenen.

trouwens
Ik zou niet gaan voor een gebruikt exemplaar.
50-50 dat je met hetzelfde probleem blijft zitten of erger, je accu naar de galemiezen helpt.

Vraag liever Ad, Rob of Hans ( onze clubtechneuten )

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 19:08 #5 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Ok, dan zal ik maar eens eerst alles demonteren en de contacten proper maken.
Al bedankt voor het advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 mei 2016 19:46 #6 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Gisteren tijd gehad om alle contactjes richting accu eens na te kijken. Deze leken mij erg proper. Ik heb toch alles 'behandeld ' met contactpspray. Benieuwd wat het geeft . Ik heb vandaag toch een mooie rit kunnen maken en geen startproblemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 08:02 #7 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Gisteren was het weer van dat. Na enkele ritten na het laatste voorval (toch 250 km samen) ging het weer  fout. Zonder problemen gestart. Na een tankstop startte hij niet meer. Gelukkig  in gang kunnen duwen en verder gereden.
Accu meet 11,93 V  .  2 weken geleden alle aansluitingen van de regelaar nagekeken (alles was mooi, geen corrosie) . Volgens mij
zijn er ook geen losse contacten richting accu. Wat kan ik nog nakijken (en hoe kan ik bepaalde zaken nameten)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 08:31 #8 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startprobleem
Een spanning over de polen van 11,93V betekent dat je accu behoorlijk ver ontladen is. Waarschijnlijk heeft hij nog maar 25%-30% van zijn lading. Om te starten is even wat 'purrie' nodig, dus mijn inschatting is dat je accu gewoon niet wordt opgeladen.

Wanneer alle contacten schoon zijn, is het meestal óf de accu zelf, óf iets in het laadcircuit (zoals de spanningsregelaar).

Dit keer de accu even niet aan de lader hangen en spanning tussen je accu-polen meten met een multimeter.
(Heb je hem wel aan de lader gehangen, dan kan je ook gewoon meten, maar kan de eerste meting een vertekend beeld geven).

Metingen:

1. spanning accu in rust, motor uitgeschakeld:
2. spanning accu, motor stationair draaiend (~1200rpm):
3. spanning accu, motor op ~3500rpm draaiend:

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 08:40 - 26 mei 2016 08:48 #9 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
De accu is slechts enkele maanden oud, dus daar ligt het niet aan denk ik.
Dus de  metingen :
1. toen hij niet startte  : 11,93 V
2. half uurtje aan de lader : 12,45 V
3. choke aan 1200 toeren :  13,30V
4. 3500 toeren : 14,00  V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 12:31 #10 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic startprobleem
Ik zou toch ook maar even naar een accuboer gaan om de accu te testen. Je zal niet de eerste zijn met een slecht exemplaar van een paar maanden oud (ik was je voor.....).

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 16:40 - 26 mei 2016 16:42 #11 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startprobleem

De accu is slechts enkele maanden oud, dus daar ligt het niet aan denk ik.
Dus de  metingen :
1. toen hij niet startte  : 11,93 V
2. half uurtje aan de lader : 12,45 V
3. choke aan 1200 toeren :  13,30V
4. 3500 toeren : 14,00  V


Dit ziet er goed uit, maar zegt eigenlijk alleen iets over je laadcircuit, met name spanningsregelaar.

Laat je motor eens een dagje (of twee) met rust en meet dan nog eens in rust de spanning over de polen met een multimeter.

Wanneer heb je die 11,93V gemeten? Toen hij niet aan sloeg bij het tankstation? Of toen je net een heel eind gereden had en de motor net had weggezet?

Een andere vraag: kan je in detail beschrijven wat er gebeurde toen je motor na de tankbeurt niet meer wilde starten? Ging de startmotor wel rond? Hoorde je alleen een klik? Hoorde je helemaal niets? Of sloeg hij bijna aan, maar net niet helemaal?

Zoals Voorstad aangeeft: even langs de accuboer gaan kan ook veel duidelijkheid geven. Kost meestal helemaal niets (behalve die nieuwe accu als het fout is ;) )

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 19:03 #12 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Het gekke is dat ik de  vorige accu heb vervangen omdat hetzelfde probleem opdook.
De 11,93 V heb ik gemeten na de rit (ongeveer 20 km nadat ik de TA lopend heb gestart).
Wat zijn de symptomen?  Start van rit thuis: start zonder problemen , onmiddellijk, zelfs zonder choke.
Half uurtje gereden,terug gestart : precies dat de starter minder krachtig was, moest een keertje extra ronddraaien. Volgende start (dus na het tanken 10 km later ) :startmotor draait 2 x zwak rond en deed dan niets meer.  Tweede poging : enkel lampjes brandden, starter deed  niets meer.Dit was ook bij de vorige accu het geval.

Maar als ik het goed begrijp werkt de spanningsregelaar.
Nog enkele  vraagjes : bestaat de kans dat de motor stilvalt tijdens het rijden(bv bij lange rit),  krijg ik de  motor steeds gestart door hem in gang te lopen? Loopt de accu steeds verder leeg?
Alvast dank voor het meedenken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 21:50 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic startprobleem
Je accu laadt niet of onvoldoende bij, dat is nu wel duidelijk.

Een aan de lader of rijdend volgeladen accu meet, in rust en met de motor uit, tenminste 12,6V.

De laadspanning met lichten aan, hoort tenminste 14,4V te zijn en maximaal 14,7V.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 14:41 #14 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Ik heb nogmaals enkele metingen gedaan:
-na opladen aan druppellader  : 13,06V
-dan op verschillende toerentallen :
                                toerental          licht uit                    licht aan
                                1200                  12,88  V                12,40 V
                                2000                  14,00                      12,38
                                3000                  14,26                      12,60
                                4000                  13,14                      12,67
Wat kan nog gemeten worden voor uitsluitsel/diagnose?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 15:29 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startprobleem
Wat Brombeer al gezegd had...
Accu laadt niet bij maar alleen als de gebruikers aan staan !!!

Ik neem aan dat je deze waardes gemeten hebt bij de accu zelf...

Ik zou dan toch eens een spanningsregelaar proberen van iemand anders om te zien of de metingen dan nog steeds hetzelfde laten zien.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 17:11 #16 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
inderdaad gemeten op de accu-polen. Het zou inderdaad kunnen dat de SR het begeven heeft omdat de vorige accu niet meer OK was. Eens kijken of ik een SR kan scoren : iemand  een goed adresje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 22:41 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic startprobleem

Probeer er ene te lenen van iemand in de buurt. Of via een bevriende dealer.

Dan weet je of je wel of niet die moet vervangen. Ze zijn niet heel goedkoop, voor zomaar een testje!


Maar, ik vind je waarden zonder licht aan al bedenkelijk, met licht aan is het onaanvaardbaar. Geen wonder dat hij ermee uitscheidt.



Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 11:04 #18 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
Ken spijtig genoeg niemand in de buurt met TA . Ben  net  mogen langsgaan bij opleiding voor  motortechniek. Alles nog eens nagemeten, contacten nagezien en gemeten : nergens verlies. De 3 gele draden vanuit de stator meten  het volgende
                            2000 toeren :  14V, 
                            3000 toeren:    20V   
                            4000 toeren  :  30 V
We hadden geen  manual ter beschikking  dus mijn vraag is :  zijn de waarden hoog genoeg?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 12:26 - 28 mei 2016 12:35 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic startprobleem
Hoi Scrambler,

Probeer je bevindingen zo duidelijk en zo uitgebreid mogelijk te omschrijven, want alles wat jij weglaat roept gelijk vragen op.


Ik doel op:

- was de uitkomst van je meting steeds tussen 2 gele draden met de meter in de AC-stand (uit de dynamo komt   
  wisselspanning!). Want je meld niet welk type spanning.

- Kijkend naar een bepaalde component of in het algemeen, en hoe heb je verlies gemeten?

Vanwaar ik zit is het volslagen onduidelijk welke stappen je hebt doorlopen dus ik kan ook niet mijn ervaring daarnaast leggen ter referentie.


Er zou toch zo tegen de 60V AC uit de dynamo moeten komen rond 5000 tpm, gemeten tussen steeds twee gele draden. Doe deze test echter kortstondig, want het is niet duidelijk hoe lang de dynamo dit onbelast overleefd.

Er is overigens veel over geschreven hier, dus met de zoekfunctie moet je veel tegenkomen over hoe te werk te gaan.


Ik zou persoonlijk niet op teveel vlakken tegelijk gaan zitten zoeken. Per stap uitsluiten houdt het overzichtelijk en leidt tot een direktere route naar de oorzaak van je probleem.

1) monteer een fitte accu (lenen). Start en meet laadspanning over de polen met lichten aan.
2) niet goed, plaats vervangende spanningsregeling (lenen). Doe dezelfde meting.
3) nog niet goed, test de opbrengst van de dynamo.

Heb je iets niet tot je beschikking, dan stop je het onderzoek en is de nieuwe tussentijdse opdracht: een leenregelaar regelen. Pas als je iets definitief hebt uitgesloten, ga je door naar het volgende.


Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 16:36 #20 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startprobleem
bedankt voor de reactie Brombeer,maar zoals gezegd :ik ken niemand met een TA 600 (wel een700,maar ik vermoed dat dat niet zal matchen) . Ik heb ook  al eens geïnformeerd bij een sloop maar die  geen regelaar  liggen.
                   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden