Op reis...

29 juni 2009 14:49 - 29 juni 2009 14:52 #1 door stevenrt
Op reis... werd gestart door stevenrt
Hallo Forum,

Ik ben een trouwe BMW rijder. Rij nu met een RT (woon/Werk) maar er dringt zich nu een nieuwe motor op.
De RT werd gebruikt voor een 160km lange rit naar en van het werk te overbruggen, geen betere hiervoor dan mijn RT.
Maar nu moet die afstand niet meer, dus beetje dichter bij huis gaan werken.

Ik twijfel nu tussen een Transalp 700 en een BMW 650GS. Enerzijds BMW omdat ik dat ken en omdat die toch 85pk heeft in tegenstelling tot een TA.

Los daarvan lijkt mij de nieuwe Transalp wel een fijne motor. Wat denken jullie? (ok, het is een TA forum).
- Dagelijkse ritjes van en naar het werk
- Vrouwtje begint met rijden en zou dus met de nieuwe leren rijden
- Motor moet lang dienst doen dus betrouwbaar zijn
- We reizen regelmatig eens naar de Ardennen/Eifel/Vogezen al is een ritje naar Noorwegen ook niet uitgesloten. Dus de Transalp moet duo comfortabel zijn.
Misschien nog meegeven dat we normaal geschapen zijn  ;D
Ik een blonde halfgod van 1,85cm en 70kg spieren en mijn vrouwtje een blonde goddin van 1,70 met 62kg :P

Iemand ervaring met duorijden over lange afstanden of tips voor mijn knoop door te hakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 15:51 #2 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Op reis...
Hoi Steven,

rij zelf de nieuwe alp, en na anderhalf jaar en 37.000 km nog steeds met plezier.
Ook de enkele duo rit die ik tot nu toe gemaakt heb zijn goed bevallen. Tuurlijk heeft hij niet het vermogen van een varadero, maar genoeg om lekker door te toeren.

Woon werk is super. Erg wendbaar door de file heen.
Voor mijn lengte en gewicht. (1.93, 90 kg) goed te rijden. Dus ook samen met vriendin (1.70, 70 kg)
Honda is altijd zeer betrouwbaar geweest, en tot nu toe ook nog geen motorische perikelen. (Wel al mijn balhoofd lagers versleten, maar kan exemplarisch zijn)
Verre ritten eigenlijk ook geen probleem. Zijn met z'n twee-en naar het buitenland weekend in de vogezen gereden, en dat ging wonderbaarlijk goed. (Alhoewel ik dan zelf niet alle bewegingsvrijheid heb die ik als eenling heb, maar dat is maar net wat je gewend bent)

Autosnelweg motor is het niet echt, maar wel al stukken beter dan de oudere alpjes.

De 650 kan ik niet over oordelen, weet ook even niet of dat die 1-cilinder is. 1-cilinder vindt ik persoonlijk niet echt geweldig, heb er toen op gelest.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 16:59 #3 door TPFKAP
Beantwoord door TPFKAP in topic Op reis...
BMW f65o gs, 85pk ???, ik dacht 71 ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2009 20:18 #4 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Op reis...
Hallo,

Ik rij met het oudere model transalp (600cc, 48pk), maar misschien heb je toch wat aan mijn mening. Blokje heeft er inmiddels 42000km opzitten (waarvan ik er zelf, in de 2 maand dat ik trotse eigenaar ben, 5000 heb afgelegd).

Het is geen snelwegmotor in die zin dat je er geen ontzettend hoge CONSTANTE snelheden mee moet zitten rijden, maar een kruissnelheid van 120 aanhouden is geen enkel probleem. Ik moet wel bekennen dat ik vaak 140 rij, maar dan merk je dat het blok minder blij is (meer trillingen) en dat er in de benzinetank een grote draaikolk te bespeuren moet zijn, zuipt dan echt als een malle...

Met duo rijden is ook nog zeker prettig, alleen vind ik dat ik wat vermogen tekort kom (nieuwe TA heeft 60pk, dus zal voor minder problemen zorgen) en ik zit dan nogal dicht tegen de tank aan.

Binnendoor is het verder een schitterende motor, ook bochtenpikken is erg fijn (stuurt lekker licht), trouwens, de nieuwe TA heeft een 19" voorwiel (ipv 21") dus dat zal het bochtenwerk nog wat ten goede komen.

Reizen heb ik enkel solo gedaan (tot nog toe) met niet al te veel bagage (rugzak en grote tas op duozadel + tent op bagagerekje) en dat gaat gewoon goed, merk weinig verschil. Ga nu ook een setje hepco en becker koffers aankopen, eens zien of dat goed komt (vrees dat het dan, zeker op de snelweg, wat moeizamer zal gaan, zeker met duo derbij, maar goed...).

Oja, verbruik. Normaal doe ik met een volle tank zo'n 300km, als ik veel snelweg rij (en goed doorgas) daalt dat echter soms tot maar 230-250km (volle tank is 18L), dus 6l/100km wanneer je aan niet al te hoge snelheden rijdt.

Wat ik ook als een minpunt bestempel bij mijn model, is de vering, die is nogal slap (maar da's natuurlijk persoonlijk) en tevens het feit dat er fabrieksaf geen stalen remleidingen opzitten (dat zie je bij veel europese constructeurs immers wel (bravo daarvoor).

Maar goed, ik denk dat de nieuwe TA op elk vlak beter zal presteren, vooral die 12PK extra zullen zeker nuttig zijn.

Groeten, Thomas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 12:10 #5 door stevenrt
Beantwoord door stevenrt in topic Op reis...
Ik zou voor de Transalp eventueel van die Alu koffers kopen.
Misschien een domme vraag maar kan je daar dan met duo nog mee rijden of zitten die in de weg?


Gisteren zoektocht naar nieuwe motor. Testritten gedaan met Transalp 700, BMW 650GS en Kawa Versys.
Kawa duidelijk een baanmotor, goed uit de voeten, remmen veel minder dan bij de andere 2.
Rijden doet de BMW het beste maar overall kwaliteit en waar voor je geld toch bij de honda hoor.
3000 euro is de BMW duurder voor echt mindere kwaliteit en zonder ABS. Dus het zal wel een Transalp worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 14:00 #6 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Op reis...
Ik heb de nieuwe Alp 1.250 km lang mogen 'proeven' en was behoorlijk onder de indruk. Enkel de achterveer leverde problemen op (typisch Honda dus te zacht); iets wat je wellicht kunt aanpassen, vooral als je veel met duo rijdt.

Het enige nadeel vond ik de ingekrompen tankinhoud van de 700 Alp tov de 600/650. Want ondanks de belofte van Honda blijkt uit een direct vergelijk dat de nieuwe niet echt zuiniger geworden is. In tegendeel, zelfs mijn 2004 Varadero ABS verbruikt minder brandstof als de nieuwe Alp (en heeft 25 liter tankinhoud...)

Wat me op het volgende brengt... Waarom overweeg je niet de Varadero, vooral als je veel lange pistes gaat rijden met duo (en/of bagage)? Ff los van het uiterlijk. OK, de Dero is behoorlijk zwaarder maar dat is iets wat je tijdens het rijden niet zult vernemen. Ook de bescherming tegen de elementen zal griezelig dicht bij die van je RT liggen, gecombineerd met het speelse karakter van een allroad.

En... je kunt met beide motoren lid worden van de Transalp Club Nederland!  ;)

Neem de motoren eens bij je dealer mee voor een (lange) proefrit.

Over de BMW F serie kan ik niet oordelen, behalve dat de F800 GS erg prettig zit en ergonomisch goed in elkaar steekt.

Zowel de Alp als de Dero zijn absoluut foolproof. De kans dat je met een technisch mankement aan de kant komt te staan, is vrijwel nihiel. Dat is absoluut een dikke plus voor Honda.

Over de eerste serieuze technische problemen met de BMW F serie kun je op de diverse BMW- forums lezen... variërend van totale uitval tot problemen met warmteontwikkeling... Dat goede verkoopcijfers (want die scoort BMW!) geen garantie zijn voor goede kwaliteit blijkt hieruit maar weer eens...  :-\

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 19:12 #7 door henkg
Beantwoord door henkg in topic Op reis...
Wat het verbruik betreft (woon-werk) kan ik na 3000 km zeggen dat ik met de "700" nog altijd boven de 1:20 uit ben gekomen.
Bij rustig rijden (met duo) door Eifel en langs de Rijn en Moezel zelfs >1:22 .
Het enige wat ik hinderlijk vind is een min of meer huilend geluid (wind/aandrijving?)tussen 60 en ca. 100 km per uur. Ik ben er nog niet achter waar dit vandaan komt en met ingetrokken koppeling (motor maakt even geen toeren) gaat het niet weg.
Mijn Honda dealer heeft er op gereden en zegt dat er niets mis mee is, ik ben zelf een aandrijfriem gewend (harley). Verder bevalt motor prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 19:24 #8 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic Op reis...
Ik heb zelf ook een XL700 ben na een aanpassing aan de vering zeer te spreken over de Alp.
Het verbruik ligt ook zo rond de 1 op 20 of zuiniger alleen snelweg in buitenland met topkoffer en gevuld in het ergste geval 1 op 18,4.

Heb sinds de aanschaf van eind september 2008 zoon 10.000 km mee gereden.
Een leuke motor.

BMW r1200 GS Adventure

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 20:08 #9 door stevenrt
Beantwoord door stevenrt in topic Op reis...
dus mijn domme vraag weer...
Kan je duo op een Transalp als je zadeltassen hebt hangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2009 22:13 #10 door *thomas*
Beantwoord door *thomas* in topic Op reis...

dus mijn domme vraag weer...
Kan je duo op een Transalp als je zadeltassen hebt hangen?


Normaal wel hoor :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden