Heb je nog Alpen om vlug onderdelen mee uit te wisselen..?
Ik lees je stuk en bij mij komt binnen: startkoppeling.
Is een gek ding, maar werkt zoals het achterwiel van je opoefiets als je rijdt maar niet trapt: als je de startmotor gebruikt 'pakt hij' (zoals wanneer je trapt op je fiets) maar als de motor loopt freewheelt hij. Totdat je de motor uitzet. Dat freewheel-mechanisme maakt overuren in zijn (of haar) leven!
Ik weet van versleten lagers dat als een rolletje of bolletje blijft hangen terwijl de rest draait, dit een geluid maakt.
Startkoppelingetje wisselen is technisch een klusje van niks, alleen moet even je vliegwiel eraf. Die bout gaat gewoon linksom los. Als trekker (drukker eigenlijk) heb je de wielbout nodig van een Mercedes Arctros truck. De startkoppeling zelf zit los op de krukas geschoven, geen verrassingen daar. Om het vliegwiel te lossen en weer vast te zetten moet wel weer het rechter motordeksel eraf om de krukas te blokkeren.
Is het de startkoppeling niet, laat je hem lekker zitten. Simpele test, alleen een hoop oninteressant sleutelwerk. Want als je een wisselAlp hebt staan is dat een klusje x2