Ook een vraag: schrapend geluid bij/uit blok

08 juni 2016 00:01 #1 door Floor
Hoi!!

Ook ik heb weer eens een vraag.  ;D Ben aan de motor bezig om er deze zomer mee naar Japan te kunnen rijden. Nu is er alleen 1 dingetje waarvan ik zelf niet goed weet wat het is. Zo af en toe is er een schrapend geluid bij/uit het blok. Ik kan niet goed lokaliseren waar het is, maar het zit naar mijn idee echt in of bij het blok aan de voorkant. Het zit er nu een paar duizend kilometer en is er veeeeel vaker niet dan wel. Hij heeft het soms bij het starten (dus koude motor), maar kan er ook ineens mee beginnen als het blok echt warm is (> 300 km gereden). Daarna kan hij er ook zo weer mee ophouden, meestal als ik hem op toeren heb gezet of als ik een hobbel overga. Verder loopt de motor goed, tikt niet, geen vermogensverlies of andere gekkigheid.

Het is niet toerenafhankelijk (gaat niet harder schrapen bij verhoogd toerental), het is dus niet koud/warm afhankelijk en het is er ook bij stilstaan (dus niet ketting/tandwielen). Ik zit zelf te denken aan óf een echt verroeste uitlaat die kraakt (kan dat? Beetje raar. Uitlaat + bochten worden wel sowieso vervangen) of een nokkenaskettingspanner oid. De kleppendeksel gaat er toch af komende week om de klepspeling te controleren, dus kan dan gelijk de nokkenaskettingspanners bekijken. Maar.... kan het dat die en schrapend geluid maken? Hebben jullie nog suggesties waar het anders in zou kunnen zitten?

Ik denk dat de motor 80.000 km heeft gelopen. (180.000 km kan ik echter ook niet helemaal uitsluiten.... verbruikt wel iets olie, maar niet meer dan hij 40.000 km terug ook al deed. Iets van 250 ml op de 1000 km.)

Bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2016 03:14 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Ook een vraag: schrapend geluid bij/uit blok
Heb je nog Alpen om vlug onderdelen mee uit te wisselen..?

Ik lees je stuk en bij mij komt binnen: startkoppeling.

Is een gek ding, maar werkt zoals het achterwiel van je opoefiets als je rijdt maar niet trapt: als je de startmotor gebruikt 'pakt hij' (zoals wanneer je trapt op je fiets) maar als de motor loopt freewheelt hij. Totdat je de motor uitzet. Dat freewheel-mechanisme maakt overuren in zijn (of haar) leven!

Ik weet van versleten lagers dat als een rolletje of bolletje blijft hangen terwijl de rest draait, dit een geluid maakt.

Startkoppelingetje wisselen is technisch een klusje van niks, alleen moet even je vliegwiel eraf. Die bout gaat gewoon linksom los. Als trekker (drukker eigenlijk) heb je de wielbout nodig van een Mercedes Arctros truck. De startkoppeling zelf zit los op de krukas geschoven, geen verrassingen daar. Om het vliegwiel te lossen en weer vast te zetten moet wel weer het rechter motordeksel eraf om de krukas te blokkeren.

Is het de startkoppeling niet, laat je hem lekker zitten. Simpele test, alleen een hoop oninteressant sleutelwerk. Want als je een wisselAlp hebt staan is dat een klusje x2  :angel:

10 juni 2016 20:00 #3 door Floor
Beantwoord door Floor in topic Ook een vraag: schrapend geluid bij/uit blok
Hmmm. Dat klinkt nog wel als een mogelijkheid! Had ik nog niet aan gedacht. Wat zou het resultaat kunnen zijn van doorrijden? Pakt hij dan op een gegeven moment helemaal niet meer met starten of pakt hij juist de startmotor erbij tijdens het rijden...? Of nog iets anders?

Heb je nog Alpen om vlug onderdelen mee uit te wisselen..?

Heb nog een blok staan van een alp uit '87. De mijne is uit 1993. Als dat hetzelfde is, kan ik die gebruiken als donor.

Als trekker (drukker eigenlijk) heb je de wielbout nodig van een Mercedes Arctros truck.

Ahaaaa. Die zal ik eens effe zoeken. Een Mercedes Arctros Truck staat toevallig niet bij ons op de oprit ;-) maar een bout van die dikte moet te vinden zijn.

Bedankt voor je reactie!

10 juni 2016 20:07 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Ook een vraag: schrapend geluid bij/uit blok
Je kunt ook de vliegwiel trekker van een Tomos a35 gebruiken. M22x1 of M24x1 oid?

Je mag ook die van mij wel lenen als je niets kunt vinden.

10 juni 2016 20:34 - 10 juni 2016 20:38 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Ook een vraag: schrapend geluid bij/uit blok
Mjaa naderhand dacht ik, misschien moet je wat andere reacties afwachten.

Ik heb het met de domi wel es gehad, die startkoppeling deed het dan wel, dan niet (horen draaien, maar niet de motor meenemen). Hij maakte geen lawaai. Dat was een heel verhaal toen, want ik had het juiste gereedschap niet. Ik had hem op de kant gelegd om de olie erin te houden, maar dan kan de rechterkant niet open om te blokkeren. Iets met een sjorband gedaan. Werkte wél! Als trekker heb ik toen de moer van de achter-as van een CR250 erop gelast en met de as eraf gedrukt. Ik moest toch een startkoppeling halen, dus ja, dan ook een vliegwiel ;D

Ik geloof dat ik die dag met Pim kennis maakte  ;D

Starkoppeling zichtbaar #foto 3 boven vliegwiel. Meer istnie  ;)

Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.066 seconden