Dag Ron,
Het kunnen natuurlijk weer 100 dingen zijn, maar ik pik iets uit je -redelijk complete- verhaal.
Naast normale stekkerverbindingen, zijn de verschillende startonderbrekingen inderdaad de eerstvolgenden die je kunt controleren. Ze zijn verschillend van aard.
De killswitch aan het stuur is de PLUS voor de cdi. Met die knop onderbreek je dus de voeding van de cdi. De starmotor kan rondgaan, maar de motor slaat niet aan, want ontsteking uitgeschakeld.
De neutraalschakelaar, zijstandaarschakelaar en koppelingsschakelaar zijn allen een MIN van een component die je onderbreekt dan wel doorverbind.
Als de neutraalschakelaar het niet doet (lamp brandt niet in vrij) dan kun je alleen starten met de koppeling in (als stond hij in versnelling). Als alles normaal werkt, zal hij desondanks wel starten en daarna rijdbaar zijn.
De zijstandaardschakelaar ingeklapt verbind een MIN die de cdi nodig heeft om te werken. Ze geven wel eens problemen. Om die te testen moet je daarom de twee contacten in de stekker DOORVERBINDEN, als was de standaard ingeklapt. Als de standaard uitgeklapt is, wordt de min naar de cdi onderbroken en vervolgens doorverbonden als min voor de lamp in het dashboard. In jouw geval, de stekker lostrekken, verbreekt juist de min van de cdi, en zal de lapm in je dash ook niet werken.
De koppelingsschakelaar is een min voor het startrelais van de startmotor, die hij krijgt via een splitsing vanaf de zijstandaard-min. Met de koppeling los is die min onderbroken en zal het startrelais niet werken. In de vrijstand echter, krijgt het startrelais de min van de vrijstandschakelaar en zal het relais werken. Als deze min wordt onderbroken (motor in versnelling) zal de startmotor dus niet rondgaan. Echter, met de koppeling in wordt de min [afkomstig van de zijstandaard-ingeklapt] via dat schakelaartje stiekem doorverbonden naar het startrelais (wegrij beveiliging). Is de zijstandaard in dat geval wel nog uitgeklapt, is de min vanaf daar onderbroken en zal dus de cdi EN de startmotor niet werken omdat ze simpelweg hun min missen.
Heel verhaal weer
Begin je zoektocht langs deze onderbrekers systematisch, controleer hun werking en sluit ze uit.
Op de killswitsch aan je stuur staat dus plus. Contact aan. In de stand 'run' is de schakeling gemaakt en zal op beide contacten spanning (12V+) staan. Als je geen multimeter hebt, kun je ook een testlampje gebruiken. Elk van de 2 contacten aan massa (frame, niet je stuur) leggen. Lamp moet gaan branden.
Koppelingsschakelaar, stekkers afnemen en doorverbinden. Contact aan, motor in versnelling zetten. Startmotor moet rondgaan.
Zijstandaardschakelaar, stekker afnemen en contacten in stekkerdeel kabelboom doorverbinden. In vrij moet de startmotor rondgaan en de motor aanslaan. In versnelling (met koppeling in of de draadjes doorverbonden) zal de startmotor rondgaan en zal de motor aanslaan.
Vrijstandschakelaar, als lamp brand in vrij, moet je deze verbinding als goed beschouwen. De startmotor zal rondgaan en de motor zal aanslaan.
Biedt dit allemaal geen soelaas, dan kun je de startonderbrekers voorlopig buiten beschouwing laten.
Benieuwd naar je bevindingen!
Succes, Brom