Start soms niet. geen vonk!

09 juni 2016 22:26 - 09 juni 2016 22:33 #1 door Ron76
Start soms niet. geen vonk! werd gestart door Ron76
Grijze haren krijg ik er van .
Motor slaat na de winter regelmatig niet aan.
Accu was kaduke ( melding accu lader) Nieuwe accu geplaatst.
Werkte weer als een zonnetje. Na een maand weer slecht aanslaan van de motor.
Stinkt naar benzine dus benzine genoeg . Bougie eruit gedraaid en geen vonk te bekennen(voorste en achterste cillinder geen vonk). Stekkers na gelopen en ingespoten met contact spray. Weer een vonk . Twee dagen geen problemen gehad. Na twee startpogingen met een koude motor waarin hij wel aansloeg maar ik hem niet aan de gang kon houden. Wederom geen vonk.(lampje van de zijstandaard brand ook niet als de motor in zn versnelling staat en de standaard gewoon ingeklapt is .stekker zijstandaard ook los gehad en geprobeerd te starten lukte toen ook niet.)
Stekkers en killswitch vanaf het stuur tot de cdi s en startrelais schoongemaakt. Starte weer als een malle en rijd als een zonnetje. Vandaag opweg naar huis geen vermogen meer. Maar de motor bleef wel lopen. Dacht aan de killswitch als dader ( wat niet klopt want dan zou hij er helemaal mee moeten stoppen). Deze bediend en de motor sloeg af daarna gelijk weer aan gezet om door te kunnen rijden wat niet lukte. 5 minuten staan te klooien op het fietspad om de motor weer aan de gang te krijgen . Motor hield nog 1 keer in en reed weer als een zonnetje naar huis. cdi liggen in hun nieuwe rubber sinds 2 jaar .  cdi s omgewisseld maar geen uitvallende toerenteller gezien. lijkt me ook dat dan de motor wel aan zou moeten slaan of zie ik dat verkeerd?
Helaas geen voorraad cdi s liggen om even te proberen. Zou het ontzettend balen vinden als mn motor me straks laat staan naar of op de NTT . Ik vind de vonken er niet erg krachtig uitzien in vergelijking met die van een auto maar nu is het ook een motor ;)Zie net nog iets van de massa aansluiting controleren . Dus dat ga ik van het weekend nog even doen.iemand anders nog tips?sluit niet uit dat het uitvallen van 1cillinder door vuil in de carb zou kunnen komen . Vreemde is wel dat na het bedienen van de killswitch de motor een tijd lang niet aan wilde slaan.

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 00:42 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Start soms niet. geen vonk!
Dag Ron,


Het kunnen natuurlijk weer 100 dingen zijn, maar ik pik iets uit je -redelijk complete- verhaal.

Naast normale stekkerverbindingen, zijn de verschillende startonderbrekingen inderdaad de eerstvolgenden die je kunt controleren. Ze zijn verschillend van aard.


De killswitch aan het stuur is de PLUS voor de cdi. Met die knop onderbreek je dus de voeding van de cdi. De starmotor kan rondgaan, maar de motor slaat niet aan, want ontsteking uitgeschakeld.

De neutraalschakelaar, zijstandaarschakelaar en koppelingsschakelaar zijn allen een MIN van een component die je onderbreekt dan wel doorverbind.


Als de neutraalschakelaar het niet doet (lamp brandt niet in vrij) dan kun je alleen starten met de koppeling in (als stond hij in versnelling). Als alles normaal werkt, zal hij desondanks wel starten en daarna rijdbaar zijn.

De zijstandaardschakelaar ingeklapt verbind een MIN die de cdi nodig heeft om te werken. Ze geven wel eens problemen. Om die te testen moet je daarom de twee contacten in de stekker DOORVERBINDEN, als was de standaard ingeklapt. Als de standaard uitgeklapt is, wordt de min naar de cdi onderbroken en vervolgens doorverbonden als min voor de lamp in het dashboard. In jouw geval, de stekker lostrekken, verbreekt juist de min van de cdi, en zal de lapm in je dash ook niet werken.

De koppelingsschakelaar is een min voor het startrelais van de startmotor, die hij krijgt via een splitsing vanaf de zijstandaard-min. Met de koppeling los is die min onderbroken en zal het startrelais niet werken. In de vrijstand echter, krijgt het startrelais de min van de vrijstandschakelaar en zal het relais werken. Als deze min wordt onderbroken (motor in versnelling) zal de startmotor dus niet rondgaan. Echter, met de koppeling in wordt de min [afkomstig van de zijstandaard-ingeklapt] via dat schakelaartje stiekem doorverbonden naar het startrelais (wegrij beveiliging). Is de zijstandaard in dat geval wel nog uitgeklapt, is de min vanaf daar onderbroken en zal dus de cdi EN de startmotor niet werken omdat ze simpelweg hun min missen.


Heel verhaal weer  :)

Begin je zoektocht langs deze onderbrekers systematisch, controleer hun werking en sluit ze uit.

Op de killswitsch aan je stuur staat dus plus. Contact aan. In de stand 'run' is de schakeling gemaakt en zal op beide contacten spanning (12V+) staan. Als je geen multimeter hebt, kun je ook een testlampje gebruiken. Elk van de 2 contacten aan massa (frame, niet je stuur) leggen. Lamp moet gaan branden.

Koppelingsschakelaar, stekkers afnemen en doorverbinden. Contact aan, motor in versnelling zetten. Startmotor moet rondgaan.

Zijstandaardschakelaar, stekker afnemen en contacten in stekkerdeel kabelboom doorverbinden. In vrij moet de startmotor rondgaan en de motor aanslaan. In versnelling (met koppeling in of de draadjes doorverbonden) zal de startmotor rondgaan en zal de motor aanslaan.

Vrijstandschakelaar, als lamp brand in vrij, moet je deze verbinding als goed beschouwen. De startmotor zal rondgaan en de motor zal aanslaan.

Biedt dit allemaal geen soelaas, dan kun je de startonderbrekers voorlopig buiten beschouwing laten.


Benieuwd naar je bevindingen!

Succes, Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 19:37 - 10 juni 2016 21:36 #3 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Start soms niet. geen vonk!
Hoi brom,
Bedankt voor je reactie en uitleg
Ik morgen eens op mn gemak het lijstje van je afwerken.mn startmotor werkte eigelijk wel altijd gewoon.het is gewoon balen dat hij niet gewoon constant weigert het zoekt namelijk een stuk makkelijker als hij het gewoon weigert te vonken
Ik hou je op de hoogte.
Groet Ron

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 20:15 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Start soms niet. geen vonk!
Ik heb een vaag vermoeden dat de pick up spoel(en) storing geven als ze warm zijn
(komt wel eens voor)
als je alles hebt nagezien en je cdi units zijn ook okee  zou ik deze dus ook verwisselen

ik denk dat je succes kunt hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2016 21:35 #5 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Start soms niet. geen vonk!
Hoi waffie ,

Verwacht eigg niet dat die de storing veroorzaken aangezien de storing tot nu toe altijd met een koude start voorkomt.(je geeft aan dat dat gebeurt als ze warm zijn.)maar kan het in gedachte houden mocht het de killswitch en of zijstandaard schakelaar niet zijn.?

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 15:22 - 20 juni 2016 00:09 #6 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Start soms niet. geen vonk!
Probleem opgelost.
Gisteren even naar sprundel gereden alp op de aanhanger. Had afgelopen week de stekkers allemaal nagelopen en hij starte goed. Dag erna wilde ik naar mn werk. Liep die weer op 1 cillinder maar hij starte.
Bij ad aangekomen alle kappen en zadel verwijderd. Cdi los gehaald en een vervangende geplaats. Geen verbetering! zijstaandaart kortgesloten en nogmaals geprobeerd. En hij liep netjes . Met de digitale cdi s nog mooier en zonder ploffen. Ad had al aangegeven geen nieuwe digitale cdi s te hebben voordat ik kwam. Maar nu wist ik wel dat ik niet voor niets 250 euro hoefde uit te geven voor nieuwe Cdi s.
Van ad een leen cdi gekregen en daar loopt de motor goed op .echter de andere Cdi is ook al flink op leeftijd dus afwachten wanneer deze gaat hemelen.
Ad heeft me super geholpen en het was ook erg gezellig.
Eenmaal thuis de digitale Cdi s besteld via ebay en de zijstandaardschakelaar doorverbonden en verwijdert.
Vandaag de test even naar ikea utrecht heen en weer en hij rijd weer super ook al zijn de nieuwe cdi s nog niet binnen. In elk geval kunnen we nu wel naar de NTT as weekend.
Top ad ! Tot as vrijdag

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 16:40 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Start soms niet. geen vonk!

Nou mooi, lekker rijden!

Was toch die zijstandaard schakelaar dus? Fukdingen zijn het, eigenlijk de enige van de startonderbrekers die wel eens problemen geeft. En prijzig ook, voor een dom draadje-stekkertje-schakelaartje.


Veel plezier op het NTT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 17:34 #8 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Start soms niet. geen vonk!
Ja was een combi. Schakelaar stelt indd niet veel voor is een wisselschakelaar.mss nog eens proberen te repareren voorlopig gewoon zonder crossen.
Vandaag ook weer lekker gereden .hoop dat de nieuwe cdi s deze week nog binnen komen. Geeft toch een geruster gevoel. En kan ik ad zn leen cdi retourneren ?

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden