dubbele remschijven

15 juni 2016 14:26 #1 door yctn
dubbele remschijven werd gestart door yctn
Hallo,

ik zie op internet regelmatig transalp's met dubbele remschijven voor maar er zijn er ook genoeg die een enkele remschijf voor hebben.

zijn er specefieke modellen dit dubbele remschijven hebben?
is het mogelijk om een transalp om te bouwen (van enkel naar dubbele) schijven?
is het rem vermogen voldoende van een transalp met enkele schijf? ik lees op internet dat een dubbele schijf toch beter remt.

graag jullie advies :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2016 14:36 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic dubbele remschijven
Jaartal weet ik even niet wanneer er ineens 2 schijven ten tonele verschenen, maar die reactie komt vast en zeker hieronder wel. Ombouwen kan altijd als je aan een complete voorvork met wiel kan komen. En 2 is beter maar 1 voldoet als je niet beter gewend bent. Kortom hangt eigenlijk volledig van jouw portemonnee af of je 1 of 2 schijven voor wilt....

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2016 14:43 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic dubbele remschijven
Vanaf 1997 zijn dubbele remschijven geïntroduceerd.

De enkele schijf is groter dan de schijven van een dubbele schijf.
Remvermogen is er eigenlijk wel genoeg op beiden (gegeven de leeftijd van de motoren en de toen gebruikte technieken)
Ik heb persoonlijk geen vergelijk, maar kan me wel voorstellen dat een dubbele schijf beter remt. Bovendien heb je minder last van het trekken van je wiel van de enkele schijf.

Bedenk wel dat als je de ombouw zou willen doen dat je nodig gaat hebben :
- voorvorkpoten
- voorwiel
- as
- remklauwen
- remschijven (duh)
- wormwiel (indien niet al bij het andere wiel aanwezig)


In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2016 15:31 #4 door arne
Beantwoord door arne in topic dubbele remschijven
Ik vind het altijd een leuke discussie. Ik heb naast de TA uit 87 ook een Triumph Tiger met twee schijven voor, maar dat trekken van het wiel heb ik zelf nooit echt zo ervaren. Maar misschien rem ik te weinig op de grens. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2016 18:40 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic dubbele remschijven
Uit ervaring remt een PD10 een stuk harder. Of dat beter is weet ik niet, maar met goede schijven en blokken kun je met een PD06 ook prima tot stilstand komen.
Stalen remleidingen op een PD06 maakt al veel verschil.
Ik heb zowel op de PD06 als op de PD 10 stalen remleidingen voor en ik hoef bij de PD10 gewoon wat minder hard te knijpen.
Moet wel steeds wennen als ik overstap van de ene naar de andere motor.

Maar mocht je een ombouw zien zitten. Ik heb nog een complete voorvork en remklauwen voor een PD10 liggen.

Klein sommetje:
Schijven en blokken ben je samen ongeveer 280 euro kwijt.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 01:33 #6 door roland65
Beantwoord door roland65 in topic dubbele remschijven

Uit ervaring remt een PD10 een stuk harder. Of dat beter is weet ik niet, maar met goede schijven en blokken kun je met een PD06 ook prima tot stilstand komen.
Stalen remleidingen op een PD06 maakt al veel verschil.
Ik heb zowel op de PD06 als op de PD 10 stalen remleidingen voor en ik hoef bij de PD10 gewoon wat minder hard te knijpen.
Moet wel steeds wennen als ik overstap van de ene naar de andere motor.

Maar mocht je een ombouw zien zitten. Ik heb nog een complete voorvork en remklauwen voor een PD10 liggen.

Klein sommetje:
Schijven en blokken ben je samen ongeveer 280 euro kwijt.


Even de flauwe modus aan: Volgens mij gaat het om op tijd knijpen... ;) (flauwe modus uit.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 01:49 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic dubbele remschijven

dat trekken van het wiel heb ik zelf nooit echt zo ervaren. Maar misschien rem ik te weinig op de grens. ;)


Mijn meissie van ooit es had een Alp met 1 schijfje. Daar kon je echt wel schofterig hard mee remmen hoor. Van trekken heb ik nooit iets gemerkt. Niet op mijn '71'er CB500F (en dat kon over de 200), niet op die Alp en op geen enkele andere enkelschijfige motort uit al mijn dagen.

Ongetwijfeld genereren 2 schijven met minder moeite de stopkracht, maar uiteindelijk word de maximale stopkracht bepaald door de grip van de band. De volgende vraag kan zijn: remt het met ABS beter dan zonder.


In principe kun je probleemloos de complete voorvorken van CR, XR, NX, XL, Alp en AT met elkaar uitwisselen. Qua lengte balhoofd, stuurpen en lagers zijn ze allemaal hetzelfde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 06:57 - 16 juni 2016 06:59 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic dubbele remschijven
Ik kan Oldtimer, Roland en Brom enkel bijtreden.

Vooraleer ook maar te overwegen een bijkomende schijf te plaatsen moet je eerst stalen remleidingen monteren en dan oordelen of je krachtig genoeg je remhendel kan inknijpen om snel te remmen. Is dat niet het  geval, schaf je dan eerst nog eens een knijpveer aan om je  knijpkracht te verbeteren. Die stalen remleidingen zijn een hele kleine investering, maar maken echt een groot verschil.

Een tweede schijf verhoogt bovendien je niet afgeveerde massa, wat nadelig is voor het blijvend contact van je band met het wegdek.

Ik rij meestal met een GS met rembekrachtiging en ABS, maar mijn PD06 met 1 schijfje en stalen remleidingen remt ook prima, en ik heb wat remgedrag betreft geen moeite om telkens om te switchen. (Stuureigenschappen is wel wat anders...)


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 08:30 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic dubbele remschijven
om dit alles beter te begrijpen leg ik wat uit

remmen is niets anders dan bewegingsenergie omzetten in warmte en hoe meer warmte te kunt opnemen en afvoeren hoe beter dat het remt.
echter je kunt nooit harder vertragen (kan wel maar heeft gevolgen) dan de gecontroleerde grip van de banden tenzij je er voor kiest om glijdend over het wegdek te willen gaan.
de meeste verbeteringen  voor je huidige enkele remschijf zijn al genoemd echter je kunt ook kiezen voor een grotere enkele remschijf en een aangepaste bracket om deze remklauw de nieuwe positie te geven op de voorpoot
Ook kan een goede voorvering bijdragen aan een kortere remweg
immers  enkel met een goed wegcontact heb je maximale grip om te vertragen

bedenk echter wel dat veel ongelukken juist voort komen uit te hard onderuit remmen
ja die enkele remschijf voldoet ruimschoots maar je rijstijl moet wat defensiever zijn wat overigens wel bijdraagt aan een veiliger motorrijden
vertrouw niet zozeer dus op je remmen (zijn een vast gegeven) maar deste meer op je eigen inzichten en dan sta je vaak genoeg tijdig stil (zelfs met duo  en bergaf in de bergen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 10:17 #10 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic dubbele remschijven
Het rust geven antwoord lijkt te zijn dat 1 schijf gewoon goed remt.

Die nieuwe remleiding en evt nieuwe olie in de voorvork kan wel bijdragen aan (een gevoel van) meer controle. En dan gewoon  de noodstop gaan oefenen. Steeds harder remmen. Kun je gelijk oefenen om de rem hendel los te laten als je wiel blokkeert. Kan je een hoop werk besparen als je wel echt een stopje moet maken.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 10:48 #11 door Drew55
Beantwoord door Drew55 in topic dubbele remschijven
Ik had vroeger een Transalp uit'89 met trommel achter en vind het verschil met de huidige '93 wel groot met schijf achter, hoewel je niet veel met achter remt. vind dubbel voor ('97) wel chiquer staan

.......maar m'n echte liefde is mijn Jaguar XJ uit 2003

Honda Transalp 600v
Jaguar XJ 4.2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 10:54 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic dubbele remschijven
Heb er 15.000km op een PD10 (dubbele schijf voor) opzitten en 15.000km op een PD06 (enkele schijf voor).

Ik heb op de PD06 de Col de la Bonette 2-up gereden, tijdens een ritje Route des Grand Alpes. Ook met volle bepakking geen beperking in remkracht gemerkt. Dit was met oude remleidingen en standaard veren.

Kortom, tuurlijk remt het één misschien iets beter dan een ander. Feit is dat het standaard prima zat remt. Een Transalp rijdt boven de 150km/h toch niet echt lekker meer...  :angel:

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2016 22:54 #13 door kees
Beantwoord door kees in topic dubbele remschijven

Yeah. So..?  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 09:49 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic dubbele remschijven
mijn varadero remt veel beter dan de africa twin, (grotere klauwen en drie zuigers ipv twee) ook bij normaal rijden geeft dit een relaxt gevoel, en ook als je normaal rijd kan het wel eens nodig zijn dat je veel remkracht nodig hebt.dus niet stoer, ook geen marketing, hoe meer en grotere remklauwen en remschijven hoe beter.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 10:37 #15 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic dubbele remschijven
Xrvtuur +1

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2016 10:39 #16 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic dubbele remschijven
Modern spul kan idd een wereld van verschil maken maar je oude spul opknappen ook. Vering, remmen, lagers en remleidingen aanpakken kan heel veel schelen.

Het is gewoon zo dat een hoop onderdelen op oudere motoren een beetje af zijn en schreeuwen om aandacht of vervanging. Honda heeft er toen echt wel over nagedacht dus breng de hele boel maar eens in topstaat en kijk dan nog eens.
Twee schijven met 20 jaar oude remleidingen remt slechter dan een enkele schijf met frisse stalen leidingen is mijn ervaring.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 11:34 #17 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic dubbele remschijven
Zal ik ook nog een duit in het zakje doen  ::)

Materiaal van de remschijf en de keuze voor soort blokken aanvullend op stahlflex leidingen zullen al veel verbetering, lees meer rem vermogen, opleveren tov het oude originele spul. Met alle respect voor alle voorgaande reacties maar je kan niet volhouden dat het remvermogen van een Alp van die leeftijd te vergelijken is met die van een nieuwe moderne motorfiets. Anticiperen gaat deels helpen maar zeker niet altijd.
Wat vaak vergeten wordt is een revisie setje in de hoofdremcilinder op het stuur. Voor wat zal het zijn €25?? zou ik dat zeker ook aanpakken.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 22:33 - 19 juni 2016 22:36 #18 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic dubbele remschijven

Met alle respect voor alle voorgaande reacties maar je kan niet volhouden dat het remvermogen van een Alp van die leeftijd te vergelijken is met die van een nieuwe moderne motorfiets. Anticiperen gaat deels helpen maar zeker niet altijd.


Daar mag je dan ook wel bijvertellen dat een moderne motorfiets heel vaak uitgerust is met ABS (per 2016 zelfs verplicht, nieuwe kaderverordening 168/2013).

De term "remvermogen" kan je namelijk op twee (of misschien wel meer) manieren uitleggen. Met een beetje deugdelijke reminrichting (dus ook die van een oude alp) krijg je het voorwiel op maximale remkracht, wat voor een oude alp bijna altijd resulteert in een geblokkeerd voorwiel. Dat ligt o.a. aan de beperkte vering. Remvermogen is er meestal genoeg dus, alleen is het moeilijk(er) te hanteren.

Het vermogen om goed te remmen, dus tijdig stil te staan zonder het asfalt (of andere objecten) te kussen, lukt dan vaak weer beter met  ABS, zoals die op een moderne motorfiets te vinden is. Of betere veren, zodat je ook volremmend nog oneffenheden kan verwerken. Of staal omvlochten remleidingen voor een beter te doseren (en meer lineaire) remdruk.

Dan zou je het ook nog kunnen hebben over "duur"-rem-vermogen, als in veel remmen over langere tijd. Denk aan de afdaling van de 2800m hoge Col de la Bonette. Dan doe je vooral aanspraak op je materiaal, zoals blokken, schijven en zondermeer de kwaliteit van de remvloeistof.

Weten wat jouw motorfiets kan, op basis van de huidige materialen is dus een must. Dat leer je door het te doen, dus door te oefenen. Aangezien veel motorrijders nooit een AVB-examen hebben gevolgd en degene die dat wel hebben er bijna nooit meer iets mee doen, lijkt mij (persoonlijk) de sleutel om gewoon te oefenen met jouw motorfiets.

Oefen dus weer eens een noodstop. Oefen het uitwijken. Oefen de gedoseerde stop.

Dat werkt volgens mij nóg beter dan het reviseren van de hoofdremcilinder op het stuur  ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2016 23:25 #19 door kees
Beantwoord door kees in topic dubbele remschijven
Nou ja als je kijkt naar het deel dat Waffie aanhaalde en ook Eduardxrv, het verwerken van warmte, dan zijn dubbele schijven in het voordeel omdat die omgezette energie over die 2 schijven wordt verdeeld. Daarmee wordt het optreden van de verschillende typen 'fading' in ieder geval uitgesteld. Afhankelijk weer van factoren als kwaliteit remvoering, gezondheid remvloeistof  èn remgedrag.

Een enkele schijf zal onder gelijke omstandigheden in ieder geval eerder aan de maximale warmteverwerking zitten. Maar dat wetende hoeft het geen beperking te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2016 18:58 #20 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic dubbele remschijven

Daar mag je dan ook wel bijvertellen dat een moderne motorfiets heel vaak uitgerust is met ABS (per 2016 zelfs verplicht, nieuwe kaderverordening 168/2013).


FF voor jouw beeld ABS heeft helemaal niets maar dan ook niets te maken met het remkrachteffect wat de fabrikant aan een reminstallatie heeft meegegeven. ABS is een hulpmiddel om de maximale remvertraging te kunnen realiseren op basis van de wrijving tussen band en ondergrond.

Remkrachteffect dat maximaal kan worden bereikt wordt bepaald door de schijf diameter, geventileerd of niet, model wave of rond, soort staal, type rempomp, diameter en aantal remzuigers, slag van de rempomp, soort slang etc etc. Dit maximale remkrachteffect is een constante dat alleen door slijtage van de individuele onderdelen afneemt. Door voortschrijdende techniek is het te behalen remkrachteffect door de jaren heen alleen maar groter en betaalbaarder geworden en vandaar dat we nu niet meer met grote trommelremmen in het voorwiel rond rijden maar meer en meer met zwevende schijven, meerzuiger remklauwen die bovendien ook nog eens radiaal worden gemonteerd.
Door het toegenomen te behalen remkrachteffect wordt goede dosering / bediening van de reminstallatie steeds belangrijker een geoefende rijder kan dat onder bepaalde omstandigheden prima regelen en in kritische omstandigheden kan ABS een ondersteunende rol vervullen.
Nu de overgang van remkrachteffect naar remvermogen als je onder remvermogen de remvertraging verstaat. Ook op een fiets met een terugtrap rem kan je een slippend achterwiel krijgen en dat zegt dus nog helemaal niets over het remvermogen. Zoals gezegt het remkrachteffect is een technische constante en is gelijk aan de massa van het voertuig maal de maximaal te behalen remvertraging op een droog en schoonwegdek, veelal op gemiddeld asfaltbeton bepaald. De remvertraging is de eenheid die bepaalt hoe snel je stil staat. Als nu de massa van een voertuig toeneemt zal de maximale remvertraging afnemen, dat zal je ongetwijfeld wel eens gemerkt hebben als je iemand achterop hebt gehad of met bepakking hebt rond gereden.
Zo zal bij slijtage van de reminstallatie (lees vermindering van het maximaal te realiseren remkracht effect) eveneens bij gelijkblijvende massa de maximaal te behalen remvertraging dus afnemen.

Terug naar de hoofdvraag van de vragensteller:
Heeft een Alp met 1 remschijf voldoende remvermogen?
Een normaal onderhouden Alp zal best aan de minimale wettelijke remvertragingseis komen. Door slijtage, ook aan de minder voor de hand liggende onderdelen, zal het remkrachteffect minder worden en dat gaat zich als eerste wreken bij toenemende massa van het voertuig door de bestuurder/bagage. Probleem met minder wordende remmen is dat het geleidelijk gaat net als kaal worden. Op een dag kom je een kennis tegen die je in geen jaren hebt gezien en die zegt zo je wordt er ook niet jonger op, vervolgens kijk je eens goed in de spiegel en schrik je je rot! Is het al zo ver!!!!
De vragensteller vraagt zich niet af of iets aan de minimale wettelijke remvertragingseissen voldoet maar of het 1 beter is dan het andere.
De gemiddelde motorrijder van tegenwoordig wil ook niet terug naar een remtrommel in het voorwiel, wie heeft daar trouwens nog mee gereden????, terwijl je ook met een trommelrem prima de minimale remvertragingseis kan behalen. Echter bij stevig, langdurig etc etc remmen wordt dat allemaal snel wat minder en verlang je weer snel naar je schijfremmen.
Is dubbel dan altijd beter dan enkel? Nee dat zeker niet, een Buell met 1 giga schijf remt bijzonder goed en een nieuwe AT in rally uitvoering heeft ook maar 1 remschijf. Het verschil met de oude Alp met 1 schijf is dat de gehele installatie state of the art is en dat kan je van een Alp van voor 1997 niet echt zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden