dubbele remschijven

21 juni 2016 08:27 #21 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic dubbele remschijven

De gemiddelde motorrijder van tegenwoordig wil ook niet terug naar een remtrommel in het voorwiel, wie heeft daar trouwens nog mee gereden????,


Sjezus ben ik al zo oud? Mijn eerste motor had dat (Jawa 350) Remde net zo goed als dat hij reed, nauwelijks dus..... 8)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 14:08 - 21 juni 2016 14:15 #22 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic dubbele remschijven

FF voor jouw beeld ABS heeft helemaal niets maar dan ook niets te maken met het remkrachteffect wat de fabrikant aan een reminstallatie heeft meegegeven. ABS is een hulpmiddel om de maximale remvertraging te kunnen realiseren op basis van de wrijving tussen band en ondergrond.


Dan FF voor jouw beeld: je spreekt jezelf behoorlijk tegen.

ABS heeft helemaal niets maar dan ook niets te maken met het remkrachteffect wat de fabrikant aan een reminstallatie heeft meegegeven. ABS is een hulpmiddel om de maximale remvertraging te kunnen realiseren op basis van de wrijving tussen band en ondergrond.

Zoals gezegt het remkrachteffect is een technische constante en is gelijk aan de massa van het voertuig maal de maximaal te behalen remvertraging op een droog en schoonwegdek, veelal op gemiddeld asfaltbeton bepaald. De remvertraging is de eenheid die bepaalt hoe snel je stil staat.


Mét ABS kan je knijpen zoveel je leven je lief is en je komt altijd op de maximale remvertraging. Zónder ABS doe je dat maar één keer en je ligt waarschijnlijk een poosje in het ziekenhuis te mijmeren over de theorie van remvertraging. ABS maakt dus wel uit.

De nuance in mijn verhaal over wel/niet ABS bij moderne motorfietsen, was o.a. omdat er een vergelijk werd getrokken tussen oude en nieuwe motorfietsen en bijbehorende remvertraging. Je trekt het voorgaande compleet uit z'n verband door het verhaal te draaien.

De rest van je verhaal over materiaal klopt overigens wel, maar dat was de vraag helemaal niet. De vraag ging óók niet over remkrachteffect, maar over remvermogen en met name het verschil tussen enkele en dubbele schijf.

Dat de dubbele schijven de warmte beter afvoeren betwijfel ik. Ze zijn namelijk ook een stuk kleiner (minder oppervlakte) en hebben op het eerste zicht ook minder ventilatie.

Tot slot vraagt de topicstarter niet om het hele fenomeen van remvertraging/-vermogen/-krachteffect kapot te analyseren in een epistel van bijbelse proporties over remmerij. Volgens mij vraagt hij gewoon om een advies op basis van berrijders ervaring?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2016 18:58 #23 door kees
Beantwoord door kees in topic dubbele remschijven

Tot slot vraagt de topicstarter niet om het (..) kapot te analyseren (..)


  ::)




  :)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.060 seconden