Extreem veel olie in luchtfilter

25 juni 2016 19:31 #1 door folkertp
Extreem veel olie in luchtfilter werd gestart door folkertp
Beste forum-leden,
Sinds gister ben ik in het bezit van een honda transalp 600 van 91, mooie motor, 54k gelopen.
Na stil gezet te hebben na een rit zag ik dat er olie onder lag, ik heb dat plugje uit de slag gehaald onder de luchtfilter en daar kwam zeker 300ml olie uit... de carterontluchting werkt dus... ik hoopte dat er gewoon teveel olie in het blok zou zitten maar dit was niet het geval. Wat zo een oorzaak kunnen zijn? zelf dacht ik aan zuigerveren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 19:35 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Moest je nu dan ook weer een vergelijkbare hoeveelheid toevoegen aan het oliepeil?
Weet je zeker dat het nav jouw rit was? Velen vergeten vaak die plug eens eraf te halen. Wie weet hoelang het zich al heeft opgestapeld. Dat gezegd hebbende, 300ml is best veel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 19:45 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Dat komt niet uit je luchtfilter maar en reservoirtje dat eronder hangt. Het kan inderdaad zijn dat het wat lang geleden is dat er afgetapt is.

Vooral met slecht weer/regen wil dat wat sneller vol komen met vocht.

Als je de komende tijd het oliepeil in de gaten houd en over een tijdje nog eens aftapt zul je meer te weten komen. Het kan inderdaad zo zijn dat versleten zuigerveren druk doen opbouwen in het carter en dan olie via de ontluchting naar buiten geperst word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 19:51 #4 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Ik heb een dergelijke hoeveelheid inderdaad ook weer bij moeten vullen..
Als het inderdaad de zuigerveren zijn, kunnen die vervangen worden zonder de cilinder verder te moeten honen enzo...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 20:27 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Voor mijn beeld en uit interesse, hoe zorgen versleten zuigerveren voor een hogere carterdruk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 20:37 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Gassen van de verbranding lekken zogezegd langs de zuiger en op die manier kan er zich druk opbouwen in het blok.

Maar ik ben benieuwd hoeveel folkert al met de motor gereden heeft en wat het olieverbruik is/hoevaak er gemeten is.
Wat je moet vervangen zal pas duidelijk worden na demontage, maar een compressietest kan ook al een beter beeld geven voor er iets open hoeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2016 20:43 #7 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Ah en dat klinkt inderdaad logisch nu je het zo stelt :)

Eens met je tweede alinea. Meten is weten. Misschien is er niks aan de hand :). Vraag is of je kan leunen op een betrouwbare onderhoudshistory

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2016 00:04 #8 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
dank voor de reacties,
onderhoudshistorie is er helaas niet, ik heb de motor gekocht van een handelaar die hem volgens inruil verkregen heeft. Ga inderdaad eerst maar wat meer rijden en zien wat er gebeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2016 11:08 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Wanneer je de zuigerveren vervangt moet je minimaal de cilinders ontglazen maar dan kun je net zo goed honen denk ik.

De cilinderwand hoort kleine krasjes te hebben waar de olie in blijft hangen, het zelfde geld voor de zuigers, ook daar zitten groeven in voor de olie. Wanneer je zuigers glad zijn kun je die dus ook beter vervangen.
Ik heb gelezen dat teveel olie voor blow-by via de carterontluchting veroorzaakt en dat gaat soms niet over wanneer het juiste peil weer bereikt is. Ik weet niet hoe dat nu kan maar misschien koeken de zuigerveren vast doordat het teveel aan olie indroogt op de zuigers (is maar een theorie). Wie weet helpt een olieflush, maar dat kan het olieverbruik ook verergeren.

Ik heb goedkoop oplappen geprobeerd en dat lijkt nu niet zo'n succes. Hou het oliepijl goed in de gaten, vooral op de snelweg.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2016 17:13 #10 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Na nog een paar uur rijden lijkt het verbruik mee te vallen, nog twee de plug uit het slangetje gehaald en daar kwam nog wat yoghurt/olie uit, maar al veel minder.
Oliepijl lijkt aardig gelijk te blijven.
Ga het van de week in de gaten houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 21:13 #11 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
nou vandaag toch weer 300ml bij moeten vullen, heb een dynotest laten doen en de ta heeft wel nog 36,5kw op het achterwiel. Wat ik vrij veel vind als de zuigerveren aan z'n eindje zijn... binnenkort maar een kompressietest doen...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 21:39 #12 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Maar zat die 300ml dan ook weer in die slang of is het gewoon verdwenen/verbrand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 22:13 #13 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
in de slang..., kan het ook niet zijn dat er iets verstopt zit...? de oliefilter ofzo...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 22:17 #14 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Als je oliefilter verstopt zit moet je je misschien ook zorgen maken :). Zou eens beginnen met die compressietest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2016 08:16 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Heel even vraagje tussendoor, hoe peil jij de olie ?
Teveel olie wordt namelijk ook gewoon af gevoerd.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2016 10:20 #16 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Warm draaien, vijf min laten staan op bol, pijlstok er in leggen, niet draaien, en aflezen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2016 14:30 #17 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Wel rechtop de wielen zetten als je gaat peilen !
(Alhoewel ik even niet verwacht dat het op de jiffie of bok laten staan meteen 300ml verschil zou geven..., 30 ml misschien wel)

300 ml is in ieder geval echt veel !!!
Past niet eens in de slangetjes, dus moet zich op hopen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2016 14:43 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Zou bijna zeggen dat er een slang niet goed is aangesloten op de luchtfilterbak, maar....
Er kan alleen olie in terecht komen als er overdruk is vanaf de achterste cilinder.
Daar zit een carter ontluchting op.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juni 2016 16:05 #19 door robgoesdakar

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 19:54 #20 door folkertp
Beantwoord door folkertp in topic Extreem veel olie in luchtfilter
Nou, ik heb een compressietester gekocht, voorste cilinder heeft 174 psi en achterste 166, 11,8 en 11,4 bar dus... Niks mis mee, zuigerveren zijn dus wel uitgesloten ondertussen, volgende stap een oilflush...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden