Motor hort en toerenteller valt uit.

26 juni 2016 20:30 #1 door JeroenSchagen
Motor hort en toerenteller valt uit. werd gestart door JeroenSchagen
Uitgangspunt:
Transalp heeft ruim een jaar stil gestaan.
Nieuwe accu en nieuwe bougies geïnstalleerd.
Benzine niet vervangen.

Probleemsituatie:
Op een gegeven moment tijdens het rijden begint motor in te houden(te horten) toerenteller stuitert op en neer. Uiteindelijk doet de toerenteller het helemaal niet meer (staat strak op 0). Motor loopt nog altijd mooi stationair (normaal is dit bij mij zo’n 1500 toeren). De motor blijft wel rijden maar komt heel langzaam op gang en komt ook met moeite tot zo’n 110 km per uur. De temperatuur van de motor blijft Honda Transalp laag.
Wat ik niet snap is waarom de toerenteller ermee stopt. Naar TT van Assen de laatste 50 km met bovengenoemd probleem. Na de kwalificatie naar huis, eerste 30 kilometer geen enkel probleem vervolgens bovenstaande problemen welke de overige 170 km bleven bestaan.

Ik ben van plan de benzine af te tappen, benzinekraan te controleren op vervuiling en de carburateur te controleren op vervuiling.
Graag hoor ik of anderen ervaring hebben met een soortgelijk probleem en of de oorzaak vervuiling is of dat er wellicht nog andere oorzaken zijn. Ook ben ik benieuwd naar de mogelijke oplossingen en de eventueel te vervangen onderdelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2016 21:33 #2 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Motor hort en toerenteller valt uit.

Wat kan is dat jouw plus aansluiting op de accu los zit.
Als dat het niet is zit het probleem waarschijnlijk in je Cdi.
Wanneer je ze omwisselt zal jouw toerenteller het wel doen.
Dan heb je ook weer het volledige vermogen.


De wisseltruc geeft uitsluitsel.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 12:20 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Motor hort en toerenteller valt uit.

Als dat het niet is zit het probleem waarschijnlijk in je Cdi.
Wanneer je ze omwisselt zal jouw toerenteller het wel doen.
Dan heb je ook weer het volledige vermogen.

Volgens mij heb je dan niet ineens weer volledig vermogen, 1 CDI blijft gewoon niet goed werken, je haalt alleen het signaal voor de toerenteller bij de andere CDI vandaan (zwart gele draad)

Het gekke is dat je zegt dat hij normaal loopt stationair. Loopt hij echt netjes op 2 cilinders? Probeer de CDI omwisseltruc en wanneer je toch bezig bent controleer je stekkers en maak ze schoon met WD40 of contactspray, niet schuren oid! Check ook of de rubber afsluiting op de bobine/bougiedop nog goed is, evt schoonmaken.

Regende het toen je de problemen kreeg?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 21:20 #4 door JeroenSchagen
Beantwoord door JeroenSchagen in topic Motor hort en toerenteller valt uit.
Het was droog dat ik het probleem voor het eerst kreeg. De tip m.b.t. de CDI's (waar staat deze afkorting voor is ook welkom). Ik heb mijn zadel eraf gehad en dus wel zaak de stekkers te checken. Verder ga ik aan de slag met het omwisselen, WD40 etc.
Bedankt voor de info en ik hou jullie op de hoogte van de voorderingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 21:22 #5 door JeroenSchagen
Beantwoord door JeroenSchagen in topic Motor hort en toerenteller valt uit.
Peter van der Graaf meldde een aantal jaar terug het volgende:
Bij de eerste Transalp tot het 1994 model is het belangrijk de CDI opstelling te controleren. Fabrieksaf zijn deze zo geplaatst dat bij een doorgezakt zadel de stekkers van de CDI worden geraakt als je erop gaat zitten. Hierdoor gaan verbindingen in de kastjes stuk, wat zich vaak resulteert in het lopen op één cilinder. Met veel moeite haal je net de 100 en bij stilstand valt de motor uit. Nu vertelde Pim mij onlangs een handig trucje om uit te sluiten of het lopen op één poot door de CDI’s komt. Één van de CDI’s zorgt voor de werking van de toerenteller, als je de stekkers van de CDI’s omwisselt en bij het lopen werkt de toerenteller nu juist wel of niet, dan weet je waar de oorzaak zit. Nu zwerven er op internet nogal wat how-to’s rond hoe je de CDI’s kan openzagen en de verbindingen opnieuw moet solderen, maar vaak is dit een oplossing van korte duur.  Voor dat alpse vertrouwen zal je toch écht een dure CDI moeten kopen en de rubberen ophanging vervangen waardoor dit hele euvel niet meer kan gebeuren (Honda onderdeelnummer: 30401-MM9-010).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2016 21:23 #6 door JeroenSchagen
Beantwoord door JeroenSchagen in topic Motor hort en toerenteller valt uit.
wat het meest opvalt is dat de problemen na stilstand er niet zijn en na een poos rijden zich weer voordoen. Temperatuur o.i.d.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 20:34 #7 door Renz89
Beantwoord door Renz89 in topic Motor hort en toerenteller valt uit.
Ik heb iets vergelijkbaars, zou het met de regen van afgelopen dagen te maken kunnen hebben. Staat al een paar dagen buiten in de regen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 22:45 - 01 juli 2016 22:59 #8 door Ron76
Beantwoord door Ron76 in topic Motor hort en toerenteller valt uit.
Bij mij was het een combi van de cdi( regeld de ontsteking. ) en de zijstandaart schakelaar. Draad volgen tot onder het zadel . Daar zit een stekker met drie draden . 1 draad vanaf de cdi . 1 draad naar massa 1 draad naar je zijstandaard waarschuwings lampje op je dashboard. Bij mij werkte het lampje wel gewoon goed. Maar vermoedelijk te veel overgangsweerstand naar de massa om de cdi s goed te laten functioneren. Even door verbinden zodat de cdi s goed kunnen funtioneren .ik heb dat gedaan met twee steek schoentjes en een stukje draad.lampje van je standaart moet niet branden. En het truckje met de cdi s wisselen kan je ook probereen.dan werkt je toetenteller waarschiinlijk wel.
Het stomme is dat het bij mij ook begon na lang stil staan van mn motor.
Digitale cdi s kun je via ebay bestellen "cdi shop.de" .kosten daar 255 euro voor twee incl verzenden en binnen een week in huis.
Of ouderwetse anologe cdi s zijn rond 100 per stuk. Vervangs ze alle twee ze zijn waarschijnlijk even oud en je loopt het risico dat de andere snel daarna stuk gaat.maar dat is natuurlijk jouw keuze ik wilde het zeker weten en ben bij ad mies in sprundel langs geweest en hebben twee goeie cdi s gemonteerd om te testen. Toen bleek de zijstandaard schakelaar voor problemen te zorgen.

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 23:24 #9 door kees
Beantwoord door kees in topic Motor hort en toerenteller valt uit.

(..) de CDI's (waar staat deze afkorting voor is ook welkom) (..)


klikkerdeklik


Spoeltjes (rolletjes geisoleerd koperdraad) kunnen als ze warm worden ook deze problemen geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de pick-up of een bobine.

Maar, jij geeft aan dat de toerenteller ermee uitschee, dus ik zou het in eerste instantie bij de cdi's zoeken. Misschien kun je van iemand in jouw buurt een stel kort lenen, voordat je veel geld spendeert aan iets wat het misschien niet eens is?


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden