Spanningsregelaar?

30 juni 2016 22:28 #1 door arjenh9
Spanningsregelaar? werd gestart door arjenh9
Beste forumleden,

sinds 2 weken ben ik de eigenaar van een transalp xl600v uit 1999, zie de foto hieronder. Ik heb hem gekocht met een paar zichtbare gebreken (remblokken af, kettingset af, accu "rot"). Nadat ik de remblokken en kettingset had vervangen was de accu aan de beurt. Toen ik de oude accu eruit haalde stond hier een datum op geschreven (16-03-16). Vreemd, de accu was pas 3 maanden oud! Ik vroeg mij toen al af of de accu het enige probleem was. Toch de nieuwe accu erin gezet en vervolgens een week rond kunnen snorren. Na een week probeerde ik de TA 's ochtends te starten en de startmotor ging weer langzaam rond en kreeg de motor niet aan, alsof de accu niet genoeg fut had. 's Middags de accu geladen met de lader en het was weer tik-lopen.

Ik dacht aan 2 oorzaken,
1) de motor laad niet goed bij (spanningsregelaar / dynamo niet goed )
2) er is een lekstroom waardoor de accu langzaam leeg gaat.

Ik heb een goedkope multimeter, en als ik met het contact uit de stroom meet tussen de + pool en het frame, dan lukt het me niet om een stroom te meten, dus ik dacht aan oorzaak 1.. Ik ken de reputatie van de spanningsregelaren van deze apparaten , dus heb dezelfde dag een tweedehands spanningsregelaar gekocht bij SVOLTA. Deze leek hetzelfde, maar blijkt een iets ander type te zijn. Het typenummer is anders, en er komt een extra draad (zwart) uit. Ik verwacht dat dit een massa draad is. Ik heb een afbeelding gemaakt van de verschillende types (zie hieronder). Kan ik deze regelaar zo aansluiten zonder nare gevolgen? Is het aansluiten van de zwarte draad hiervoor nodig?

Ik hoop dat de oorzaak de spanningsregelaar was, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd. Iemand suggesties?

Groeten,

Arjen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 01:21 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Spanningsregelaar?

Het typenummer is anders, en er komt een extra draad (zwart) uit. Ik verwacht dat dit een massa draad is.


Nee, een plus. Bij Honda zijn massadraden altijd donkergroen of groen met een signaalkleur.

Kan ik deze regelaar zo aansluiten zonder nare gevolgen?


Ja.

Is het aansluiten van de zwarte draad hiervoor nodig?


Nee. Sommige motoren vergen die zwarte draad omdat die nog wat extra doet. Controleer of in de stekkers dezelfde kleuren op dezelfde plek worden doorverbonden. Anders isoleer je zwart af (want, is een plus).


Zorg dat de accu helemaal geladen is, en start. Zet de dimlichten aan. Meet dan de laadspanning met jouw multimeter in de stand DC(V) direkt op de accupolen. De gemeten spanning moet dan rond 14,5V zijn, give-or-take een paar tienden verschil bij verschillende toerentallen.


Bromz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 11:54 #3 door arjenh9
Beantwoord door arjenh9 in topic Spanningsregelaar?
Hoi Brom, bedankt voor de snelle reactie. Ik heb zojuist de oude en nieuwe situatie gemeten door de multimeter op de accu te zetten. De spanning komt met het licht aan niet boven de 13.9V (stationair). Als ik gas geef naar ±4k toeren dan zakt het spanningsnivo zelfs t.o.v. stationair. Ik heb de nieuwe eraan gehangen, en bij deze neemt de spanning wel toe met het toerental. Maar die neemt toe tot 17V op ±5k toeren. Ik heb sterk het idee dat ik nu met 2 defecte regelaars zit. Denken jullie dat ook? Als dat zo is wil ik de regelaar van SVOLTA retourneren, maar dan heb ik nog een alternatief nodig.

Ik hoor graag jullie mening,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2016 15:02 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Spanningsregelaar?
Die 17V is zeker niet mooi. De 13,9V is op zich aanvaardbaar op een Alp, Haynes zegt dat de laadspanning voor een Alp 600 mag liggen tussen 13,5 en 14,5V.


Laad je accu volledig op, haal van de lader af en laat minstens een nacht met rust. Wat is de spanning over de polen dan? Een gezonde accu in rust geeft minimaal 12,6 tot 13,2V in 'rust', ook na 2 weken stilstand!

Gebruik je originele regelaar. Start, zet dimlichten aan en meet de spanning op de accupolen niet in DC, maar in AC (wisselspanning) stand. Er mag geen wisselspanning gemeten worden.

Wat je ook nog kunt doen is de weerstand van de dynamospoelen meten. De motor is uit. Trek de stekker met de drie gele draden tussen motorblok en spanningsregelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Meet nu in de stekker die naar de dynamo gaat, steeds tussen de gele draden onderling. Ter verduidelijking, als je de contacten van elke gele draad  a, b en c zou noemen, dan meet je a-b, a-c en b-c. De gemeten waarde moet tussen 01, en 1,0 Ohm liggen.


Dit zijn 3 eenvoudige tests om te kijken waar je het precies moet zoeken. Omdat elk van deze 3 onderdelen elkaar kapot kunnen maken als er ene niet meer deugt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2016 19:13 - 04 juli 2016 19:43 #5 door arjenh9
Beantwoord door arjenh9 in topic Spanningsregelaar?
Ik ben net terug van een weekend kamperen (niet op de motor, maar daar was het ook geen goed weer voor), en ben weer aan het meten geweest aan de transalp. Er is in de tussentijd niet mee gereden.

Die 17V is zeker niet mooi. De 13,9V is op zich aanvaardbaar op een Alp, Haynes zegt dat de laadspanning voor een Alp 600 mag liggen tussen 13,5 en 14,5V.

Ik heb zojuist gemeten, maar de spanning op de accu komt alleen tussen de 13,5V en 14V met de verlichting uit. Met licht aan komt hij op 12.5V


Laad je accu volledig op, haal van de lader af en laat minstens een nacht met rust. Wat is de spanning over de polen dan? Een gezonde accu in rust geeft minimaal 12,6 tot 13,2V in 'rust', ook na 2 weken stilstand!

Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik doe hem straks aan de lader en dan meet ik hem morgen. Dit lijkt me een goede test om te checken of de accu nog OK is.

Gebruik je originele regelaar. Start, zet dimlichten aan en meet de spanning op de accupolen niet in DC, maar in AC (wisselspanning) stand. Er mag geen wisselspanning gemeten worden.

Met zowel de dimlichten aan als uit meet ik een wisselspanning van 28-30V! Dit is niet ok. De gelijkrichter zit in de spanningsregelaar zo te zien?

Wat je ook nog kunt doen is de weerstand van de dynamospoelen meten. De motor is uit. Trek de stekker met de drie gele draden tussen motorblok en spanningsregelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Meet nu in de stekker die naar de dynamo gaat, steeds tussen de gele draden onderling. Ter verduidelijking, als je de contacten van elke gele draad  a, b en c zou noemen, dan meet je a-b, a-c en b-c. De gemeten waarde moet tussen 01, en 1,0 Ohm liggen.

Dit lijkt allemaal ok. Alle combinaties komen uit op 0.7 Ohm


Dit zijn 3 eenvoudige tests om te kijken waar je het precies moet zoeken. Omdat elk van deze 3 onderdelen elkaar kapot kunnen maken als er ene niet meer deugt.


Het lijkt erop dat de spanningsregelaar/gelijkrichter kapot is. Zijn jullie dat met mij eens? Ik ben ook bang dat hierdoor mijn nieuwe accu ook slechter is geworden. Is de test die je noemde geschikt om te bepalen of een accu nog gezond is?

Edit: ik heb de spanningsregelaar van SVOLTA eraan gehangen en de spanning gemeten: hierbij krijg ik ook een wisselspanning, nu van 37V!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 11:18 #6 door arjenh9
Beantwoord door arjenh9 in topic Spanningsregelaar?
Als het de spanningsregelaar is, waar kan ik dan het beste een vervangende kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2016 14:52 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Spanningsregelaar?
In elk geval die van Volta terugsturen.
Ik heb eventueel wel een vervanger voor je, maar die monteer ik dan zelf en meet dat dan ook.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 nov 2016 20:59 #8 door arjenh9
Beantwoord door arjenh9 in topic Spanningsregelaar?
Hoi mensen, 

even een update over hoe het is afgelopen. Ik kreeg van Rob de Bob een bericht met de vraag hoe het was afgelopen, en voor mensen die dit topic tegenkomen met de zoekmachine is het ook handig. Ik heb een nieuwe spanningsregelaar besteld bij Carmo in Helmond. Niet goedkoop.. Maar ik ging met de Alp naar Noorwegen dus wilde het knap hebben. Toen ik de spanningsregelaar binnen kreeg zag ik dat er een website op gegegraveerd stond (zie foto). Daar bleek hij al 30 euro goedkoper. Handig om te weten.

Enfin, ik ging de regelaar monteren maar de steekmaat van de gaten bleek verkeerd, het scheelde een paar mm (maar genoeg zodat hij niet over de draadeindes paste). Ik was bang dat de garantie zou verlopen als ik er de snelfrees erdoor zou halen, dus ik heb hem op een andere manier gemonteerd (zie foto). Het rempotje zit met spacers aan de draadeindes, en de regelaar zit met een bout aan het frame en aan de andere kant aan een "flapje" wat uit stak aan het luchtfilterhuis. Op deze manier kan de rijwind makkelijker langs de koelribben, en zit hij verder van de uitlaat. Het is een beetje de vraag hoeveel rijwind je op die plek achter de zijkap hebt, maargoed. Zie de foto's.

Heerlijk op vakantie geweest in Noorwegen. Van Oslo binnendoor naar Kristiansund geweest en toen weer naar het zuiden naar Kristiansand. De wegen zijn er prachtig, rustig en goed van kwaliteit. Wel aardig wat regen gehad, maar het was het dubbel en dwars waard.

Tot nu toe geen problemen gehad met de spanningsregelaar, de spanning blijft op ruim 14V steken. Wat wel opmerkelijk is is dat de felheid van mijn verlichting nu flikkert.. zo om de seconde wordt hij feller / zwakker. In het begin baarde dit mij wel zorgen maar het lijkt erop dat dit verder geen problemen geeft, maar het blijft vreemd.

Heb de laatste week met het koude weer wel een paar keer startproblemen heb gehad met een lege accu als gevolg. De Alp staat altijd buiten in de tuin geparkeerd, ik hoop dat de spanningsregelaar 's nachts soelaas biedt voor dit probleem.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden