- Berichten: 27
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Het typenummer is anders, en er komt een extra draad (zwart) uit. Ik verwacht dat dit een massa draad is.
Kan ik deze regelaar zo aansluiten zonder nare gevolgen?
Is het aansluiten van de zwarte draad hiervoor nodig?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Die 17V is zeker niet mooi. De 13,9V is op zich aanvaardbaar op een Alp, Haynes zegt dat de laadspanning voor een Alp 600 mag liggen tussen 13,5 en 14,5V.
Ik heb zojuist gemeten, maar de spanning op de accu komt alleen tussen de 13,5V en 14V met de verlichting uit. Met licht aan komt hij op 12.5V
Laad je accu volledig op, haal van de lader af en laat minstens een nacht met rust. Wat is de spanning over de polen dan? Een gezonde accu in rust geeft minimaal 12,6 tot 13,2V in 'rust', ook na 2 weken stilstand!
Dit heb ik nog niet geprobeerd, ik doe hem straks aan de lader en dan meet ik hem morgen. Dit lijkt me een goede test om te checken of de accu nog OK is.
Gebruik je originele regelaar. Start, zet dimlichten aan en meet de spanning op de accupolen niet in DC, maar in AC (wisselspanning) stand. Er mag geen wisselspanning gemeten worden.
Met zowel de dimlichten aan als uit meet ik een wisselspanning van 28-30V! Dit is niet ok. De gelijkrichter zit in de spanningsregelaar zo te zien?
Wat je ook nog kunt doen is de weerstand van de dynamospoelen meten. De motor is uit. Trek de stekker met de drie gele draden tussen motorblok en spanningsregelaar los. Zet de multimeter op weerstand (Ohm). Meet nu in de stekker die naar de dynamo gaat, steeds tussen de gele draden onderling. Ter verduidelijking, als je de contacten van elke gele draad a, b en c zou noemen, dan meet je a-b, a-c en b-c. De gemeten waarde moet tussen 01, en 1,0 Ohm liggen.
Dit lijkt allemaal ok. Alle combinaties komen uit op 0.7 Ohm
Dit zijn 3 eenvoudige tests om te kijken waar je het precies moet zoeken. Omdat elk van deze 3 onderdelen elkaar kapot kunnen maken als er ene niet meer deugt.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.