Tankinhoud Transalp

28 juli 2016 10:10 #1 door alain
Tankinhoud Transalp werd gestart door alain
Ik heb de afgelopen 5 jaar enkele malen verrast geweest door het beperkt aantal kilometers die ik nog op reserve kon rijden. Sommige keren echter kon ik tot 100 km rijden op reserve. Onlangs heb ik ontdekt hoe dit komt.

Als je over een hobbelig wegdek rijdt rij je een groter deel van de tank leeg doordat de benzine over de bovenste aftapbuis klost en zo een deel van de reserve reeds opgebruikt. Je rijdt dan als het ware veel verder met de eerste 13.5 liter benzine. Dit is slechts schijn, want een deel van je reserve is opgebruikt.

Zo heb ik afgelopen maand in Rusland meerdere keren mijn reserve opgebruikt op minder dan 50km aan matige snelheid, terwijl dat dit bijna 80 had moeten zijn.

Wie heeft soortgelijke ervaringen?

PS Ik heb gelukkig telkens handig gebruik kunnen maken van de tip die ik op dit forum las en de motor eventjes op de linkerzijde gelegd om de benzine uit het rechtertankdeel over te hevelen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2016 10:30 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Tankinhoud Transalp
Uiteindelijk, met of zonder hobbels op de weg, kun je niet verder komen dan op een rechte weg, of je nou reserve rijdt of niet :)

wat ik maar wil zeggen, als je je dagteller in de gaten houdt, weet je ongeveer wel hoever je nog kan, dit even los van het moment dat je naar reserve overschakelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2016 18:08 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Tankinhoud Transalp
Ik vul mijn tank niet altijd even veel, en ik zet mijn dagteller op nul zodra ik op reserve kom. Dan verwacht je nog ongeveer vier liter reserve over te hebben. Als je een plattelandsroute volgt (met hobbels) loopt het al gauw mis.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2016 18:59 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Tankinhoud Transalp
niet helemaal juist

de laatste liter blijft aan 1 zijde van de tank steken

dat komt door de plaatsing van de kraan die relatief ver naar voren en aan de linkerzijde zit

de tank leeg laten lopen levert ook altijd iets op wat er niet uit te krijgen is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2016 19:16 - 28 juli 2016 19:21 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Tankinhoud Transalp
Voor die laatste liter leg ik hem dan eventjes op zijn zij. Is nodig geweest omdat Wit-Rusland van 30/6 naar 1/7 van valuta veranderde. Er verdwenen vier nullen van de bankbriefjes. De computergestuurde pompstations waren vaak buiten gebruik.

Mijn kompaan schreef in zijn verslag:
Dan maar verder naar Vitebsk. Maar Alain valt zonder benzine. We moeten zijn motor tot tweemaal kantelen zodat er nog wat brandstof naar de kant van het kraantje stroomt. Mijn gele lichtje gaat ook branden en het laatste blokje van de benzinemeter verdwijnt op 1 km van een benzinestation. Zo leeg reed ik mijn RT nog nooit.


Maar we zijn beide al rijdend in het benzinestation aangekomen!

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 juli 2016 19:18 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Tankinhoud Transalp
een en ander heeft ook te maken met je rechterhand.
Verschillen in verbruik kunnen groot zijn.
Offroad bijvoorbeeld haal ik soms 1 : 16 niet eens, terwijl gewoon op de weg de 1:21 wordt aangetikt.
Toevallig gisteren nog met 2 motoren geprobeerd en beide hetzelfde resultaat.

11,5 liter op 200 km.is dus 1: 17,4  Offroad
11,0 liter op 230 km is 1:20,9  gewoon road rustig rijdend op b wegen.

Uiteraard met precies dezelfde motor gereden.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.071 seconden