Breder bagagerek Honda Transalp XL600V

29 juli 2016 13:59 #1 door wtjaeckx
Breder bagagerek Honda Transalp XL600V werd gestart door wtjaeckx
Hallo,

Ik heb mij net een Honda TransAlp XL600V gekocht uit 95. Ben er heel blij mee, mijn eerste motor :-).
Er zit daar zo'n topkoffer op. Nu zou ik graag wel eens een grotere bagagezak mee willen nemen, maar dat rekje lijkt mij toch echt wel smal om daar een grotere zak op te sjorren (die zal toch kantelen?). Als ik wat google, en op forums kijk (waaronder deze) dan valt mij op dat alle bagagesystemen gemaakt zijn voor een bepaald merk van koffers/zakken op vast te klikken, wat mij een beetje een dure oplossing lijkt voor hetgeen ik maar nodig heb.
Bestaan er geen rekjes die je kan monteren die gewoon wat breder zijn (of in het ideale geval uitklappen) waarop je dan een rugzak of dergelijke kan vastsjorren?

Alvast bedankt.

Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2016 14:07 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Hoi Wouter,
Er zijn wel platen die je op de bagagedrager kunt schroeven en inderdaad een stuk breder zijn.

Echter het is niet echt nodig. Ik sjor een bagagerol gewoon met twee spanbanden vast aan het rek. Vroeger met het originele rek nooit problemen gehad, nu met een zelfbouw rek van gelijke afmetingen ook geen problemen.

29 juli 2016 14:45 #3 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Je kunt de bagagezak toch ook over de lengte neerleggen? Stukje op de achterkant v/h zadel en het bestaande rek? Als je een bijrijder meeneemt gaat het natuurlijk weer niet op...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

29 juli 2016 14:56 #4 door wtjaeckx
Beantwoord door wtjaeckx in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Bedankt voor de reacties :-)

Ik zou inderdaad in de lengte kunnen werken, een bijrijder is er niet. Is een systeem zoals in bijlage (ik hoop dat jullie de foto kunnen zien) geen oplossing? Das een relatief goedkope universele zijtas die het rek ook wat breder maakt, waardoor ik er nog een bagagerol of rugzak bovenop kwijt kan?

Zijn er mensen met ervaring met zo'n zakken? vallen die effectief te bevestigen op gelijk welke motor?
Anders lijkt mij dat een goede oplossing?

Wouter
Bijlagen:

29 juli 2016 14:58 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Zal wel iets doen maar die dragen de rol niet noemenswaardig denk ik hoor.

Is ook niet nodig.

29 juli 2016 16:24 #6 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Het heeft ook wel een beetje te maken met hoe je de rol in pakt.
Als de tent erin gaat, is dat een stevige 'bodem'.

Zelf heb ik niet eens een bagagerek op mijn AT (zie foto), rij er flink offroad mee, en het ding zit als een huis.
Heel af en toe, als ik wat slordig heb ingepakt, moet ik de spanbanden nog eens aantrekken.

De zijtassen die je ziet, die zitten verder naar voren, en dragen de rol totaal niet.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)
Bijlagen:

29 juli 2016 16:25 #7 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Touratech heeft voor heeeeeel veel modellen een 'Luggage Rack Extension'. Een alu plaat met op strategische plekken wat gaten en sleuven en evt opstaande randen. Nou kan ik er voor de 600 Alp zo gauw geen vinden, maar het zou zomaar kunnen dat die van een ander Honda model ook gewoon past. Een AT RD 03/04/07, 650 Alp of Dominator bijv (maar ik dacht ook de Varadero) heeft exact hetzelfde bagagerek als de 600.

Hier een link voor de plaat van de 700 Alp als voorbeeld: shop.touratech.nl/luggage-rack-extension...l700v-from-2008.html

Zou moeten lukken om hier wat te vinden lijkt me  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

29 juli 2016 17:54 #8 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V

Bedankt voor de reacties :-)

Ik zou inderdaad in de lengte kunnen werken, een bijrijder is er niet. Is een systeem zoals in bijlage (ik hoop dat jullie de foto kunnen zien) geen oplossing? Das een relatief goedkope universele zijtas die het rek ook wat breder maakt, waardoor ik er nog een bagagerol of rugzak bovenop kwijt kan?

Zijn er mensen met ervaring met zo'n zakken? vallen die effectief te bevestigen op gelijk welke motor?
Anders lijkt mij dat een goede oplossing?

Wouter

Met zulke textieltassen heb ik eens pech gehad op de terugweg van de TT op Isle of Man. O de heenweg ging het goed. Op de terugweg ging bovenaan het stiksel kapot waarmee de tassen aan de Nylon banden vastzitten. De tassen kwamen als het ware steeds verder naar buiten te hangen aan de bovenkant. Ik heb de tassen toen door middel van een paar spinnen met de handvaten bovenop aan elkaar verbonden, toen ging het goed maar het was wel even zweten... :o (Ik had ze niet eens te zwaar beladen)
Gebruik deze tassen dus nooit om er ook nog eens wat op te laten steunen want dat gaat niet goed!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

30 juli 2016 10:30 #9 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Ik zou gewoon letten op wat rob zegt. Wat doe je in je begagerol, is het je tent, dan zorgen de stokken voor een stevige basis.

Ikzelf heb altijd een paraplustoel in mijn bagagerol (gebruik dat ding alleen maar met vakanties). Mocht ik een keer een weekendje weggaan veel slappe bagage hebben en geen stoel of tent bij, zou het best kunnen dat ik even mijn schuurtje in duik en een stuk hout (ingekorte bezemsteel, of gewoon een mooie brede lat, beetje gladschuren) in mijn bagage steek. Maar alleen als ik vind dat het echt te veel rondflubbert. Immers, hoe slapper je bagage, hoe minder er stuk kan gaan als je een keertje omvalt.

de transalp wordt steeds mooier

30 juli 2016 11:12 - 30 juli 2016 11:19 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Leg al bijna 20 jaar een rol gewoon overdwars achterop. Met een topkoffer sjor ik de rol ertegenaan, heb je ook een steuntje in de rug. Ik heb er alles in wat je minimaal nodig hebt voor overnachten in een tent, incl. Tent.

Over de buddyseat aan een rekje gesjord

Op de buddy, zonder rekje aan de handvaten van het subframe.

Tegen de topkoffer, heb ogen aan de koffer gezet maar kan ook zonder.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

30 juli 2016 20:47 #11 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic Breder bagagerek Honda Transalp XL600V
Al een kofferrek (links -rechts)overwogen?bv van Heavy Duties : 92  euro. Heel stevig en mogelijkheid om zowel koffers als tassen
stevig vast te maken. Gewicht zit dan ook gunstig . Daarbij zijn ze ook nog eens handig als je fiets valt...
linkje : hds.heavyduties.ro/hondaa/ta600/ta600r.html

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden