Re: carburateur lekt

02 aug 2016 19:52 #1 door Cor @ Schiedam
Re: carburateur lekt werd gestart door Cor @ Schiedam
Gisteren zag ik bij thuis komst mijn carburateur lekte.
Na de motor te hebben uitgezet ging dit nog even door, daarna werd het minder.
Na de benzine kraan te hebben dicht gezet stopte het met lekken.
Tijdens het rijden niets gemerkt.
Zo te zien lekt het aan de bovenkant van de carburateur.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 20:11 #2 door kees
Beantwoord door kees in topic Re: carburateur lekt

Normaal gesproken komt er alleen benzine in de onderste helft voor.

Kan wel zijn dat de brandstof toevoerslang op de carbs wat lekt..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 aug 2016 21:45 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Re: carburateur lekt
Zit de overloop niet aan de bovenkant met een T-stukje op de carburateur? Hangende vlotter(naald)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2016 22:53 #4 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Re: carburateur lekt

Zit de overloop niet aan de bovenkant met een T-stukje op de carburateur? Hangende vlotter(naald)?


Hmm, als de motor uit staat zou de veer achter het membraam in de benzinekraan de toevoer moeten sluiten? Als hij na het uitzetten nog doorlekt (met de motor uit) moet er druk op staan vanuit de tank.

Ik zou de benzinekraan toevoegen aan lijstje van verdachten.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 17:30 #5 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Gistermorgen vond ik een plas benzine onder mijn Transalp. Er druppelde gestaag benzine uit de carburator. Na het afsluiten van de benzinekraan hield het druppelen op.

Ik veronderstel dat er een dubbel probleem is:
- de vlotternaald sloot niet af of de vlotter bleef hangen
- de onderdrukbeveiliging van mijn benzinekraan werkt niet meer

Na een tikje op de vlotterkamers is het lekken weggebleven.

Mijn vraag: kan er benzine in de cilinders gelopen zijn? Dan kan ik best mijn olie vervangen vooraleer er weer mee te rijden?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 19:27 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Re: carburateur lekt
Alle brandstof die op de vloer terecht gekomen is kan iig niet in het carter zitten ;)

Zonder gekheid: ja er kán brandstof in het blok terecht gekomen zijn, maar het zou mij wat te ver gaan om onmiddelijk af te tappen en te verversen.

Check eerst het olieniveau in het carter. Als het nog ónder het maximum niveau zit kan het iig nooit veel zijn wat er in gelopen is, er vanuit gaande dat je blok niet met te weinig olie stond.
Het verschil tussen min en max niveau is dacht ik 300ml.

Heb je nav van bovenstaande twijfels kun je ook ruiken aan je olie. Benzine in de olie ruik je!

Heb je nog steeds twijfel, dan eerst het probleem van de lekkage oplossen. Waarschijnlijk vuil waardoor de vlotter niet goed afsluit. En daarna olie + filter vernieuwen :)

Succes met de klus Alain!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 22:16 #7 door Rick
Beantwoord door Rick in topic Re: carburateur lekt
Controleer inderdaad eerst eens je oliepeil.
Je kan ook een aansteker onder je peilstok houden als je olie peilt. Olie zou niet moeten branden, zie je dat je olie op het vuur reageert dan zit er benzine bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2021 11:52 #8 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Ik heb een en ander gecontroleerd:

- het oliepeil staat mooi op zijn maximum
- de olie ruikt niet naar benzine en ontvlamt niet met een aansteker
- de vlotter en vlotternaald doen weer goed hun werk
- het duurde wel even voor ik de motor aan de praat kreeg: die was volgens mij versmoord in de benzine
- er druppelde ook wat benzine uit de afvoerslang van het luchtfilterhuis
- de benzinekraan sluit perfect af als de motor niet draait en dus geen onderdruk geeft, en dit in de drie standen

Ik heb nu nog enkel geen verklaring voor die toevalstreffer dat zowel de benzinekraan en de vlotter(naald) het terzelfdertijd hebben laten afweten, en dat alles vanzelf weer in orde is zonder iets wezenlijks uitgevoerd te hebben behalve het tikje op de vlotterkamer.

Ik zal verder toch maar de olie wisselen voor er weer mee te gaan rijden; dat is niet veel werk en geeft mij wat gemoedsrust.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2021 13:02 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Re: carburateur lekt
hallo alain,

De olie verversing is werkelijk niet nodig.
door blow by gassen komt er altijd wel wat vervuiling bij de olie en een groot deel wordt weer afgevoerd door de carter ontluchting die deze weer door de verbranding heen jaagt.
ik verdenk je kraan membraam en zou deze eerder goed nazien dan de olie verwisselen
De druk op de leiding bij lekkage is vaak groter dan dat het naaldje van de vlotter dit tegen kan houden (klein beetje veerkracht)
bijkomend verschijnsel is dat vaak bij een defect membraam de vacuüm leiding vaak het transport verzorgd van brandstof naar uiteindelijk via de zuiger naar het carter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2021 09:18 #10 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Bedankt Ad !

Ik ga die oliewissel dus overslaan.

De membraantjes in de benzinekraan lijken intact. Ik heb ze gereinigd, want ze voelden zanderig aan.

Ik vraag mij af of er ook op die plaats benzinecomponenten kristalvormig kunnen neerslaan en de afdichting kunnen belemmeren.

Ik heb gelijk ook de benzinefilter eruit gehaald en voorzichtig doorgeblazen.

Alles terug gemonteerd en geen lekkages.

Is het toch niet veiliger om na 27 jaar sowieso de membraantjes te vervangen?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2021 18:12 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Re: carburateur lekt
Hallo Alain,

het blijft iets van rubber...
het is toch wel een belangrijk onderdeel namelijk een brandstof afsluit klep
ik persoonlijk zou deze wel vervangen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2021 08:09 #12 door Rick
Beantwoord door Rick in topic Re: carburateur lekt
Met die gedachte kan je de hele motor wel vervangen.

Als je het membraan hebt schoongemaakt en hij ziet en voelt nog prima dan is het geen probleem.
Zoals je zelf al aangaf was deze vervuild dus daarom zal hij open zijn blijven staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juli 2021 15:17 #13 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Niet de hele motor!

Die is oud, maar draait goed en verbruikt geen olie.
Trouwens, de meeste onderdelen zijn nog origineel.

Ik overweeg wel die zaken te vervangen die het reeds eens laten afweten hebben.

En ik luister naar het advies van oude wijze mannen, zelfs als ze jonger zijn dan ik.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2021 16:48 #14 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Ondertussen heb ik dat benzinekraantje eens beter bekeken, want ik vroeg mij af hoe dat zand er in geraakt was. Zeker niet via de benzine, want op die plaats komt geen benzine.

Er zij drie nippels: 2 kleine luchtnippels en de grotere benzinenippel rechts naar de carburator.

Het onderdruksysteem bevat 3, door twee membraantjes van mekaar gescheiden, kamertjes: het linkse wordt door de onderdruk via de onderdrukleiding op de linkse nippel leeggezogen, het middelste heeft ook een ventilatienippel achteraan, en de derde kamer bevat de afsluit/openingsmembraan van de benzine. Bij het leegzuigen van de linkse kamer zuigt de middelste kamer buitenlucht aan via die middelste nippel waar geen slangetje opzit, en waarlangs volgens mij dat zand binnengekomen is, waardoor misschien de afsluitmembraan wat blijven haperen is.

Dan kom ik bij de bedenking dat die middenste lucht?nippel toch wat meer afgeschermd van stof zou moeten zijn?

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2021 17:11 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Re: carburateur lekt
Is mij nooit opgevallen dat die middelste ook open was, enige wat ik weet is dat als je de vacuumslang daar op aan sluit, de kraan het niet doet en je dus geen brandstof krijgt ;)

Heb er wel eens naar gekeken, maar misschien met een vuile bril of zo.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2021 18:42 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Re: carburateur lekt
Heb er al eens per abuis de vacuumslang op gezet. Liep wel, maar na paar km sloeg hij af en moest je even wachten.
Sommige zitten gewoon dicht, dus er zijn verschillen.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2021 18:50 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Re: carburateur lekt
Ik weet uit heel betrouwbare bron dat er ook mensen zijn die dat hele vacuumsysteem eruitslopen en die nippeltjes afsluiten met fietsventieldopjes en wat kit :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juli 2021 07:45 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic Re: carburateur lekt
Ik heb de benzinekraan nog eens gedemonteerd en nog eens het middelste verluchtingsnippeltje bekeken. Inderdaad;: het was half verstopt door zand. (Ik heb de laatste jaren nogal veel op stoffige en zanderige wegen gereden).
Daardoor kwam er zand in de middelste kamer, en kon mogelijk het metalen cilindertje, waar de twee membranen aan vastzitten, niet meer soepel over en weer bewegen, en is het vermoedelijk eens blijven steken in 'open' stand, waardoor de benzine bleef lopen.

Dus die middelste nippel zit er niet zo maar op.
Voor de techneuten: als je nog eens een benzinekraantje open prutst, bekijk het zaakje dan ook eens, en zie of je dan tot dezelfde conclusie als ik kan komen.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.222 seconden