Dansende toerentellernaald

04 sept 2016 16:57 #1 door Leon_brown
Dansende toerentellernaald werd gestart door Leon_brown
Ha mensen, mijn alp uit 1987 heeft last van een heen en weer zwabberende toerentellernaald. Dwz. onder de +- 4000 toeren vliegt hij van hot naar her. Dit is al zo sinds ik hem een paar maanden geleden kocht.
Als ik dan vervolgens met wat meer toeren rijdt pakt hij hem wel gewoon.
De cdi's zijn volgens de vorige eigenaar allebei al vervangen (omdat ze stuk gingen, niet door dit probleem)
en de motor loopt verder prima. Ik ben hem vergeten te vragen of het voor die tijd wel goed was.

Ik had zelf de stekkertjes van de cdi's al schoongemaakt (al waren die niet noemenswaardig vies) zonder resultaat.
Zou het kunnen zijn dat er verkeerde of goedkope cdi's opzitten?
of is het een bekend probleem dat ergens anders vandaan komt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 sept 2016 18:07 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Dansende toerentellernaald
Zou aan de toerenteller zelf kunnen liggen. Heb nog nooit van dit probleem gehoord.
Wel de KM teller die dit soort fratsen uithaalt, maar dat heeft weer ergens anders mee te maken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

04 sept 2016 18:55 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Dansende toerentellernaald

In de TT zitten o.a. 2 weerstandjes die dit regelen. Kan zijn dat er ene kaputt is.

Als je beetje handig bent kun je dat zelf repareren.

Of een gebruikte andere scoren  ;)

04 sept 2016 19:02 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Dansende toerentellernaald
Als de toerenteller zo staat te zwiepen, voel je dat ook in de motor? Heeft de motor ook een onrustige loop?

Zo niet moet je het inderdaad in de teller (of de bekabeling naar de teller) zoeken.

04 sept 2016 19:52 #5 door Leon_brown
Beantwoord door Leon_brown in topic Dansende toerentellernaald
Bedankt voor de reacties, ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat het in de cdi zat maar het blijkt inderdaad een vaker voorkomend probleem te zijn, veroorzaakt door een slecht weerstandje in de klok.
Volgens een engels forum zitten er 2 in en moeten ze allebei dezelfde waarde hebben.
Een kapotte zou je moeten kunnen vervangen voor eentje met een weerstand tussen 47 en 56 Ohm.
Ga ik binnenkort proberen  :)

28 sept 2016 13:16 #6 door YnoD
Beantwoord door YnoD in topic Dansende toerentellernaald
Onlangs heb ik een Transalp uit 2005 opgehaald. Tijdens de rit van Enschede naar Haarlem sprong de naald van de toerenteller soms wild ophoog en omlaag terwijl de motor soepel bleef lopen. "Hmmm, dacht ik...daar moet maar eens naar gekeken worden".
Sindsdien totaal geen last meer van gehad, en hoop dat dat zo blijft.

Ben benieuwd of het bij jou is opgelost Leon_brown.

03 okt 2016 00:56 #7 door Bochtenkoning
Beantwoord door Bochtenkoning in topic Dansende toerentellernaald
Zou een slecht contact kunnen zijn bij je bobines. Je zou verwachten dat de motor dan gaat stotteren maar dat kan meevallen (eigen ervaring). Even stekkertjes loshalen en inspuiten met contactspray. Baat het niet, schaadt het niet.

En mocht je uiteindelijk toch een andere km/toerenteller zoeken, die heb ik nog liggen.

Voor wie niet weet waar hij naartoe wil, zijn alle wegen goed

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden