alugruis in olie

07 sept 2016 08:14 #1 door geertnie
alugruis in olie werd gestart door geertnie
Beste mensen,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen... ik ben Geert, woon in Kortrijk, Belgie en rij nu een anderhalf jaar met een alp 650,
Vorige week lette ik erop dat mijn motor soms een ander lawaai maakt als ik bv. sta te wachten aan de verkeerslichten, de motor had net een reis doorheen de alpen achter de rug en ik besliste dan maar om de olie te wisselen.. daar zag ik dat er alu gruis in de olie zat.Geen stukken van mm's maar eerder zoutkorreltjes, dus ik naar een honda garage... de man wist me te vertellen dat de motor voor hem althans geen vreemde geluiden maakt... hij heeft immers 71000km gelopen maar je bent nog maar halfweg wist hij me te vertellen. Na 400km gereden te hebben heb ik terug de olie gewisseld en zaten er opnieuw stukjes alu. in.
Nu was het antwoord dat dat wel kan als het niet te erg is...
Zaterdag heb ik dan mijn koppeling nagekeken en zag ik dat het koppelingshuis wat ingeslagen is +-0.2mm en dat de zijkanten van de platen ook wel wat ingeslagen zijn. De koppeling ben ik gaan tonen en het antwoord was dat alles normaal was... geen paniek.
Gisteren heb ik terug de olie gewisseld en ja hoor, terug hetzelfde.... dus zit ik nu met de handen in het haar en weet ik niet vanwaar dit kan komen.
Zou het van de distributiekettinggeleider kunnen zijn of ....? ik weet het niet meer...
Eigenlijk ben ik een beetje radeloos, ik heb echter geen zin om deze motor binnen te brengen bij een dealer want ik denk dat een openhart operatie me veel duiten zal kosten...
Zijn er mensen hier op het forum die hetzelfde hebben mee gemaakt? ik hoor het graag want ik zou graag nog een tijdje met de alp willen doorgaan, het liefst tot de 100000km op de teller komt.
Groeten,
Geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2016 14:17 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic alugruis in olie
Hoi Geert, welkom hier  :)

Het is natuurlijk lastig beoordelen vanaf afstand óf en wat er dan precies loos is met je motor  :-\
Als de Honda dealer al meld dat je je geen zorgen moet maken is dat al vast positief imho.

Weet je zéker dat het om alu gruis gaat trouwens?
Heb je er misschien een foto van? Dat zegt wellicht iets.

Om je enigszins gerust te stellen: Alp blokken zijn idd oerbetrouwbaar en, indien altijd voldoende olie er in, zijn er ook weinig problemen bekend. Zéker niet met de door jou genoemde kms.
Weet je zeker dat het 71K is en niet 171K bijv? Is de ondehoudshistorie bekend?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2016 00:10 #3 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic alugruis in olie
Ik begrijp best dat je je zorgen wilt maken maar als je niet exact weet waarover wordt het lastig
zoals the headless horseman al zegt

Het blok is uitermate betrouwbaar zolang er voldoende olie in zit.
en als er echt iets stuk gaat kom je daar ook snel achter want dan weet je waarom en nu blijft het gissen.

je kunt kiezen voor de volgende oplossingen

een oliemonster laten analyseren en van daaruit je plan trekken
een compressie test  doen
je olie verbruik  bij houden
na je verversing je oliefilter eens open snijden en zien of daar slijtage deeltjes in zitten die je iets meer kunnen zeggen want  metaal deeltjes in de olie is op zich niet vreemd

en als je dan nog zorgen blijft maken .. een  ander donor hart nemen


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden