startmotor stuk?

10 sept 2016 18:15 #1 door scrambler
startmotor stuk? werd gestart door scrambler
hallo,
Weer 2 maal  een startprobleem gehad. In het voorjaar al accu en spanningsregelaar vervangen :alles super. De motor startte  steeds direct als de knop werd ingedrukt.
Helaas : vorige week meer moeilijk starten (startmotor draaide maar langzaam). Accu nagemeten : leek mij goed (12,55 V, bij
draaiende motor 14,6V ). Toch maar een dagje aan de druppellader gehangen, maar vanochtend startte hij weer niet (startmotor
draaide maar langzaam) . De accu laten testen  bij de zaak waar ik die gekocht had : leek alles ok.
conclusie : startmotor stuk? Dus maar eens geprobeerd om met een auto-accu te starten (kabels). Ook hier  langzaam draaien maar hij startte wel...
Dus enkele vragen  nu : is mijn conclusie juist? Kan de starter van het ene op het andere  moment de geest geven?
Iemand een goed adres om (redelijk snel) aan een nieuwe te raken? Bij Boonstra zie ik er ook 2de hands : is dit iets?

alvast bedankt voor het meedenken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2016 19:22 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startmotor stuk?
Ik heb er nog een liggen die voor 25 euro weg mag.
Maar is de startmotor wel het probleem ??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

10 sept 2016 19:31 #3 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startmotor stuk?
Als de startmotor stuk is wil ik hem wel over kopen Oldtimer (thanx). Hoe kan ik testen wat stuk is? Welke diagnoses kunnen er nog zijn?

10 sept 2016 20:08 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic startmotor stuk?
heb je die stekker wel eens van het start relais afgehaald, die wil nog wel eens verbranden. zit naast de accu

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

10 sept 2016 20:10 #5 door Floris
Beantwoord door Floris in topic startmotor stuk?
Heb je de koolborstels gecontroleerd?
Is de startmotor van binnen niet vervuild?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

11 sept 2016 09:32 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startmotor stuk?

Hoe kan ik testen wat stuk is? Welke diagnoses kunnen er nog zijn?

Vlak bij de accu vind je een rood afdekkapje boven op het startrelais.
Daar vind je ook de aansluiting die van de accu naar het startrelais loopt en daarnaast een kabel die naar de startmotor gaat.
Verbind die 2 eens door met schroevendraaier en kijk wat er gebeurt.
Als de starmotor nog langzaam en/of slecht draait kun je er vanuit gaan dat :
1 Je accu is te zwak
2 Je startmotor is stuk.

Start de motor wel goed rond dan is je startrelais waarschijnlijk stuk of geoxideerd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

11 sept 2016 12:54 #7 door scrambler
De accu heb ik gisteren bij de handelaar mogen laten: hij zou ze eens extra opladen en vandaag nog eens nameten. (Gisteren  was het resultaat goed : batterij ok) Vanmorgen telefoon : toch waarschijnlijk 1 cel die niet goed werkt. Dinsdag krijg ik een nieuwe
onder garantie.
Vanmorgen trouwens nog  eens met startkabels (aan een sterke autobatterij) geprobeerd : startte wel maar na enkele omwentelingen... . Normaal springt hij onmiddellijk aan . Alle contacten van het relais zijn proper en goed. Ik wacht eens af tot dinsdag en kijk dan eens wat de nieuwe accu doet.

11 sept 2016 14:07 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic startmotor stuk?
je moet voorkomen dat je zaken door elkaar gaat gooien

de start motor is niet verantwoordelijk voor een vonkje op het juiste tijd stip dus enkele omwentelingen is  niet vreemd

de meest voortkomende problemen  met startmotor laten zich uiten doordat deze het helemaal niet doet of kompleet vast loopt waarbij de rook er vandaan komt

ik verwacht dus toch enkel de accu als het probleem

11 sept 2016 17:16 #9 door scrambler
gisteren was de accu-boer tamelijk zeker van zijn stuk : accu goed dus is het waarschijnlijk de startmotor...
zoals gezegd : ik wacht op de nieuwe accu en bekijk de zaak dan verder. toch bedankt voor het meedenken, je leert altijd iets bij als het probleem niet dadelijk opgelost is.

11 sept 2016 19:16 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startmotor stuk?
In je openings-post schrijf je 12,55V tussen de accu polen(?) in rust, dat lijkt goed.

Echter, watvoor accu heb je erin zitten en in welke motor zit hij?

“Never Stop Exploring”

12 sept 2016 19:05 #11 door scrambler
@ Arjen :Het is een K-YB12A-A  batterij en ze zit ineen pd10 .
Probleem is net opgelost : nieuwe accu gekregen (bleek niet in garantie  van fabricant maar de accu-boer gaf ze toch zo mee)
In elk geval : hij start weer als vroeger.  Nu meet de accu 12,94 tussen de polen.
@Waffie :electriciteit is niet mijn sterkste kant en voor de rest ben ik ook nog een redelijke beginner. Volgende week begin ik aan een
opleiding van 4 jaar (avondschool). Intussen probeer ik wat bij te leren van de experts op dit prima forum!

12 sept 2016 19:50 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startmotor stuk?
Goed om te horen. En tja, hoe "gezond" een accu is, moet je eigenlijk ook onder belasting meten. Met een gare cel zou het zomaar kunnen zijn dat tijdens het starten de spanning (té) ver wegzakt, waardoor het niet meer wil.

Blijven gekke dingen die accu's ;)

“Never Stop Exploring”

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden