startmotor stuk?

10 sept 2016 18:15 #1 door scrambler
startmotor stuk? werd gestart door scrambler
hallo,
Weer 2 maal  een startprobleem gehad. In het voorjaar al accu en spanningsregelaar vervangen :alles super. De motor startte  steeds direct als de knop werd ingedrukt.
Helaas : vorige week meer moeilijk starten (startmotor draaide maar langzaam). Accu nagemeten : leek mij goed (12,55 V, bij
draaiende motor 14,6V ). Toch maar een dagje aan de druppellader gehangen, maar vanochtend startte hij weer niet (startmotor
draaide maar langzaam) . De accu laten testen  bij de zaak waar ik die gekocht had : leek alles ok.
conclusie : startmotor stuk? Dus maar eens geprobeerd om met een auto-accu te starten (kabels). Ook hier  langzaam draaien maar hij startte wel...
Dus enkele vragen  nu : is mijn conclusie juist? Kan de starter van het ene op het andere  moment de geest geven?
Iemand een goed adres om (redelijk snel) aan een nieuwe te raken? Bij Boonstra zie ik er ook 2de hands : is dit iets?

                      alvast bedankt voor het meedenken


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2016 19:22 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startmotor stuk?
Ik heb er nog een liggen die voor 25 euro weg mag.
Maar is de startmotor wel het probleem ??


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2016 19:31 #3 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startmotor stuk?
Als de startmotor stuk is wil ik hem wel over kopen Oldtimer (thanx). Hoe kan ik testen wat stuk is? Welke diagnoses kunnen er nog zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2016 20:08 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic startmotor stuk?
heb je die stekker wel eens van het start relais afgehaald, die wil nog wel eens verbranden. zit naast de accu

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2016 20:10 #5 door Floris
Beantwoord door Floris in topic startmotor stuk?
Heb je de koolborstels gecontroleerd?
Is de startmotor van binnen niet vervuild?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2016 09:32 #6 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic startmotor stuk?

Hoe kan ik testen wat stuk is? Welke diagnoses kunnen er nog zijn?


Vlak bij de accu vind je een rood afdekkapje boven op het startrelais.
Daar vind je ook de aansluiting die van de accu naar het startrelais loopt en daarnaast een kabel die naar de startmotor gaat.
Verbind die 2 eens door met schroevendraaier en kijk wat er gebeurt.
Als de starmotor nog langzaam en/of slecht draait kun je er vanuit gaan dat :
1 Je accu is te zwak
2 Je startmotor is stuk.

Start de motor wel goed rond dan is je startrelais waarschijnlijk stuk of geoxideerd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2016 12:54 #7 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startmotor stuk?
De accu heb ik gisteren bij de handelaar mogen laten: hij zou ze eens extra opladen en vandaag nog eens nameten. (Gisteren  was het resultaat goed : batterij ok) Vanmorgen telefoon : toch waarschijnlijk 1 cel die niet goed werkt. Dinsdag krijg ik een nieuwe
onder garantie.
Vanmorgen trouwens nog  eens met startkabels (aan een sterke autobatterij) geprobeerd : startte wel maar na enkele omwentelingen... . Normaal springt hij onmiddellijk aan . Alle contacten van het relais zijn proper en goed. Ik wacht eens af tot dinsdag en kijk dan eens wat de nieuwe accu doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2016 14:07 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic startmotor stuk?
je moet voorkomen dat je zaken door elkaar gaat gooien

de start motor is niet verantwoordelijk voor een vonkje op het juiste tijd stip dus enkele omwentelingen is  niet vreemd

de meest voortkomende problemen  met startmotor laten zich uiten doordat deze het helemaal niet doet of kompleet vast loopt waarbij de rook er vandaan komt

ik verwacht dus toch enkel de accu als het probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2016 17:16 #9 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startmotor stuk?
gisteren was de accu-boer tamelijk zeker van zijn stuk : accu goed dus is het waarschijnlijk de startmotor...
zoals gezegd : ik wacht op de nieuwe accu en bekijk de zaak dan verder. toch bedankt voor het meedenken, je leert altijd iets bij als het probleem niet dadelijk opgelost is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 sept 2016 19:16 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startmotor stuk?
In je openings-post schrijf je 12,55V tussen de accu polen(?) in rust, dat lijkt goed.

Echter, watvoor accu heb je erin zitten en in welke motor zit hij?

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2016 19:05 #11 door scrambler
Beantwoord door scrambler in topic startmotor stuk?
@ Arjen :Het is een K-YB12A-A  batterij en ze zit ineen pd10 .
Probleem is net opgelost : nieuwe accu gekregen (bleek niet in garantie  van fabricant maar de accu-boer gaf ze toch zo mee)
In elk geval : hij start weer als vroeger.  Nu meet de accu 12,94 tussen de polen.
@Waffie :electriciteit is niet mijn sterkste kant en voor de rest ben ik ook nog een redelijke beginner. Volgende week begin ik aan een
opleiding van 4 jaar (avondschool). Intussen probeer ik wat bij te leren van de experts op dit prima forum!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 sept 2016 19:50 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic startmotor stuk?
Goed om te horen. En tja, hoe "gezond" een accu is, moet je eigenlijk ook onder belasting meten. Met een gare cel zou het zomaar kunnen zijn dat tijdens het starten de spanning (té) ver wegzakt, waardoor het niet meer wil.

Blijven gekke dingen die accu's ;)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2025 20:44 #13 door Paul
Beantwoord door Paul in topic startmotor stuk?
Ik wil dit topic graag weer een teken van leven geven.
Ik loop bij mijn XL600 uit '98 tegen een vergelijkbaar probleem aan.

Rond de herfst vakantie heb ik mijn accu vervangen, had van de ene op de andere dag startproblemen. Mijn eerste gedachten was slechte accu, was een paar dagen wat kouder en tijdens het starten liep de motor maar slecht rond. Accu bleek op dat moment ook wat misvormd te zijn.

Eerste weken met nieuwe accu eigenlijk niet heel veel problemen, maar nu het weer wat kouder is start de motor weer slecht.
Na het schoonmaken van alle verschillende contacten tussen accu, start relais en startmotor ben ik nog niet achter het probleem... het is helaas mijn daily driver en weet op het moment even niet waar ik het moet zoeken. Alles wat ik meet aan laad waardes en accu waardes brengen me geen stap verder.
Nu lees ik in dit topic een accu met een slechte cel... komt dat vaker voor en hoe kom je daar eventueel achter?

Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
Misschien handig om te weten, ik rijd ondertussen 18 jaar motor waarvan 2 jaar op een vt500 uit '86 de overige jaren op een een vt1100 uit '86 en een vt1100 uit '85 en doe altijd het onderhoud zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 jan 2025 21:17 #14 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic startmotor stuk?
Start hem eens met startkabels , zou ik zeggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2025 08:47 #15 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startmotor stuk?

Alles wat ik meet aan laad waardes en accu waardes brengen me geen stap verder.


Deel je meet waardes eens.

PS: een opgezette accu zou kunnen duiden over overbelading en dus een defecte spanningsregelaar, maar meten is weten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2025 21:34 #16 door Paul
Beantwoord door Paul in topic startmotor stuk?
Ik denk dat de spanningsregelaar niet eens een gek idee is. Bij het vervangen van de accu alles gemeten toen geen gekke dingen gezien.

Vanavond de multimeter maar uit de kast gehaald, heb vandaag wel met een starthulp woonwerk verkeer gereden
ik meet de volgende waardes:
Contact uit, 13,8volt (naar mijn idee wat hoog)
Contact aan lampen uit, 13,4
Lampen aan, loopt (snel) terug naar 12,5 en verder
Tijdens start, +/- 9
Stationair 1500rpm, 17 volt en erg onstabiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 jan 2025 22:42 - 08 jan 2025 22:47 #17 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic startmotor stuk?
Dat is idd te hoog
Een loodaccu geeft 2,12 Volt per cel , dus idealiter 12,72 Volt totaal
Die 17 Volt bij laden is echt veel te hoog
Koop een goede spanningsregelaar, en een lithium accu blijft vrij stabiel qua spanning bij starten

Volgens mij gaat het vaak mis door een slechte verbinding bij de stekker verbinding van dynamo naar spanningsregelaar Ik heb ze lang geleden los gehaald en gesoldeerd Als er 1 verbinding van de 3 weg valt, dan raakt de regelaar oververhit en gaat stuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 jan 2025 09:32 #18 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic startmotor stuk?
in rust al 13,8 volt is al niet goed, en doet mij een beetje twijfelen of de spanningsmeter nog wel goed is. De enige keren dat ik dat soort 'rust' waardes meet is direct nadat er met de motor gereden is.

Alles boven de 15,5 volt laadspanning is niet goed en een duidelijk teken dat de spanningsregelaar defect is.

En @Edxrv.. een Lithium accu zou ik nooit in een transalp (600) monteren omdat de lithium accu's niet tegen meer dan 15 volt laadspanning kunnen. Verder ben ik geen fan van lithium accu's op carburateur motoren omdat bij een (niet elektrisch) start probleem je deze ook heel makkelijk helemaal leeg trekt. En ook daar kunnen ze niet goed tegen. (Er stond de laatste transalper (of was het alweer daarvoor) een uitgebreid artikel over accu's en laders ;) )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2025 20:23 #19 door Paul
Beantwoord door Paul in topic startmotor stuk?
Na een hoop gedoe, zijn we een stap verder met het probleem.
Ik heb het geluk dat mijn moeder ook op een Transalp 600 rijd. We hebben ze uit eindelijk maar naast elkaar gezet.
Na alles wat we konden meten kwamen we tot de conclusie dat de spanningsregelaar bij mijn motor toch wel goed is. Maar dat de accu defect is. Helaas geen garantie meer. Maar ondertussen een nieuwe accu besteld en we kunnen weer normaal rijden.

Bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 jan 2025 21:16 #20 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic startmotor stuk?
Kijk in ieder geval resultaat En nog netjes hier even gemeld

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.103 seconden