Transalp 600 '95 start niet

20 sept 2016 13:10 #1 door Utrechtse Alp
Transalp 600 '95 start niet werd gestart door Utrechtse Alp
Dag forumleden!

Hopelijk kunnen jullie me helpen. Mijn transalp uit '95 start niet meer en ik heb niet veel technische kennis/sleutelervaring. Naar aanleiding van wat andere berichten op het forum heb al een paar dingen na gekeken en vraag me nu af wat de handigste volgende stap is om te controleren. Motor heeft de afgelopen maanden veel stil gestaan (buiten).

- Ik heb de accu opnieuw opgeladen (en hersteld)
- beide bougies vervangen
- hoor een klik in de buurt van de accu als ik probeer te starten (startrelais volgens mij)
- startmotor draait rond
- zekeringen die ik in de buurt van mijn accu vond (30a, 15a, 5a, maar weet niet precies waar ze van zijn) zijn nog heel
- de lampjes branden gewoon allemaal
- dodemansknop gecontroleerd en paar keer heen en weer geswitched
- er zit benzine in de tank (niet heel veel maar zeker genoeg om nog mee te rijden)
- benzinekraan op 'on' en 'reserve' geprobeerd
- met en zonder choke geprobeerd te starten

Heeft iemand een tip wat ik nu het beste na kan kijken of een idee van waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2016 13:33 - 20 sept 2016 13:37 #2 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Transalp 600 '95 start niet
Hoe lang is lang stilstaan? Heb ergens gelezen dat de benzine zijn kracht kan verliezen na een lange tijd van stilstaan. Misschien wat verse benzine erbij gooien? Ik kan me bij mij ook herinneren dat het even duurt voordat de benzinetoevoer weer doorstroomt na een lange tijd van stilstaan.

En hoezo beide bougies? Er zijn er in totaal vier. Linksvoor is alleen moeilijker te bereiken dan de rest.

20 sept 2016 14:19 #3 door Utrechtse Alp
Beantwoord door Utrechtse Alp in topic Transalp 600 '95 start niet
Ik heb denk ik in juni (of anders maart) voor het laatst gereden, en daarvoor ook maar vrij onregelmatig. Even kijken of ik een jerrycannetje kan vinden om wat extra benzine erbij te gooien.

Ik heb links achter en rechts voor een bougie vervangen, dacht dat dat de enige waren  ::), maar dan moet ik linksvoor en rechtsachter nog 2 extra bougies zoeken en vervangen. Kijken of dit helpt, dank voor de tip!

20 sept 2016 14:32 #4 door greenbike
Beantwoord door greenbike in topic Transalp 600 '95 start niet
Hier greenbike

Ik weet dat als de motor accu  zwak is je hem niet gestart krijgt
Het zelfde is als je een druppel lader hebt en deze is aan het terug laden dan krijgt je hem ook niet gestart
Je kan proberen hem over te starten met een personenwagen (geen Diesel want deze heeft te veel spanning op de auto)

Veel succes

20 sept 2016 14:47 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 600 '95 start niet
Tja.......,
- zoals al gemeld, er zijn 4 bougies op een 600
- het kan zijn dat het enige tijd duurt voordat hij wakker wordt als gevolg van een lege carburateur en derhalve gebrek aan brandstof. Dus dat je echt wel even moet doorstarten is relatief normaal.

en dan komt het neer op probleem analyseren :
1) heb je een vonk op je bougies ? Zo niet, dan is het een onstekingsprobleem
2) meet je accu ook even door. 12.6/12.7 volt volledig opgeladen en in rust heeft ie wel nodig, zeker als je even wilt kunnen doorstarten
3) Als je vonk en voldoende spanning hebt, dan kan het nog lucht of brandstof zijn. Dus controleer toevoer van de brandstof
4) speel ook nog eens met je choke tijdens het starten.
5) -- misschien mee moeten beginnen --. Probeer even te starten met ingeklapte standaard, en koppeling ingetrokken. (Even terug naar de basis en proberen de andere start onderbrekers uit te sluiten)

Ik neem aan dat hij verder rijdend is weg gezet en er niets meer is aangepast anders dan die 2 bougies vervangen ?

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

20 sept 2016 22:07 #6 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Transalp 600 '95 start niet

- het kan zijn dat het enige tijd duurt voordat hij wakker wordt als gevolg van een lege carburateur en derhalve gebrek aan brandstof.

En omdat je benzine kraan op vacuum werkt lopen de carburateurs niet vanzelf vol als je de kraan open draait.
Dan moet je echt even doorstarten of tijdelijk vacuum op het dunne slangetje van je benzinekraan zetten.

Groet, Jan

22 sept 2016 10:14 #7 door Utrechtse Alp
Beantwoord door Utrechtse Alp in topic Transalp 600 '95 start niet
Was begonnen met de andere twee bougies ook even te vervangen, maar die rechtsachter is in het blok gevallen maar krijg hem nu niet meer te pakken met mijn bougiesleutel, om hem er ook in te kunnen draaien. Ga eerst dat even proberen te fixen en hopelijk helpt dat eventueel met wat nieuwe benzine erbij al.

22 sept 2016 11:50 #8 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 600 '95 start niet

... maar die rechtsachter is in het blok gevallen maar krijg hem nu niet meer te pakken met mijn bougiesleutel, om hem er ook in te kunnen draaien....

Bekend probleem....
- mosterd na de maaltijd tip - : Zet de bougie vast in een rubber slangetje en zoek zo het gat en draai zo handmatig de bougie erin. Pas daarna vast zetten met de bougie sleutel. Op die manier voorkom je ook het scheef indraaien van de bougie zelf.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

22 sept 2016 13:16 #9 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 600 '95 start niet
bij mij kawasaki  toen die stond ook veel buiten voor dat  ik hem kocht  omdat die op de jiffy stand stond .

kon het regen water in de bougie gaten stromen onder  de rubberen afdek doppen door later bleek dat daarvan stonden 3 bougie onder volledig onder water  stonden  >:(kijk dan wil die niet ook starten  ;)

hoe bij de transalp is das even afwachten  :))

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.068 seconden