Transalp 600 hoog verbruik

24 sept 2016 00:15 #1 door tvtijgertje
Transalp 600 hoog verbruik werd gestart door tvtijgertje
Ik heb het idee dat het verbruik van mijn transalp 600 aan de hoge kant qua verbruik zit als ik andere en dit forum er op na lees.

Heb 14L getankt en daarmee heb ik net geen 150 km gereden (traject zat een beetje van alles in ook een groot stuk snelweg circa 60 km). Van Hasselt (Be) naar Eindhoven en terug.

Ik haal dus 1:10,5 of 9,5L/100km. Voor ik hem op reserve moest zetten knalde de uitlaat ook.

Is dit normaal of moet ik hem best toch eens binnen doen? Of wat kan het probleem zijn?
Gaat over een transalp 600 (1996) met 44 000 km op de teller, pas olie, oliefilter en luchtfilter vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 01:08 #2 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Transalp 600 hoog verbruik
Dat is een hoog verbruik. Ik rijd tegenwoordig 1 op 20 gemiddeld, en rijd dan veel snelweg, gem. 100 km/u.

Wat is jouw rijstijl? Trek je lang door, rijdt je veel boven de 120 km/u, etc.? Ik heb zelf ook een tijd lang veel 130 á 140 gereden en een redelijk sportieve rijstijl er op nagehouden, waardoor ik soms maar 1 op 17 reed, en dat vond ik al weinig.

Ik weet niet of je benzinetoevoer misschien te hoog staat ingesteld. Aan de linker zijkant van je motor zit onder de benzinetank een klein zwart dopje/knopje waar je dat mee kunt bijstellen.

Wellicht een permanent openstaande choke?

Verder weten de andere forumleden waarschijnlijk nog wel meer mogelijk redenen :)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 09:43 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 hoog verbruik
Echt veel te hoog.
Gemiddelde verbruik bij normaal rijgedrag ( wat dat dan ook moge zijn ) is tussen 1:17 en 1:20.
Het zou inderdaad kunnen dat de choke open blijft staan maar daardoor zou de motor ook gaan smoren.
Lijkt me niet echt voor de hand liggend.

Maar denk ook aan lekkage, of een benzinekraan die niet afsluit bij het stoppen van de motor.
Vaak loopt de benzine dan via het luchtfilter weg.
Maar dat zou je moeten ruiken/zien.
Ook verharding van de rubbers waarmee de carb aan het blok zit kan een oorzaak zijn, net zoals een hangende gasnaald

Maar is dit verbruik constant zo geweest, of kortgeleden opgetreden.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 10:07 #4 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ik rij sportief, maar nu ook niet dat ik hem na ieder rood licht vol opendraai. Heb het idee dat het erger geworden is het afgelopen jaar.

2,5 jaar geleden zijn de kleppen gesteld en 3 weken geleden heb ik zelf een klein onderhoud gedaan (olie, oliefilter en luchtfilter).
Idle speed staat op 1300 toeren maar is wel moeilijk af te regelen. Choke staat gewoon af.

Dus welke dingen kan ik best eerst checken voor ik hem naar een garage doe?
* luchtfilter nat?
* lek benzine kraan?
* carburators ?

Bedankt, zou mij als student toch weer wat minder kosten op te rijden :)

ps: Ik kan wel wat sleutelen en heb een werkplaats handboek maar ben nog geen specialist

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 10:45 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ik mis in je onderhoud nog de bougies vervangen
Kleppen gewoon controleren na 2,5 jr en ? ? ?  km ?

Als je regelmatig rijdt, zouden carbs (vervuiling) eigenlijk niet aan de orde zijn mits je gewoon reguliere en nette brandstof getankt hebt.

Wat bedoel je met 'idle speed is moeilijk af te stellen' ?
Loopt hij niet regelmatig stationair ? --> Check dan echt je choke plunjers !!

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 11:22 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 hoog verbruik
De choke hendel op je stuur staat misschien wel terug in de ''uit'' positie, maar de kabel loopt vlak voor je carburateurs door een stalen bochtstukje en daar wil het nog wel eens gaan oxideren.
Ook de choke punjer zelf en het veertje zijn staal dus het komt voor dat de plunjers in de carbs vast rotten of het veertje simpelweg vergaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 23:26 #7 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ok alles van de choke zal ik dan ook eens nakijken.

Hij heeft wel lang tijd stil gestaan van november tot mei. Dus misschien toch iets aan de carburators ? Is dit makkelijk zelf te checken/verhelpen ?

Ik heb ook wel het gevoel dat hij niet makkelijk omlaag gaat in zijn toeren, duurt altijd wel een 3 tal seconden voor hij op zijn idle speed zit. Als ik 120 rij zit ik ook tussen de 5 a 6000 toeren in zijn 5de, maar dit lijkt me normaal, toch ?

Bougies zijn ook 2,5 jaar geleden vervangen en vorige maand nog eens proper gemaakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2016 23:47 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 hoog verbruik

niet makkelijk omlaag gaat in zijn toeren

Duid op een lekkende membraam.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2016 00:39 - 25 sept 2016 10:01 #9 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
@oldtimer: Kan jij mij daar even wat meer uitleg over geven. Welk membraan ?

Kan dit de verklaring zijn voor de probleempjes die ik heb?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2016 10:20 - 25 sept 2016 10:38 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Transalp 600 hoog verbruik
Een van de membramen die in de carburateur zelf zitten.
Hierbij op de foto.
Wanneer er een scheurtje ( of meerdere)  in het rubber gedeelte zit dan werkt hij niet naar behoren.
Een andere oorzaak kan zijn dat het rubber wel intact is, maar er wat aanslag of vuil in de schacht zit waar hij in op en neer gaat.
Wanneer de schuif dan weerstand ondervind, zeg maar blijft hangen, krijg je het effect van langzaam toeren verlaging.

Ik zou in elk geval bij de carburateur beginnen. Ultrasoon reinigen kan nooit kwaad.




PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2016 11:27 #11 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
En wat kan ik makkelijk zelf doen om kosten te besparen? Dat ultrasoon reinigen zal ik denk ik niet thuis kunnen doen  ??? :P Maar misschien kan ik wel al wat voorbereidend werk doen. Zijn vooral de werkuren die duur zijn bij een garage hé.

Dus vuile carburators of hun verduurde membraan lijkt inderdaad een aannemelijk oorzaak van mijn problemen.

Bedankt Oldtimer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2016 18:43 #12 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ik zou om te beginnen eens naast de motor gaan zitten en met uitgeschakelde motor de gashendel bedienen. Je ziet dan e.e.a. bewegen bij je carburateur. Daar zit een veer, die ervoor zorgt dat je gasklep snel sluit, als jij de gashendel loslaat.

Als je gaskabel stroef loopt, sluit de gasklep langzaam en gaat je toerental ook maar langzaam naar beneden.

Daarnaast, zoals eerder genoemd, choke checken. Het uitbouwen van je carburateur en checken van membranen is best een k-klusje. Het inbouwen is ook een k-klusje.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 13:48 #13 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 600 hoog verbruik
semi ultrasoon dat zou zou nog kunnen  ;D ;D

je heb niet veel nodig kalkreiniger  delta schuurmachine bakje en tijd  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 13:48 #14 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Transalp 600 hoog verbruik
En nog wat  ;D ooohhh en een tanden ragertje voor de gaten
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 17:12 #15 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Amai dat is inderdaad wel een verschil  :o

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 20:53 #16 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik
Mijn Transalp verbruikt helaas ook nog steeds 1 op 14.
Ik snap er echt de ballen van. En de moed begint me in de schoenen te zinken.

De motor is nu al drie keer bij Rob geweest. En we hebben het nodige geprobeerd.

* kleppen gesteld
* olie + filter vervangen
* nieuwe iridium bougies
* carburateurs gesynchroniseerd
* plunjers nagekeken
* idle afgesteld
* lucht filter vervangen
* carburateur reiniger gebruikt
* carburateurs nagekeken (gasnaald & membraam)
* koelvloeistof nagekeken
* pilot screw (lucht/brandstof) afgesteld

Maar dit heeft allemaal niks geholpen. Dus waar kan het nog aan liggen
Elektrisch bv, CDI's vervangen of andere kabelboom?
Andere gasnaalden of http://www.mlmparts.com/nl/carburatie-kit-b130ff-voor-honda-xl-600-v-transalp-1994.html ?
Tandwieloverbrenging veranderen?
Wie helpt mij?! De gouden tip krijgt van mij een taart  ;D

Verder verkeerd de motor in absolute nieuwstaat met slechts 18k km op de teller.
Ik had overigens hier: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8563.msg139317#msg139317 ook al het een en ander gepost.

Ik weeg 80 kilo en ben 1,90m lang.
Ik rij normaal 50% woon-werk verkeer in de stad. Waarbij ik 50-80 km/u rij.
30% cruise ik lekker door Waterland waarbij ik 70-100 km/u rij
En tot slot 20% snelweg waar ik 100-130 km/u rij
Ik schakel tussen de 3k en 5k toeren. En kom eigenlijk niet boven de 5,5k toeren uit

Nu rijd ik wel redelijk sportief. Maar zelfs als ik als een oud omatje rijd (dit heb ik afgelopen week getest), dat zelfs auto's je inhalen bij het optrekken, veranderd het verbruik niet.
Gek genoeg schiet het verbruik er een keer boven uit met 1 op 16 . Dit was tijdens een retourtje Vlieland. Met een afgeladen motor en een gemiddelde snelheid van 130+ km/u met tegenwind van 60 km/u.. Snap jij het, snap ik het?

Ik ben er wel een beetje klaar mee. Had vandaag bijna op een BWM geboden..  :o


Honda Transalp XL600V (PD06) '95
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 21:24 #17 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp 600 hoog verbruik
werkt je kilometerteller wel goed? maw deel je de juiste kilometers door de juiste liters om tot je vast gestelde verbruik te komen? je hebt het over 1op 14 en 1op16, als ik mijn verbruik uitreken kom ik nooit aan van die mooie ronde getallen, dus hoe nauwkeurig meet je eigenlijk?

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 22:09 #18 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Dat is inderdaad ook geen slechte opmerking. Gebeurt het soms dat de dagteller minder km's aangeeft dan er daadwerkelijk gemaakt zijn, door een technisch probleem aan de dagteller ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 sept 2016 22:48 #19 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp 600 hoog verbruik
je zou het eens kunnen controleren met een gps, navigatie of een track appje op een smartphone. misschien draait je tellerkabel zwaar of is het worm wieltje bij je voorwiel verrot

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2016 09:16 - 29 sept 2016 09:20 #20 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik
M'n tank moet standaard over naar reserve na 150 - 200 km. Dus dan kom ik ongeveer op het zelfde verbruik uit.
Ik tank altijd af op hele liters, dus ik denk dat daar de ronde getallen vandaan komen.

Maar ik zal eens een GPS apje uitproberen.
Ik merk wel dat de snelheid die de km/u teller aangeeft niet helemaal klopt. Die ligt zo'n 5 -7 km/u lager dan dat ik daadwerkelijk rijd.

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden