Transalp 600 hoog verbruik

29 sept 2016 09:29 #21 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp 600 hoog verbruik

Ik tank altijd af op hele liters, dus ik denk vandaar de de ronde getallen.


Ik tank altijd nokkievol (op het laatst haast druppel voor druppel, lucht eruit via het onluchtingsgaatje en weer wat erbij etc.). En dan ga ik bij 230 - 240 op reserve. Dagteller op 0 en gaan tot de volgende tankbeurt. Ik kom dan uit op ongeveer 1 op 18 bij een niet al te rustige rijstijl en deels snelweg.


2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2016 11:47 #22 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Zo'n verbruik wil ik ook wel Voorstad  :angel:

5 a 7 km minder op je kilometer teller is normaal, is bij alle voertuigen zo. Dit om niet geflitst te worden als je net 51 ipv 50 km/u rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2016 12:40 #23 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp 600 hoog verbruik

Mijn Transalp verbruikt helaas ook nog steeds 1 op 14.
Ik snap er echt de ballen van. En de moed begint me in de schoenen te zinken.
De motor is nu al drie keer bij Rob geweest. En we hebben het nodige geprobeerd.


Ik heb ooit ook zo'n gevalletje gehad. Het laatste redmiddel was: vervangen van de carbs. Toen was het probleem verholpen. Misschien kun je een setje carbs van iemand lenen?

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2016 21:31 #24 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 hoog verbruik

Zo'n verbruik wil ik ook wel Voorstad  :angel:

5 a 7 km minder op je kilometer teller is normaal, is bij alle voertuigen zo. Dit om niet geflitst te worden als je net 51 ipv 50 km/u rijdt.


Uh... nee?
5-10 km/h méér op je teller dan je daadwerkelijk rijdt is normaal. Op de teller 50 rijden, betekent dat je dan daadwerkelijk ~45km/h rijdt.

Zenfox beschrijft het juist andersom: daadwerkelijk snéller rijden dan de teller aangeeft. Dat betekent ook dat je daadwerkelijk méér kilometers aflegd dan de dagteller aangeeft, dus daadwerkelijk méér kilometers rijdt op de hoeveelheid gemeten brandstof (= beter verbruik).


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2016 13:02 #25 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik

Ik heb ooit ook zo'n gevalletje gehad. Het laatste redmiddel was: vervangen van de carbs. Toen was het probleem verholpen. Misschien kun je een setje carbs van iemand lenen?


Ja, daar zit ik dus ook aan te denken. Via het forum worden er carbs aangeboden van rond de 50,- dus dat is het geld niet.
Maar ik twijfel toch ook een beetje tussen nieuwe/andere gasnaalden. Zoals een dyonojet stage 1 kit.

Uh... nee?
5-10 km/h méér op je teller dan je daadwerkelijk rijdt is normaal. Op de teller 50 rijden, betekent dat je dan daadwerkelijk ~45km/h rijdt.

Zenfox beschrijft het juist andersom: daadwerkelijk snéller rijden dan de teller aangeeft. Dat betekent ook dat je daadwerkelijk méér kilometers aflegd dan de dagteller aangeeft, dus daadwerkelijk méér kilometers rijdt op de hoeveelheid gemeten brandstof (= beter verbruik).


Ik heb het nog even gecheckt en het valt mee. De teller geeft 40 km/u aan, en GPS 37 km/u

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2016 14:34 #26 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 hoog verbruik
Maar is die afwijking lineair? Volgens mij niet.

Het vervangen van een setje carburateurs, in termen van slijtage delen, zal hem zitten in de gasnaalden en -buizen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2016 15:07 #27 door kees
Beantwoord door kees in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ja alleen daar kan het zitten.

Dan klopt het ook dat bij die ene rit het verbruik redelijk was, namelijk rond 1:16. Met zware bepakking, tegenwind en redelijke snelheid moet je gas bij geven en dan draait de motor op de hoofdsproeier en niet meer op de gasnaald/buis.

Het meeste rijdt je toch altijd op de gasnaald/buis. Die dingen verslijten (worden ruimer) en laten daardoor meer brandstof door dan nodig in het gebied tot 3/4 gas.


Dus ja, je brommert kán zuipen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 sept 2016 17:53 #28 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Transalp 600 hoog verbruik

De motor is nu al drie keer bij Rob geweest. En we hebben het nodige geprobeerd.


Je hebt al veel gecheckt, het enige wat ik nog mis:
- niveau in de vlotterkamers controleren/afstellen
- vlotters controleren op lekkage

Ik ben wel heel benieuwd naar de oplossing van dit probleem!

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2016 16:35 - 01 okt 2016 16:38 #29 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 hoog verbruik

Ik heb het nog even gecheckt en het valt mee. De teller geeft 40 km/u aan, en GPS 37 km/u


Dat is normaal. Maarehm, dat is niet wat je eerder schreef:

Ik merk wel dat de snelheid die de km/u teller aangeeft niet helemaal klopt. Die ligt zo'n 5 -7 km/u lager dan dat ik daadwerkelijk rijd.


Je teller geeft dus niet lager aan. Je teller geeft hoger aan dan je daadwerkelijk rijdt. Kortom, je daadwerkelijke verbruik is nog slechter dan je nu berekent.

Je hebt al veel gecheckt, het enige wat ik nog mis:
- niveau in de vlotterkamers controleren/afstellen
- vlotters controleren op lekkage


Wat ik ook nog niet ben tegengekomen:

- hangende remklauw of trommel. Ook nie goed voor je verbruik.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2016 20:52 #30 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Transalp 600 hoog verbruik
wat te denken om te beginnen met  het checken van de banden spanning

kan zomaar 25 % verbruik schillen,

dus voorband min 2 bar en achter 2.25 bar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 okt 2016 23:36 #31 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Ja die kleine dingetjes kunnen inderdaad ook voor een hoger verbruik zorgen. Maar gecheckt en zowel bandenspanning als remmen zijn ok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2016 21:32 #32 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 hoog verbruik

Ja die kleine dingetjes kunnen inderdaad ook voor een hoger verbruik zorgen. Maar gecheckt en zowel bandenspanning als remmen zijn ok.


Rij naar Waffie in Sprundel (MSD Motorbandenservice) en laat je carburateur inspecteren en reinigen.
Laat ook naar de choke plunjers kijken.

Bij Waffie kan je voordelig (onder begeleiding) zelf sleutelen voor een laag tarief.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 12:04 #33 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik
Thanks voor de reacties en het meedenken! ;D

Dat is normaal. Maarehm, dat is niet wat je eerder schreef:

Wat ik ook nog niet ben tegengekomen:

- hangende remklauw of trommel. Ook nie goed voor je verbruik.


Jaa goeie, maar die loopt niet aan. Ben ik vergeten te melden

Je hebt al veel gecheckt, het enige wat ik nog mis:
- niveau in de vlotterkamers controleren/afstellen
- vlotters controleren op lekkage

Ik ben wel heel benieuwd naar de oplossing van dit probleem!


Ik ook, haha :)
Maar dit is misschien nog een optie. De carbs zijn wel gecontroleerd, maar volgens mij niet de vlotters.

wat te denken om te beginnen met  het checken van de banden spanning

kan zomaar 25 % verbruik schillen,

dus voorband min 2 bar en achter 2.25 bar


Elke twee weken op zondag controleer ik de bandenspanning  :))
Dus dat is het ook niet

Rij naar Waffie in Sprundel (MSD Motorbandenservice) en laat je carburateur inspecteren en reinigen.
Laat ook naar de choke plunjers kijken.

Bij Waffie kan je voordelig (onder begeleiding) zelf sleutelen voor een laag tarief.


Dit is al gebeurd bij Rob. Carbs zijn brand schoon.



+ Rob had het zelf ook nog over dat het misschien elektrisch kan zijn, en dat het bv aan de kabelboom kan ligggen.
Wat zijn jullie meningen daarover?

+ En wat zijn jullie meningen over een Dynjet stage 1 kit? http://www.mlmparts.com/nl/carburatie-kit-b130ff.html
Of kan ik beter gewoon beter de hele carb vervangen?



Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 12:09 #34 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 hoog verbruik
Het verbruik gaat niet omhoog van een elektrisch probleem.

De aanvoer van brandstof word geregeld door drukverschillen en daar komt de elektronica niet tussen. De verbranding uiteraard wel maar het enige wat daarin mis kan gaan is onvolledige of geen verbranding. Dit resulteerd in minder vermogen, slechte rij eigenschappen maar daardoor verbruikt je motor niet opeens meer brandstof.

Tenzij je om een bepaalde snelheid te kunnen halen volgas moet geven, hoger in toerne gaat rijden ofzo. Maar dat is niet cht van toepassing heb ik het idee?

Dat is wat ik er zo over denk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 12:27 #35 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik

Het verbruik gaat niet omhoog van een elektrisch probleem.

De aanvoer van brandstof word geregeld door drukverschillen en daar komt de elektronica niet tussen. De verbranding uiteraard wel maar het enige wat daarin mis kan gaan is onvolledige of geen verbranding. Dit resulteerd in minder vermogen, slechte rij eigenschappen maar daardoor verbruikt je motor niet opeens meer brandstof.

Tenzij je om een bepaalde snelheid te kunnen halen volgas moet geven, hoger in toerne gaat rijden ofzo. Maar dat is niet cht van toepassing heb ik het idee?

Dat is wat ik er zo over denk.


Heldere uitleg, dank! :)

En nee is niet echt van toepassing. Het vermogen is prima en toerental schiet eigenlijk alleen omhoog als ik vol gas geef in een te hoge versnelling. Of andersom en niet doorschakel omhoog. Maar dan zit ik nog steeds maar tegen de 7k rpm aan

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 13:24 #36 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Transalp 600 hoog verbruik

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 14:41 #37 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Transalp 600 hoog verbruik
Toerental schiet omhoog zonder dat de motor versneld/optrekt? Dot gas geven terwijl je in een te hoge versnelling rijd en je toerental schiet wild omhoog duud op een versleten koppeling. Dat kan evt wel samenhangen met overmatig brandstof verbruik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2016 20:50 - 04 okt 2016 21:22 #38 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Transalp 600 hoog verbruik

Dit is al gebeurd bij Rob. Carbs zijn brand schoon.


Die reactie van naar Waffie rijden is bedoeld voor m1ch1el. Hij heeft dit topic geopend.
Je zou haast denken dat iemand als "een sluwe vos" dit topic probeert te kapen  ::)

Even serieus: maak even een eigen topic aan. Dat voorkomt dat alles door elkaar gaat...

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 okt 2016 01:49 #39 door tvtijgertje
Beantwoord door tvtijgertje in topic Transalp 600 hoog verbruik
Mag hoor, zitten met hetzelfde probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2016 18:39 #40 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic Transalp 600 hoog verbruik
Hoera! Het probleem is zo goed als verholpen.

Ik heb de carbs ultrasoon laten reinigen bij Rob, waarbij ook de pakking is vervangen.
De carbs oogde niet heel vies. En op aanbeveling van Rob zijn ook gelijk de inlaat rubbers vervangen. 

Ik zit nu op 1/16 en 1/18. Het schommelt nog wat, maar dat komt waarschijnlijk door het rijden in de bergen.
Wat nogal sportief gaat en voor een groot deel met bagage. Ben heel benieuwd wat woon-werkverkeer gaat doen voor het verbruik.

Wel kreeg ik de opmerking van andere motorrijders, dat mijn uitlaat gas nogal stonk naar benzine.
En dat er veel roet op de uitlaat zit. En dit zou duiden om slechte verbranding/ontsteking.
Dus daar moet ik nog eens naar kijken.

Groet,

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.090 seconden