olielekkage O.o TA650

29 sept 2016 07:57 #1 door DGrobecker
olielekkage O.o TA650 werd gestart door DGrobecker
Hi allemaal,

ik merk het al een tijdje en het is niet heel schokkend, maar mijn oersterke transalp 650 uit 2003 lekt olie aan dr linker zijde. Zoals ik zei is het niet heel veel maar toch liggen er dagelijks zo'n 3 tot 6 nieuwe druppels op de vaste parkeerplekken (garage en voor kantoor). De bevestigingspunten van de middenbok en de jiffy zitten helemaal onder de vettigheid(olie?).

Hebben jullie enig idee waar dit vandaan kan komen of waar ik moet beginnen? Ik ben best in staat om wat dingen zelf te doen maar het diagnosticeren kan ik niet. Ik hoor graag van jullie

'03 Honda Transalp XL650v

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2016 08:40 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic olielekkage O.o TA650
Eerste wat me te binnen schiet is dat je oliefilter niet helemaal goed vastzit en dus wat lekt. Maar het beste dat je kunt doen:blok ontvetten en een klein stukje rijden, dan moet je kunnen zien waar de olie vandaan komt.

29 sept 2016 08:47 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic olielekkage O.o TA650
het eerste wat mij te binnen schiet is dat het geen olie lekkage is maar overtollig kettingvet. dus voortandwielkapje er afhalen en de boel eens schoonmaken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

29 sept 2016 09:30 #4 door DGrobecker
Beantwoord door DGrobecker in topic olielekkage O.o TA650

Eerste wat me te binnen schiet is dat je oliefilter niet helemaal goed vastzit en dus wat lekt. Maar het beste dat je kunt doen:blok ontvetten en een klein stukje rijden, dan moet je kunnen zien waar de olie vandaan komt.

die ga ik proberen Pim, dank je wel (beetje obvious :o had ik al even kunnen doen natuurlijk)

het eerste wat mij te binnen schiet is dat het geen olie lekkage is maar overtollig kettingvet. dus voortandwielkapje er afhalen en de boel eens schoonmaken.

dat zou het ook nog eens kunnen zijn, het oliefilter ziet er ook best vettig uit. Ik heb een scottoiler erop zitten (had ik me ook bedacht een paar weken geleden maar niks mee gedaan)vond het niet erg), nu liggen de druppels recht onder het oliefilter dus dacht: dat zal er niks mee te maken hebben.) Denk je dat dat elke dag aan zou houden?

iig vast bedankt voor de tips  :)) i'll keep you posted

ga in mn pauze straks is even kijken.

29 sept 2016 09:43 #5 door PimW
Ja, lekken bij het filter zal blijven aanhouden.

17 nov 2016 19:50 #6 door DGrobecker
Beantwoord door DGrobecker in topic olielekkage O.o TA650
ik ga toch maar snel de oliefilter vervangen. Ik denk dat het lekkende motorolie was die ik eerder vond. Vandaag stond ik bijna zonder olie  :-\ 

iemand een adresje waar ik snel en 'relatief' goedkoop (heb net een nieuw huisje dus geldkraan is dichtgedraaid) een oliefilter en olie vandaan kan halen. Ik woon in regio Gorinchem en ben morgen in Rotterdam.

Heeft iemand hier al eens een how-to'tje gemaakt? Heb de Haynes niet.

17 nov 2016 19:58 #7 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic olielekkage O.o TA650
Je woont in sleeuwijk ?  Neem ff contact op met Ad (sprundel).
( msd-motorbandenservice.nl/ )

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

17 nov 2016 20:04 #8 door PimW
Het zijn veel voorkomende filters, die heeft elke motorzaak wel liggen voor een euro of 9, vraag er meteen een afdichtingsring bij (12 of 14mm, ik vergeet dat altijd maar ik dacht 14).

Maar heb je al vastgesteld waar de lekkage vandaan komt? Is het niet gewoon een kwestie van filter aandraaien of wat minder vet kettingsmeren? Als de olie/vet zich ophoopt zal het zo zijn weg wel vinden en dat kan best via het filter gaan.

Het kan ook zijn dat de afdichtingsring van de olie aftap plug niet vervangen is en nu iets lekt... Olie loopt dan misschien via de carterbescherming naar achter.

Schoonmaken en testrijden is het beste. En sowieso olie in de gaten houden, maar als het slechts een paar druppen zijn is dit misschien een indicatie dat je dat ff wat vaker moet doen.

17 nov 2016 20:38 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic olielekkage O.o TA650
14mm

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden