testrit

26 okt 2016 22:22 #1 door Eric van Heck
testrit werd gestart door Eric van Heck
Hallo Transalpers,

Vrijdag ga ik een 650 bekijken en waarschijnlijk testrijden. Natuurlijk heb ik de lijsten met tips doorgenomen / van buiten geleerd. Ik ben redelijk technisch, maar helaas heb ik nog niet zoveel motor-ervaring dat ik alle genoemde onderdelen kan vinden, laat staan beoordelen op kwaliteit. Maar goed, no guts no glory.....
Uiteraard verwacht je voorbeeldig weggedrag, geen trillingen ed. Maar een van de tips heeft me aan het denken gezet: hoe beoordeel je  dat de motor "uit zichzelf" rechtdoor moet rijden. Stuur (voorzichtig) loslaten? Maar dan valt het gas terug en rem je krachtig op de motor. Toch? Versnelling in neutraal?? Bij welke snelheid doe je dit het best??

Ander punt dat me bezig houdt: hoe hoor je of beide cilinders werken? Of: wat hoor je als één cilinder niet meedoet?

Dank voor jullie tips,

Eric - nog nieuw hier - van Heck

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 okt 2016 23:21 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic testrit
Welkom!

Rechtuit rijden idd voorzichtig met losse handen. Zorg dat je in een hoge versnelling rijdt (dus lage toeren) dan remt hij niet zo op de motor. Bv 50kmh in 4 en 70-80 in 5e versnelling.

Voor wat betreft lopen op 1 cilinder, luister op youtube naar wat Alpjes, dan herken je het snel als iets niet klopt.

Succes en houd ons op de hoogte! :-)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2016 18:07 #3 door Floris
Beantwoord door Floris in topic testrit

Ander punt dat me bezig houdt: hoe hoor je of beide cilinders werken? Of: wat hoor je als één cilinder niet meedoet?


Dat merk je meteen: met één cilinder valt er absoluut niet mee te rijden. Ik heb het onlangs meegemaakt en het was me gelijk duidelijk.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2016 19:24 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic testrit
geen paniek

een XL 650 heeft zelden de problemen zoals die wel bij een xl 600v op leeftijd te verwachten zijn

als je alles hebt gelezen aangaande aankoop keuring moet het vast wel gaan goed komen
maar bedenk wel dat ook de xl 650 v al wat jaar mee loopt
gebruikssporen zul je altijd mogen hebben

en niet trillen... no way  het blijft gewoon een klopboor op steriods

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2016 19:36 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic testrit
Als één van de uitlaatbochten koud blijft, dan doet de cilinder het niet :-) Als ze beiden koud zijn dan ben je vergeten de motor aan te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2016 20:39 #6 door Floris
Beantwoord door Floris in topic testrit
Als ik een 2e hands motor ga bekijken/proefrijden dan gebruik ik de app ´Finnink iKenteken´ om informatie op te vragen. Vooral het aantal voorgaande eigenaren en datum overschrijven kenteken vind ik erg interessant. Een motor die al 10 eigenaren heeft gehad en pas een half jaar geleden op naam van de huidige eigenaar is gezet, die laat ik staan.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2016 22:13 #7 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic testrit
Dank voor de tips!
Ik zal mijn handschoenen uit trekken om de bochten te voelen na de rit  >:D

Kenteken check op ovi.rdw. nl geeft 4 eigenaren,  maar hij staat bij een bedrijf, dus de laatste telt niet....
Op de foto's is te zien dat de schijfremmen voor nogal ingesleten zijn, ik ga een schuifmaat meenemen met twee muntjes ;-) Minder dan 4mm is vervangen las ik hier ergens. Kosten ca 100.- per stuk? En blokken, neem ik aan?

Ik vind het heel spannend  :P
Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2016 22:56 #8 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic testrit
Kort verslag van de testrit (je)
Eerste indruk van de motor: best heel goed! Afgezien van een missende spaak, een deukje in de tank, een los bagagerek zag ik geen gebreken. Bandjes: mwaa, kan nog even...
Motor starten lukte (net) niet met de eigen accu, er moest hulp bij komen. Wat een geluid! Lekker diepe tevreden roffel....
Rijden: in de eerste instantie oké. Stuur los was geen probleem. Later op asfalt bij 55km/u een rare trilling. Hmmm.
Op de snelweg veel wind om mijn kop; heb mijn oordoppen nog niet binnen  :( Op de oprit wel lekker kunnen doortrekken; power genoeg voor mij  >:D

Bij terugkomst was ik toch niet overtuigd van de zithouding en die rare trilling. Thuis realiseerde ik me dat ik in mijn onervarenheid mogelijk te veel kleding aan had waardoor mijn nieuwe broek te strak zat in de knieën. Of moet ik op een Africa Twin met mijn relatief lange benen? Ik ben maar gemiddeld lang met 1.83m.

Misschien moet ik ook nog maar eens een andere proefrijden...

Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2016 23:50 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic testrit
je meort zeker meerdere gaan proefen

en met respect ook de CB 500 X proberen

zelfs ik was verrast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2016 14:04 #10 door M_Duiker
Beantwoord door M_Duiker in topic testrit

Kort verslag van de testrit (je)
Eerste indruk van de motor: best heel goed! Afgezien van een missende spaak, een deukje in de tank, een los bagagerek zag ik geen gebreken. Bandjes: mwaa, kan nog even...
Motor starten lukte (net) niet met de eigen accu, er moest hulp bij komen. Wat een geluid! Lekker diepe tevreden roffel....
Rijden: in de eerste instantie oké. Stuur los was geen probleem. Later op asfalt bij 55km/u een rare trilling. Hmmm.
Op de snelweg veel wind om mijn kop; heb mijn oordoppen nog niet binnen  :( Op de oprit wel lekker kunnen doortrekken; power genoeg voor mij  >:D

Bij terugkomst was ik toch niet overtuigd van de zithouding en die rare trilling. Thuis realiseerde ik me dat ik in mijn onervarenheid mogelijk te veel kleding aan had waardoor mijn nieuwe broek te strak zat in de knieën. Of moet ik op een Africa Twin met mijn relatief lange benen? Ik ben maar gemiddeld lang met 1.83m.

Misschien moet ik ook nog maar eens een andere proefrijden...

Eric


kijk anders voor een 700? Die rijd heerlijk ook voor mensen van lengte.. ben zelf 1.88

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2016 16:23 #11 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic testrit
Bedankt voor de tip, maar het is te laat: ik heb inmiddels al een TA650 gekocht. Helemaal tevreden. Met wat minder dikke kleren onder miin motorpak zat het al een stuk comfortabeler  ;) Ook bleek mijn broek met klittenband wat losser om mijn kuit te kunnen, wat ook veel scheelde. Gewoon uitproberen, en ontdekken wat het beste werkt. Ik ben er wel achter dat moderne pakken beter / warmer zijn dan 28 jaar geleden :P
Eric

Transalp XL650V-6 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden