wat moet ik echt op me Alp hebben?

14 nov 2016 20:26 #21 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Als je valt, en je probeert met je voet aan de grond de motor tegen te houden, blijft je voet haperen aan de grond terwijl de motor nog verder beweegt tot over je voet: die scherpe hoek van de Alukoffer snijdt als een mes in je onderbeen.

ride-on2013.blogspot.be/2013/11/20-oktob...l.html?view=magazine

Ook ik ben vorig jaar gevallen in een pothole in een tunnel: veel pijn maar niets gebroken( Plastic-Givi-koffer)

Stevige laarzen en voeten op pedaal houden is de boodschap, maar ja, dat vergeet je soms wel eens...

dank u ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 20:29 #22 door xrvtuur
maar zoals Pim zegt, er valt voor alle varianten wel wat te zeggen, en het internet staat er dan ook vol mee. maar iemand die hier aanschaf overweegt kunnen we wel een beetje op weg helpen met ideeen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

14 nov 2016 20:54 #23 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
....inderdaad, een wijs man die Pim.

:)

19 nov 2016 12:19 #24 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
iemand ervaring met tassen a la dit:
www.urban-aktive.com/wp-content/uploads/...otorbike-special.jpg

Vind het mooi, maar praktisch moet t ook werken.

En met regen,in/uit pakken, etc..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

19 nov 2016 19:20 - 19 nov 2016 19:26 #25 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Lijken mij Ortlieb tassen toch? Ik heb een setje in gebruik op de Alp  :)
Ze zijn niet supergroot, iets van 20 liter per stuk, dat is in mijn geval niet groot genoeg voor de complete kampeeruitrusting, maar icm een roltas of rackpack achterop kan ik alles wel kwijt voor een weekend weg.

De Ortliebs zijn 100% waterdicht, maar best wel kwetsbaar  :(. Ik heb ze tegen een kofferrek aanhangen en dat schud en schuurt nogal. Een dagje allroad rammelen en ze zijn door. Remedie is om ze goed strak tegen het rek aan te snoeren. Ik doe dat mbv Rok-straps, maar spanbanden zou ook kunnen natuurlijk.

Als alternatief voor de Ortliebs zou je ook naar Kriega tassen kunnen kijken, die hebben een ander ontwerp. Een stevige buitenkant met een (losse) waterdichte liner. Kriega's zijn ook redelijk betaalbaar.

Het voordeel van tassen vind ik dat ze veeeeeeel lichter zijn dan koffers. Ik heb ook een setje alu kisten voor aan datzelfde rek, maar als die vol zitten genereert dat nogal wat beweging in het achterframe  :-\
De koffers zijn daarentegen veel groter en ook makkelijker in te pakken.

Voor onderweg zijn koffers ook wat makkelijker toegankelijk, klep open en je pakt wat je nodig hebt, de tassen moet je eerst los- en open maken, dat vergt wat meer tijd. Ik los dat op door in de zijtassen alleen spullen te stoppen die je pas voor de avond/overnachting nodig hebt. Voor de spullen die je bij de hand wilt houden gebruik ik een tanktasje of klein rugzakje (Camelbak Mule)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

20 nov 2016 17:50 - 21 nov 2016 16:13 #26 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Een fietsbel. Deze kwam af van mijn TA700. Ook mijn volgende motor zal weer een fietsbel hebben.
Bijlagen:

25 nov 2016 09:52 #27 door Blommetje
Halen reizigers de koffers van de motor voor de nacht? Normaal gesproken toer ik met de fiets en haal ik voor de nacht mijn fietstassen eraf en neem die mee de tent in.
Zitten de koffers vast, of neemt men die mee de tent in?

Ik kan mij voorstellen dat een koffer die aan de motor hangt - vol met spullen - heel onhandig is. Dan ben je aan het koken en zoek je je zoutvaatje.. moet je uit de tent naar de motor.
Voordeel van een losse koffer.. je hebt meteen een zitje. Ben soms ook wel behoorlijk klaar met altijd op het natte gras zitten op een plastic zakje..

Ik ga die tassen nog eens bekijken. Dat klinkt wel goed. Losmaken, tent neerspijkeren en tassen erin gooien. Klaar.

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

25 nov 2016 13:07 #28 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
De meeste koffers kun je wel 'op slot' aan het rek bevestigen, óf slechts van binnenuit los te maken van het rek, dus als de deksel op slot zit kunnen ze er ook niet af.

Maar zoals je zelf al zegt heb je met een koffer gelijk een zitplaats én tafeltje en dat werkt best lekker  :)
Ik haal ze er dus af en in de tent. Bij een hotelovernachting gebruik ik binnentassen in de vorm van een grote shopper (AH, Jumbo etc, al naar gelang de kleur past bij je motor  ;D) die mee naar binnen gaat en blijven de koffers aan de motor hangen.

In geval van tassen kun je ook een goed stoeltje, bijv Helinox, aanschaffen, dat zit nóg beter als een koffer  :)

Grtz,
René

25 nov 2016 13:25 #29 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Ik heb de 21brothers (sakwy 30l) gekocht, maar nog niet in de praktijk getest.

[youtube]b2uurhw6siA[/youtube]

Dit concept van dirtsack spreekt me ook wel aan:

[youtube]eNZ4BovEaNo[/youtube]

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

25 nov 2016 18:19 #30 door The Headless Horseman
Die tassen van 21 brothers zien er goed uit zeg  :). Kost dat? Mijn Pools is niet zo best  ;D

De Frogman Dirtbags lijken mij wat onhandig in het gebruik  :-\. Op een tafel lukt dat allemaal nog wel, maar ik denk dat het best lastig is die eenmaal goed gevulde waterdichte zakken in de 'houders' te proppen als het spul aan je motor hangt  :-\

25 nov 2016 18:38 #31 door DPC
Beantwoord door DPC in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Halen reizigers de koffers van de motor voor de nacht? Normaal gesproken toer ik met de fiets en haal ik voor de nacht mijn fietstassen eraf en neem die mee de tent in.
Zitten de koffers vast, of neemt men die mee de tent in?

Ik heb met de Alp nog niet getoerd, met de BMW blijven de koffers altijd zitten. Als de tent staat en ik gesetteld ben zij de koffers leeg. Zie het nut niet om dan ook de koffers binnen in de tent te halen. Dit zijn BMW K touring koffers dus nut als tafeltje of wat ook hebben ze niet echt. Gaan er alleen af met onderhoud of grote schoonmaak.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

25 nov 2016 18:43 - 25 nov 2016 18:46 #32 door PimW
Beantwoord door PimW in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Ik haal mn koffers er niet af, vind het juist makkelijk dat ze op hoogte aan de motor hangen.

Stevige scharnieren aan het deksel, heb je een beetje werkruimte ook. Wij hebben stoeltjes mee op reis, veel beter dan de grond/koffer (moet je namelijk evengoed opstaan als je wat nodig hebt).  8)

Heb onderweg één keer de koffers van de motor gehaald, maar dat was om de motor van een berg te halen.
Later nog een hoop gedoe om die ondingen naar beneden te sjouwen (tent opgezet en gewacht op iemand te paard).  ;D

28 nov 2016 12:27 #33 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Die tassen van 21 brothers zien er goed uit zeg  :). Kost dat? Mijn Pools is niet zo best  ;D

Ik heb deze ook en ben erg tevreden mee. Zijn makkelijk vast en los te maken. En dat is gelijk ook meteen het grootste probleem, als je de motor even wil achterlaten. Ze overleven een behoorlijke stortbui en blijven goed droog van binnen.
Je kunt ze helemaal costumizen naar jou wens. Ik moest wel ruim een maand wachten voordat ze geleverd werden.
En was uiteindelijk 160,- euro kwijt. Waarvan 12,- customize kosten en 23,- euro verzendkosten. Verzendtijd was ongeveer een week.
Je kunt gewoon in het Engels mailen en krijgt dan in gebrekkig Engels antwoord  :))

Honda Transalp XL600V (PD06) '95
Bijlagen:

28 nov 2016 12:58 #34 door The Headless Horseman
Bedankt voor de info Joris  8)

07 jan 2017 15:16 #35 door Blommetje
Ik heb nog geen vakantie gehad met mijn Alp, maar wil dat deze zomer doen. Maar uit interesse, waar koken jullie op? Ik heb een Edelrid benzinebrander, 1 pittertje dus. omdat ik altijd wandel en fiets en gewicht dus erg belangrijk is.
Nu zat ik te denken, altijd berehonger dus misschien kan ik meer meenemen en wat luxer koken. 2 pannetjes meenemen is nu een optie!

Wat doen jullie zoal?

07 jan 2017 18:25 #36 door xrvtuur
Msr whisperlight benzine brander,  ook 1 pit dus, maar wel drie pannetjes bij, dus als je het een beetje handig aanpakt kun je wel meerdere dingen warm krijgen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

07 jan 2017 19:55 #37 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Whisperlite is idd ook mooi. Wij hebben destijds een dragonfly (lijkt er een beetje op, wat meer vermogen) en een Trangia meegehad.

Die laatste is een spiritusbrander en brandt ook eigenlijk wel overal op. Spiritus brandt echter heel mooi schoon en is werkelijk overal te krijgen. Ook handig om vocht in je tank te binden als er water in je benzinetank lekt ;)

Mooie van de trangia is dat de hele set zich moeiteloos laat inpakken tot 1 klein pakketje, zelfs met een klein keteltje erbij. Ik vind het ideaal.

“Never Stop Exploring”

07 jan 2017 20:01 #38 door kees
Beantwoord door kees in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Ik heb al 100 jaar een Whisperlite. Brandt alles, maar op wasbenzine het schoonst.

Maar het gaat om wat je NIET meeneemt, en benzine zit al in je tank  :)

08 jan 2017 13:04 - 08 jan 2017 13:12 #39 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Ik kookte altijd op de coleman feather 442. Heb nu deze besteld, ben benieuwd http://www.dx.com/nl/p/brs-8-multi-functional-oil-gas-stove-90761#.WHIpPr0o8b0 met een verloopje kan hij ook aan een gasflesje (voor wanneer lichtgewicht belangrijk wordt) tis een whisperlite/edelrit variant maar dan goedkoop. Doordat je de fles loshaalt van de brander hoop ik op minder benzinestank in mijn bagage. De fles is evt ook reservebenzine, vooral wanneer je er nog een fles bij besteld.

Bij een brander is mijn ervaring dat hoe verder je pan van de grond, de groter de kans dat de boel omvalt. Ik neem twee pannen mee en een percolator voor de koffie.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

08 jan 2017 13:20 #40 door PimW
Beantwoord door PimW in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Ik heb nu ook al een paar jaar een Coleman feather, super ding en ik kook gewoon op de benzine van mn motor. Dat gaat als de brandweer.
Een electrische aansteker met flexibele hals (zon lange) is wel een pre voor het aansteken.

Heb zelf weinig last gehad van stank, maar ik mis wel een windschermpje. Die ga ik er voor volgend uitstapje wel bijzoeken.

Iets wat ik wel al deed: thuis proberen. Waar je op reis achter komt: je had het in de wind op oneven grond moeten uitproberen ;D

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden