wat moet ik echt op me Alp hebben?

30 okt 2016 17:40 #1 door M_Duiker
wat moet ik echt op me Alp hebben? werd gestart door M_Duiker
sinds midden dit jaar ben ik een trotse eigenaar van een Alpje.
nu ben ik steeds meer aan het uitbreiden..

'k heb al een nieuwe tanktas (SW-Mototech) alleen vraag me af wat zijn echt dingen die er op zouden moeten..
en waar kan ik deze het best vandaan halen?

Koffers zat ik te denken aan GIVI Trekker outback 48L..

Graag Tips van de ervaren rijders die al veel meer hebben gebouwd aan hun Alp.

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 okt 2016 18:08 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
ligt er aan wat ermee wil gaan doen, ik vind een tanktas over het algemeen een onding, zit in de weg met tanken en staan op de stepjes, en ze zijn altijd lek, dus als het regent moet er weer een hoes over of je spullen in een zak. Nuttige accessoires,  betere handkappen, met rondlopende beugel.middenbok, voltmeter. Beter zadel. Valbeugels die niet op de radiateur steunen vast zitten. Excel velgen met rvs spaken.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 nov 2016 14:01 #3 door M_Duiker
Beantwoord door M_Duiker in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

ligt er aan wat ermee wil gaan doen, ik vind een tanktas over het algemeen een onding, zit in de weg met tanken en staan op de stepjes, en ze zijn altijd lek, dus als het regent moet er weer een hoes over of je spullen in een zak. Nuttige accessoires,  betere handkappen, met rondlopende beugel.middenbok, voltmeter. Beter zadel. Valbeugels die niet op de radiateur steunen vast zitten. Excel velgen met rvs spaken.


Ik heb al een Middenbok.. en de tanktas zit op een Beugel rust nauwlijks op de tank..

wil hem veel gaan gebruiken voor lange afstanden/motorvakantie...

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 20:48 #4 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Hoe bouw je een voltmeter in en waarom?
Olietemperatuur misschien nuttig?
Alarmlichten?
Handvatverwarming?
Goede (extra?) verlichting?


In de drie dagen dat mijn motor reed wilde ik een klok, kompas en navi. Navi had ik geregeld. Klok is toch een basisbehoefte!

Zou heel graag tassen/koffers willen aan het kontje, of van die stoere naast de tank (weet niet hoe die heten). Maar dan alleen voor vakanties..


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 21:22 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Hoe bouw je een voltmeter in en waarom?
Gewoon 2 draden naar de accu. Metertje in de grijze kap rond de teller

Waarom !!!
Soms gebeuren er rare dingen in je spanningsregelaar zoals hogere spanning. Die is dan defect geraakt en blaast zo'n beetje alle elektronische dingen zoals CDI en Accu gewoon op.
Om dat te voorkomen en je tijdig te waarschuwen dat de spanning te hoog is gebruik je een voltmetertje.
Dingen kosten geen drol en besparen je een hoop ellende.
Thats why ;D

Olietemperatuur misschien nuttig?


Flauwekul.

Alarmlichten?


Wanneer wil je die gebruiken ?? Bij het filerijden zijn  ze verboden. Behalve als je de laatste bent in de rij.

Handvatverwarming?


Luxe probleem  >:D >:D

Goede (extra?) verlichting?


Mag alleen als solo of bij mist worden gebruikt. Niet als bijverlichting.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 nov 2016 21:53 #6 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?


Koffers zat ik te denken aan GIVI Trekker outback 48L..


Hmmmm, 'k zou nog ff wat langer denken... 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2016 20:53 #7 door M_Duiker
Beantwoord door M_Duiker in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Hmmmm, 'k zou nog ff wat langer denken... 8)


slechte ervaring?

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 13:08 #8 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Dat niet, maar ik denk dat je een paar honderd in je zak kan houden en een beter product kunt vinden (lees: dikkere alu (sterker), isolatie binnen (geen vegen op je bagage), etc. etc.).

Succes met je zoektocht, en mocht je verder nog wat willen weten; ff PB'en.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 13:30 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Ik weet niet of de 700 een modderflap heeft ter bescherming van de achterschokbreker? Zo niet dan zou ik die er wel op maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 19:30 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Dat niet, maar ik denk dat je een paar honderd in je zak kan houden en een beter product kunt vinden (lees: dikkere alu (sterker), isolatie binnen (geen vegen op je bagage), etc. etc.).

Succes met je zoektocht, en mocht je verder nog wat willen weten; ff PB'en.


Eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van die dikke (zware) alu koffers, als je er mee onderuit gaat werkt die koffer als een hefboom die je frame gaat verbuigen, een koffer van dunner materiaal zal eerder indeuken en je frame heel laten, of je onderbeen... Zelf heb ik Caribou koffers, dit zijn koffers van pelicase met een ophangsysteem voor diverse merken kofferrekken, het ophangsysteem is zo gemaakt dat als je onderuit gaat er iets afbreekt in het sluitsysteem en je koffer van het rek afvliegt, zo blijft alles heel, alleen het slot wat afbreekt moet je vervangen, kwartier werk. Ik heb het een keer mee gemaakt en het werkte perfect. Voor mij geen alu potenbrekers meer. En die kunststof pelicases zijn oersterk, licht, en zo waterdicht dat je ze echt kan onderdompelen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 21:36 #11 door M_Duiker
Beantwoord door M_Duiker in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Ik weet niet of de 700 een modderflap heeft ter bescherming van de achterschokbreker? Zo niet dan zou ik die er wel op maken.


deze heb ik al  :)

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 21:37 #12 door M_Duiker
Beantwoord door M_Duiker in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van die dikke (zware) alu koffers, als je er mee onderuit gaat werkt die koffer als een hefboom die je frame gaat verbuigen, een koffer van dunner materiaal zal eerder indeuken en je frame heel laten, of je onderbeen... Zelf heb ik Caribou koffers, dit zijn koffers van pelicase met een ophangsysteem voor diverse merken kofferrekken, het ophangsysteem is zo gemaakt dat als je onderuit gaat er iets afbreekt in het sluitsysteem en je koffer van het rek afvliegt, zo blijft alles heel, alleen het slot wat afbreekt moet je vervangen, kwartier werk. Ik heb het een keer mee gemaakt en het werkte perfect. Voor mij geen alu potenbrekers meer. En die kunststof pelicases zijn oersterk, licht, en zo waterdicht dat je ze echt kan onderdompelen.


Ik heb is even gegoogled... maar kan niet zo snel de Caribou koffers vinden?  Pelicase ken ik wel ;)
bedankt voor deze suggestie!

Wanneer je me tegenkom zwaai dan ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 nov 2016 22:43 #13 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
probeer het hier eens:  cariboucases.com/

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 11:32 - 14 nov 2016 11:36 #14 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Setje valbeugels is toch wel handig. Ik heb de motor al een aantal keer neer moeten leggen. Je kunt er van alles aanhangen, zodat je het gewicht wat verdeelt. En met grote regelmaat worden er fietsen tegen m'n motor aangeplempt.

Maargoed, dat geldt misschien niet voor iedereen :))

Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 12:10 #15 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Voor mij geen alu potenbrekers meer.


Dit heb ik nooit helemaal begrepen; dat (alu) koffers (door hun 'sterkte') je onderbeen laten breken bij een val of schuif.
Probeer me eens uit te leggen? Als leek (lees: niet-valler  ;) ) zou ik denken dat een sterkere koffer juist als een soort valbeugel zal werken bij een val of schuif.
Tja, en of je nu voor afbreken gaat, tijdens een val of schuif, of voor een deuk (al dan niet reparabel), is persoonlijk zou ik zeggen. Ook de kunststof oplossingen zullen er dan beschadigd uitkomen (krassen of scheuren, afhankelijk van de impact natuurlijk), en zullen dan waarschijnlijk ook via je verzekering vervangen of gecompenseerd gaan worden.
De 'hefboom/frame-verbuiging' bij 'sterkere' koffers wordt over het algemeen nogal overdreven. De 2mm koffers waarover ik praat (ik zal geen naam noemen ivm sluiky-sluik), worden regelmatig in zeer zware omstandigheden gebruikt op verschillende type's/merken motoren. Met verschillende sterktes subframe's. Die jongens gaan echt niet na elke val of schuif naar een richtbank. Natuurlijk zal het wel eens voorkomen, maar of de koffers hier dan altijd debet zijn.... ?

Begrijp me niet verkeerd; ieder z'n ding. Alu koffers van <2mm, softe oplossingen of kunststof, be my guest. Sommigen kiezen voor de 'looks', anderen om andere redenen (bijvoorbeeld of je kunt blijven rijden na een val/schuif, al dan niet na een kleine reparatie/uitdeuk sessie onderweg). Zoveel rijders, zoveel oplossingen. Gelukkig maar.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 13:12 #16 door alain
Beantwoord door alain in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?

Dit heb ik nooit helemaal begrepen; dat (alu) koffers (door hun 'sterkte') je onderbeen laten breken bij een val of schuif.
Probeer me eens uit te leggen? Als leek (lees: niet-valler  ;) ) zou ik denken dat een sterkere koffer juist als een soort valbeugel zal werken bij een val of schuif.


Als je valt, en je probeert met je voet aan de grond de motor tegen te houden, blijft je voet haperen aan de grond terwijl de motor nog verder beweegt tot over je voet: die scherpe hoek van de Alukoffer snijdt als een mes in je onderbeen.

ride-on2013.blogspot.be/2013/11/20-oktob...l.html?view=magazine

Ook ik ben vorig jaar gevallen in een pothole in een tunnel: veel pijn maar niets gebroken( Plastic-Givi-koffer)

Stevige laarzen en voeten op pedaal houden is de boodschap, maar ja, dat vergeet je soms wel eens...


XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 14:46 #17 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Tenx, Alain. Ik heb er  nu een beeld bij.....  :o

Vraagje; bleven je GIVI's aan de motor zitten tijdens dit voorval?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 15:07 #18 door alain
Beantwoord door alain in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Die Givikoffers (de allereenvoudigste) bleven perfect zitten en zijn slechts licht geschramd. Het was geen zware val, want ik reed in feite te traag in het donker. Aan hogere snelheid was ik vermoedelijk niet gevallen.
Ik heb altijd een paar snelbinders rond de koffers ter beveiliging.

XL600V (PD06-1994) - iNCa750X DCT (RH09-2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 17:27 #19 door Bugeater
Beantwoord door Bugeater in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Met andere woorden; niet alleen alu-koffers kunnen ongewenste effecten veroorzaken als ze blijven hangen aan het rek tijdens een val/schuif. Ik ga dan uit van de modernere alu-koffers, met schuine kanten en geen veredelde vierkante Chinese olieblikken met haakse hoeken of zoiets.
Zelfs volgepakte soft-luggage oplossingen zullen dit effect hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2016 17:44 #20 door PimW
Beantwoord door PimW in topic wat moet ik echt op me Alp hebben?
Discussie over koffers/bagage komt geen eind aan: ieder heeft zijn eigen zeer specifieke ervaringen en wensen. Elk voordeel komt weer met een nadeel en die moet je voor jezelf afwegen. Het mooie is dat er voor elk type reiziger wel een set te koop is.

Tenzij je blut bent. ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden