Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek

08 dec 2016 17:14 #1 door Sopa
Klein vraagje: Gister een mooie k60 scout band van Rob op de alp gekregen. Heerlijk. Vandaag een stuk gereden en kwam er bij terugkomst thuis achter dat t plaatje van de kettingspanner er niet lekker inzat en er ook niet in wilde. Kan ik de schroefdraad met beleid gewoon een paar meppen geven zodat ie wel terug op z'n plek past of is er een betere manier. Ik heb geen momentsleutel zelf dus de achteras losmaken en goed weer vast zetten zou ik even moeten organiseren.

Bedankt weer

A M S T E R D A M
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 dec 2016 17:56 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Draai gewoon even de 2 moeren achter los en tik hem zachtjes op z'n plek.
Wel even de moeren op dezelfde plek terugzetten.
Als je de achteras aangedraaid laat is dat geen probleem.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

08 dec 2016 18:33 #3 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Hmm, zat er bij vertrek wel goed op.
As was op moment aangehaald..., maar controleer toch nog even of ook de as goed vast zit.

En anders kom je gewoon nog ff langs... fixen we alles nog een keer.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

08 dec 2016 19:02 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Als hij er nu niet meer op kan is de kettingsteller (dat stuk aluminium in je achterbrug) wellicht iets verdraaid, mogelijk met het aandraaien van de achteras gebeurd.

Ik controleer na de eerste paar korte ritjes na het (de)monteren van een wiel altijd of die plaatjes goed zitten. Soms gaat er eentje trillen en moet ik hem ff vastzetten.

08 dec 2016 21:50 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Mja, die dingen. Op een Domi zitten ze ook.

Hij lijkt wat omlaag verdraaid en tegen het pasrandje aan te zitten. Kan gebeuren als bij aandraaien achteras moer de as wat terug schuift. Je hebt er eerder last van als het achterwiel van de grond is (op de middenbok bijv.).

Wat Brommie doet, ook bij zijn AT, is kettingspanners stellen (de lijntjes), achteras moer handvast+1 zetten, achterwiel van achteren op zijn plek schoppen en asmoer dan pas volledig vastzetten.

Ik ben bang dat jouw achteras moer even los moet, spanner op zijn plek frotten (incl. wiel en as dus) en asmoer weer vastzetten.

Kun je ook even om de hoek aan je huisdealer vragen, zou die kosteloos moeten doen denk ik.

Bromz

09 dec 2016 19:10 #6 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Ik heb hem inderdaad even losgehaald. Het wiel stond niet mooi recht meer. Met een betje domme kracht vast gezet. Trek ik hem binnenkort even na met een momentsleutel.

Het aanschaffen van een momentsleutel heeft eeuwige twijfel. Ze zijn altijd OF heel duur en moeten met regelmaat geijkt worden enzo OF ze zijn goedkoop en niet nauwkeurig. Met de brommers was t ook niet echt nodig. Maar nu met de motor vind ik t belangrijker worden...

Bedankt

A M S T E R D A M

10 dec 2016 00:19 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek
Momentsleutel voor je achteras... Tja, goed stevig vast is vast genoeg. Je zet hem eerder vaster dan voorgeschreven zonder momentsleutel dan losser. Een momentsleutel is belangrijker voor die boutjes die je met te veel kracht stukdraaid en dat valt met de achteras wel mee. Wanneer je veel gaat sleutelen dan heeft het wel zin maar anders....

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

19 dec 2016 13:28 #8 door Eric van Heck
Beantwoord door Eric van Heck in topic Kettingspannerplaatje wil niet op z'n plek

Wanneer je veel gaat sleutelen dan heeft het wel zin maar anders....

Ja, lekker!  :P Juist als je nog weinig ervaring hebt weet je niet hoe strak je eea moet aandraaien......
Als je veel sleutelt krijg je daar gevoel voor, toch??

Ik twijfelde ook al over de aanschaf van zo'n ding......

Transalp XL650V-6 2006

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden